idrettsmassasje

Idrettsmassasje (sportmassasje)

Idrettsmassasje er en dypvevsbehandling bestående av triggerpunktbehandling, uttøying og massasje. Idrettsmassasje brukes gjerne mot stramme muskler, muskelspenninger og muskelskader – men kan også benyttes mot seneskader og senebetennelser. Behandlingen fungerer primært ved å bryte ned skadet muskelvev, samt øke lokal blodsirkulasjon – dette medfører friskere muskelvev og senevev i det behandlede området. Idrettsmassasje kan tilpasses den enkelte og trykket tilpasses den enkeltes smertesensitivitet.

– Ikke bare for idrettsutøvere

Ikke la navnet lure deg – idrettsmassasje er ikke bare for toppatleter og toppidrettsutøvere. Den egner seg også for helt vanlige mosjonister og de med langvarige muskelplager.

Hvordan fungerer idrettsmassasje?

Anspente muskler består ofte av dysfunksjonelle og smertesensitive muskelfibre. Idrettsmassasje bryter ned skadet muskelvev og hjelper til med å erstatte dette med friskere muskelvev. Frisk muskelvev er nemlig ikke smertesensitivt på lik linje med skadet muskulært vev – og det har også bedre evne til å ta til seg næringsstoffer gjennom blodsirkulasjonen.

Hvem egner behandlingen seg for?

Alle og enhver kan ha nytte av en idrettsmassasje – men den egner seg nok særlig deg som plages med “høye skuldre” i hverdagen og anspente muskler. Mange som plages med leggkramper og “rastløse ben” kan også ha god effekt av idrettsmassasje.

Behandlingsmetoder og teknikker

Hva slags behandling tilbyr dere? Sannheten er at vårt behandlingsutvalg er stort og variert – men det som er viktig for deg er at vi tilpasser behandlingen og jobber helhetlig (muskler, ledd, sener og trening) for å optimalisere resultatene. Trykk her for å lese mer om våre ulike behandlingsmetoder.

Om kiropraktikk

En moderne kiropraktor har 6 års universitetsutdanning (5-årig mastergrad + 1 år i turnus). Denne utdanningen er den lengste innen offentlig autoriserte yrkesgrupper som jobber med muskler og ledd. Mange forbinder kiropraktor med effektiv behandling av leddsmerter i rygg og nakke, men sannheten er at en kiropraktor kan hjelpe deg med ledd og muskelplager i hele kroppen – fra topp til tå med bruk av både leddbehandling og muskulære teknikker.

Utdanningen er omfattende og inkluderer hundrevis av timer med nevrologi, fysiologi, rehabiliteringstrening, pediatri og diagnostisering. Dette gir grunnlag for primærkontaktrettighetene en kiropraktor har (henvisningsrett til bildediagnostikk, sykmeldingsrett og legespesialisthenvisningsrett) og at yrket et offentlig helseautorisert gjennom HELFO. Sistnevnte er en kvalitetssikring for deg som pasient – og understreker kiropraktorens primærkontaktrolle innen muskel-, skjelett og nerveplager.

Hvis du ønsker mer informasjon så kan du gjerne kontakte oss. Priser finner du her. Vi minner også om at vi har døgnåpen online booking dersom du ønsker å booke en konsultasjon med en av våre dyktige terapeuter.