muskelsmerter i korsryggen

Muskelsmerter i korsryggen | Symptomer, diagnose, utredning og behandling

Myalgi og muskelsmerter i korsryggen? Våre terapeuter ved Råholt Kiropraktorsenter utreder og behandler nedsatt funksjon og smerte i korsryggsmuskulaturen med ofte meget gode resultater.

Lite funksjonell muskulatur kan avgi smertesignaler og medføre det vi kaller muskelsmerter i korsryggen. På medisinske fagtermer blir slike muskelsmerter kalt for myoser og myalgier. For å gjenopprette og normalisere muskelfunksjonen så er kroppen avhengig av at muskulaturen ikke er overaktiv og at den sender for mye feilsignaler – og det er dette vi kan hjelpe deg med.

Ved Råholt Kiropraktorsenter har vi meget god kompetanse innen utredning og behandling av korsryggsdiagnoser – og samarbeider også tett med legespesialister ved behov; et samarbeid som har pågått over mange år.

På Råholt Kiropraktorsenter har våre kiropraktorer 6-årig utdanning (5-årig universitetsutdannelse pluss 1 år i turnus) med høyt fokus rettet inn mot utredning og behandling av korsryggsdiagnoser, inkludert lumbago. Dette innebærer at du som pasient kan føle deg trygg og ivaretatt. Våre klinikere har også spesialistrettigheter i form av mulighet til sykmelding, henvisning til bildediagnostikk og eventuelle andre utredninger dersom det skulle vise seg å bli behov for dette.

Oversikt: Muskelsmerter i korsryggen

Muskelspasmer. Muskelkramper. Ja, muskelsmerter i korsryggen kan være riktig så ubehagelig og smertefullt. Smerter er kroppens måte å si ifra at noe er galt – og at man burde gjøre noe før det blir til et enda større problem enn det allerede er. Manglende stabilitet og funksjon kan nemlig også følge til kompenseringsplager eller belastningsskader på nærliggende strukturer (bl.a. skivelidelser som prolaps).

Kontakt oss gjerne i dag for utredning dersom du er plaget med muskelsmerter i korsryggen. Vi tilpasser behandlingen til den enkelte for å oppnå best mulig resultater og effekt.

Vi gjør dog oppmerksom på at det å ta tak i problemet midlertidig kan irritere de involverte områdene – så det er viktig å være innstilt på at slik tilheling kan ta tid. Særlig hvis du har hatt plagene lenge. En kjent tommelfingerregel er at “jo lengre du har hatt problemet, desto lengre tid vil det ta å oppnå langvarig funksjonsbedring”.

sykdomshistorie 700

Muskelsmerter i korsryggen kan forekomme som plutselig hoggende smerter og en følelse av at muskulaturen kramper seg. Men det kan også være smerter av mer verkende og murrende karakter.

Karakteristiske symptomer på muskelsmerter i korsryggen er:

• Stramme og ømme muskler i korsryggen
  • En følelse av at ryggen kan “krampe seg” når som helst
  • Verking i musklene i korsryggen
  • Tydelig nedsatt muskulær funksjon

Symptomene kan dog variere fra person til person. Både i forhold til hvor hardt de rammer, men også at det kan oppstå i ulike kombinasjoner av de ovennevnte.

lumbago

Ensidig og repetiv belastning grunnet lite tid i hverdagen er en vanlig årsak til muskelsmerter i korsryggen. Musklene kan gradvis bli mer smertesensitive og gi høyere forekomst av muskelspasmer i korsryggsmusklene.

Av mer fysiske årsaker til muskelsmerter i korsryggen så nevnes særlig muskler:

• Paraspinal lumbal muskulatur
  • Quadratus lumborum
  • Stramme setemuskler (bl.a. gluteus medius og minimus)

Det er aldri for sent å ta tak i problemet, men veien tilbake til 100% blir gradvis lengre å gå etterhvert som man går med denne dysfunksjonen.

En nyere metastudie (2018) konkluderte med at kiropraktisk leddbehandling er effektiv i behandlingen av langvarige, kroniske korsryggsmerter. Metastudier er den sterkeste varianten av forskningsstudier som eksisterer.

Vi jobber helhetlig med muskler og ledd for å oppnå de beste resultatene for akkurat deg. Sammen kan vi kartlegge og finne ut av hvorfor du rammes av smerter i korsryggsmuskulaturen – og hvordan vi kan redusere både forekomst og smertene i området.

Vi kombinerer leddmobilisering, muskulært arbeid, rådgivning og hjemmeøvelser for å adressere både årsak og symptomgivende strukturer. Noen er mer plaget enn andre med dype muskelspenninger og da kan det være nødvendig med bruk av nålebehandling for å løse opp i de dyptgående myalgiene (smertegivende muskulatur eller «aktive muskelknuter»). Denne behandlingsformen har vist seg å være meget effektiv i flere tilfeller av mer betydelige myalgier.

Vi jobber daglig med korsryggpasienter og har en særegen interesse i både utredning og behandling av slike diagnoser. Kontakt oss gjerne for en uforpliktende prat på telefon 63 96 33 35 – eller book en time online dersom du ønsker en konsultasjon (klikk på lenken nedenfor). Vi ser fram imot til å hjelpe deg mot en bedre hverdag.

Forskning / kilder:

1. Coulter et al, 2018. Manipulation and mobilization for treating chronic low back pain: a systematic review and meta-analysis. Spine.

Alternative søkeord: Muskelsmerter, korsrygg, myalgi, myose, kiropraktor, nålebehandling, intramuskulær akupunktur, behandling, massasje, muskelarbeid, utredning, symptomer, råholt, eidsvoll, akershus

Skaper musklene dine i korsryggen problematikk for deg? Ta kontakt med oss og få hjelp til å finne en løsning og å gjenskape gleden ved bevegelse.