hekseskudd

Hekseskudd (kink i ryggen) | Symptomer, diagnose, utredning og behandling

Akutt hekseskudd (kink i ryggen)? Våre terapeuter ved Råholt Kiropraktorsenter og Fysioterapi utreder og behandler hekseskudd (kink i ryggen) med gode resultater.

Ved behandling av kink i ryggen er det viktig å ikke bare behandle symptomene, men også adressere selve årsakene til at du rammes av denne type korsryggsmerter. Dette gjøres ved en helhetlig tilnærming bestående av tilpasset muskulært arbeid, rådgivning og leddmobilisering.

Mange går rundt med unødvendige episoder av ryggkink i korsryggen. Riktig utredning og behandling kan medføre redusert intensitet og frekvens av slike korsryggsplager. Mange som oppsøker oss opplever ikke bare symptomlindring og mindre smerter i hverdagen – men også at vi sammen finner ut av hva som kan være årsakene til at plagene oppstår. Dermed kan man i mange tilfeller ikke bare ha akutt smertestillende effekt, men også gi langvarig bedring.

Ved Råholt Kiropraktorsenter har vi meget god kompetanse innen utredning og behandling av korsryggsdiagnoser – og samarbeider også tett med legespesialister ved behov; et samarbeid som har pågått over mange år.

På Råholt Kiropraktorsenter har våre kiropraktorer 6-årig utdanning (5-årig universitetsutdannelse pluss 1 år i turnus) med høyt fokus rettet inn mot utredning og behandling av korsryggsdiagnoser, inkludert akutt ryggkink (hekseskudd). Dette innebærer at du som pasient kan føle deg trygg og ivaretatt. Våre klinikere har også spesialistrettigheter i form av mulighet til sykmelding, henvisning til bildediagnostikk og eventuelle andre utredninger dersom det skulle vise seg å bli behov for dette.

Oversikt: Hekseskudd (kink i ryggen)

Et kink i ryggen er et tegn på ganske betydelig dysfunksjon i muskler og ledd – og bør alltid tas på alvor før det medfører skader på sensitive strukturer som mellomvirvelskiver og ryggvirvler.

Kontakt oss gjerne i dag for utredning dersom du er plaget med ryggkink og korsryggsmerter. Vi vil gjøre vårt ytterste for å hjelpe deg med en grundig undersøkelse og eventuell behandling. Sammen kan vi finne ut av årsaken til at du har korsryggsmerter – og forhåpentligvis kan vi hjelpe deg med å ta tak i noen av årsakene til at du er rammet.

Vi gjør dog oppmerksom på at det å ta tak i problemet midlertidig kan irritere de involverte områdene – så det er viktig å være innstilt på at slik tilheling kan ta tid. Særlig hvis du har hatt plagene lenge.

sykdomshistorie 700

Plutselige korsryggsmerter som føles ut som om de kommer utifra det blå kalles ofte for ‘hekseskudd’ eller kink i ryggen.  Slike akutte smerter i nedre del av ryggen kommer alltid når det passer som verst og kan kjennes meget intenst ut når musklene i ryggen trekker seg sammen i muskelspasmer, leddene blir stive som kvister og tilhørende sterke, hoggende smerter skyter gjennom ryggen.

Karakteristiske symptomer på hekseskudd er akutte korsryggsmerter som også fører til funksjonssvikt – men kan også inneholde følgende symptomer:

• Tydelig trykkømhet over muskulatur i korsryggen
  • Vanskeligheter med å gå grunnet sterke korsryggsmerter
  • Smertepreget gange og positur

Symptomene kan dog variere fra person til person. Både i forhold til hvor hardt de rammer, men også at det kan oppstå i ulike kombinasjoner av de ovennevnte.

Akutt ryggkink oppstår normalt sett ikke uten grunn – selv om det i mange tilfeller kan føles sånn ut.  Normalt sett så er det en rekke faktorer som gjør at man “plutselig” rammes av kink i ryggen. Manglende bevegelse i hverdagen grunnet tidsklemma, stress, dårlig søvnkvalitet og nedsatt funksjon i smertegivende muskulatur og ledd..

Av mer fysiske årsaker til akutt ryggkink i lavryggen så nevnes særlig følgende ledd og muskler:

• Nedre korsrygg og tilhørende muskulatur – da særlig paraspinale muskler i lumbal columna og quadratus lumborum
  • Lokale ryggmuskler
  • Leddnivået L5-S1 (nederste korsryggvirvel)

Dysfunksjonelle, smertefulle muskler og ledd sender ut flere smertesignaler – som igjen kan medføre en plutselig “forsvarsmekanisme” i form av muskelspasme og ryggstivhet.

En nyere metastudie (2018) konkluderte med at kiropraktisk leddbehandling er effektiv i behandlingen av langvarige, kroniske korsryggsmerter. Metastudier er den sterkeste varianten av forskningsstudier som eksisterer.

Bevegelse og bevegelighet er to nøkkelord når det kommer til akutte lavryggsmerter. Som kjent kan slike tilfeller av plutselige smerter medføre «kompenseringsplager» i form av at man spenner seg i nærliggende muskler og slutter å bevege seg riktig. Ved hjelp av konservativ behandling kan vi i majoriteten av tilfellene hjelpe deg med både symptomlindring og funksjonsbedring for lavryggplagene dine.

Vi kombinerer leddmobilisering, muskulært arbeid, rådgivning og hjemmeøvelser for å adressere både årsak og symptomgivende strukturer. Noen er mer plaget enn andre med dype muskelspenninger og da kan det være nødvendig med bruk av nålebehandling for å løse opp i de dyptgående myalgiene (smertegivende muskulatur eller «aktive muskelknuter»).

Spørsmål eller noe du lurer på? Eller vil du booke en konsultasjon for problematikken din?

Hvis du har noen spørsmål eller lignende så kan du kontakte oss eller noen av våre andre terapeuter via vår Facebook-side eller våre andre kontaktmuligheter. Følg og lik oss gjerne i sosiale medier også. Dersom du ønsker en konsultasjon så har vi også døgnåpen online booking slik at du kan bestille en time når det passer best for deg.

Med de beste ønsker om god helse videre,

Det tverrfaglige teamet på Råholt Kiropraktorsenter & Fysioterapi

våre terapeuter

Ønsker du å bestille time? Benytt vår døgnåpne online booking nedenfor (eller kontakt oss via telefon):

Klikk på knappen ovenfor for å se ledige konsultasjoner hos våre klinikere.

Forskning / kilder:

1. Coulter et al, 2018. Manipulation and mobilization for treating chronic low back pain: a systematic review and meta-analysis. Spine.

Alternative søkeord: Akutte korsryggsmerter, hekseskudd, kink i ryggen, kiropraktor, leddjustering, leddmobilisering, behandling, massasje, muskelarbeid, utredning, symptomer, råholt, eidsvoll, akershus

Plaget med ryggkink? Ta kontakt med oss og få hjelp til å finne en løsning på problematikken.