hekseskudd

Hekseskudd (kink i ryggen) | Symptomer, diagnose, utredning og behandling

Akutt hekseskudd (kink i ryggen) og Ryggsmerter?

Råholt Kiropraktorsenter og Fysioterapi er en tverrfaglig og moderne klinikk som utreder og behandler hekseskudd (kink i ryggen) med gode resultater. La oss hjelpe deg med å få i gang ryggen igjen.

Bli Venn med Ryggen Igjen

Et kink i ryggen kan ramme som lyn fra klar himmel. Det er alltid ubeleilig – og smertefullt. Primærfokuset i starten vil være rettet inn mot å lindre smertene dine og sørge for en smertefri ryggfunksjonalitet. Deretter vil vi også adressere årsakene.

Vi er levende opptatt av muskler, sener og ledd. Denne elitekunnskapen gjør at vi også har en særegen kompetanse til å finne ut av hvorfor du rammes av ryggkink – og hjelpe deg med å adressere disse årsakene for optimal bedring.

Mange går nemlig rundt med unødvendige episoder av ryggkink i korsryggen. En grundig undersøkelse, utredning og behandling kan medføre redusert intensitet og frekvens av slike korsryggsplager.

Mange som oppsøker oss opplever ikke bare symptomlindring og mindre smerter i hverdagen – men også at vi sammen finner ut av hva som kan være årsakene til at plagene oppstår.

Dermed kan man i mange tilfeller ikke bare ha akutt smertestillende effekt, men også gi langvarig bedring.

Oversikt: Hekseskudd (kink i ryggen)

Et kink i ryggen er et tegn på ganske betydelig dysfunksjon i ryggmuskulaturen og leddene dine – og bør alltid tas på alvor før det medfører skader eller ytterligere belastning på sensitive strukturer som mellomvirvelskiver, nerver og ryggvirvler.

Det er altså viktig å høre på kroppens smertesignaler. Å ignorere dem kan føre til at problemet blir forverret og at smertene vil forekomme hyppigere og med større intensitet.

Våre klinikere kan hjelpe deg med både smertelindring og  å svare på hvorfor du får vondt i ryggen. Deretter kan man begynne å luke ut årsakene til at du rammes av ryggsmerter.

Symptomer og Kliniske Tegn på Ryggkink

Plutselige korsryggsmerter som føles ut som om de kommer utifra det blå kalles ofte for ‘hekseskudd’ eller kink i ryggen.

Slike akutte smerter i nedre del av ryggen kommer alltid når det passer som verst. Det kan kjennes meget intenst ut når musklene i ryggen trekker seg sammen i muskelspasmer, leddene blir stive som kvister og tilhørende sterke, hoggende smerter skyter gjennom ryggen.

Klassiske symptomer ved hekseskudd er akutte korsryggsmerter som også fører til funksjonssvikt – men kan også føre til symptomer slik som disse:

• Tydelig trykkømhet over muskulatur i korsryggen.
  • Vanskeligheter med å gå grunnet sterke korsryggsmerter.
  • Vondt når man prøver å bøye seg framover eller bakover.
  • Smertepreget gange og positur.

Symptomer kan variere i intensitet og forekomst. Et kink i ryggen kan også ramme forskjellig fra person til person.

Akutt ryggkink oppstår normalt sett ikke uten grunn – selv om det i mange tilfeller kan kjennes sånn ut.

Normalt sett så er det en rekke faktorer som gjør at man “plutselig” rammes av kink i ryggen. Manglende bevegelse i hverdagen grunnet tidsklemma, stress, dårlig søvnkvalitet og nedsatt funksjon i smertegivende muskulatur og ledd er noen av dem.

Biomekaniske og Fysiske Årsaker til Kink i Ryggen

Det er dòg særlig visse muskler og ledd som er mest involvert ved akutt kink i ryggen. Man ser særlig involvering av disse strukturene:

• Muskulaturen i den nedre delen av korsryggen – spesielt høy involvering ser man av quadratus lumborum (QL) og paraspinale muskler (ryggstrekkerne).
  • Lokal ryggmuskulatur
  • Nederste korsryggsvirvel L5-S1 (Femte leddnivået i lavryggen)

Muskler og ledd som har dårlig funksjon vil sende ut flere og flere smertesignaler – som kan føre til en plutselig “forsvarsmekanisme” i form av muskelspasme og ryggstivhet.

Behandling av Kink i Ryggen og Ryggsmerter

En nyere metastudie (2018) konkluderte med at kiropraktisk leddbehandling er effektiv i behandlingen av langvarige, kroniske korsryggsmerter. Vi kombinerer muskelarbeid med leddmobilisering for best mulige funksjonelle resultater.

Noen av behandlingsmetodene vi tilbyr mot akutte ryggsmerter:

• Fysikalsk Behandling
  • Fysioterapi
  • Idrettsmassasje
  • Intramuskulær Nålebehandling
  • Moderne Kiropraktikk
  • Leddmobilisering
  • Trykkbølgebehandling

Bevegelse og bevegelighet er to nøkkelord når det kommer til akutte lavryggsmerter. Som kjent kan slike tilfeller av plutselige smerter medføre «kompenseringsplager» i form av at man spenner seg i nærliggende muskler og slutter å bevege seg riktig.

Ved hjelp av konservativ behandling kan vi i majoriteten av tilfellene hjelpe deg med både symptomlindring og funksjonsbedring for lavryggplagene dine. Vår moderne tilnærming kombinerer en helhetlig behandling med ergonomisk rådgivning og hjemmeøvelser for å adressere både symptomer og årsaker.

Intramuskulær nålebehandling er blant annet et behandlingsverktøy som kan fungere særdeles godt ved akutte muskelspasmer i ryggen. Dette er fordi denne behandlingsmetoden også fungerer nevrofysiologisk og dermed fører til reduserte smertesignaler fra området.

Trening og Øvelser mot Hekseskudd og Kink i Ryggen

Når kinket først har inntruffet så kan det være vanskelig å bevege seg, men du må allikevel prøve så godt det lar seg gjøre. Akuttstilling, altså en stilling med minimal trykkbelastning mot lavryggen, er også anbefalt for å la muskelspasmene i ryggen roe seg ned litt.

Øvelsene som benyttes ved akutte ryggsmerter er hovedfokus inn mot disse punktene:

• Lindre muskelspasmer
  • Redusere smerter
  • Øke bevegeligheten

VIDEO: Øvelser mot Kink i Ryggen

I videoen ovenfor ser du vår klinikkleder, kiropraktor Alexander Andorff, som viser deg et treningsprogram som kan hjelpe deg ved akutte ryggsmerter. Du må dòg ta hensyn til egen form og sykdomshistorie. Abonner gjerne på Youtube-kanalen for flere gratis treningsprogrammer og ressurser.

Spørsmål eller noe du lurer på? Eller vil du booke en konsultasjon for problematikken din?

Hvis du har noen spørsmål eller lignende så kan du kontakte oss eller noen av våre andre terapeuter via vår Facebook-side eller våre andre kontaktmuligheter. Følg og lik oss gjerne i sosiale medier også. Dersom du ønsker en konsultasjon så har vi også døgnåpen online booking slik at du kan bestille en time når det passer best for deg.

Med de beste ønsker om god helse videre,

Det tverrfaglige teamet på Råholt Kiropraktorsenter & Fysioterapi

våre terapeuter

Ønsker du å bestille time? Benytt vår døgnåpne online booking nedenfor (eller kontakt oss via telefon):

Klikk på knappen ovenfor for å se ledige konsultasjoner hos våre klinikere.

Forskning / kilder:

1. Coulter et al, 2018. Manipulation and mobilization for treating chronic low back pain: a systematic review and meta-analysis. Spine.

Alternative søkeord: Akutte korsryggsmerter, hekseskudd, kink i ryggen, kiropraktor, leddjustering, leddmobilisering, behandling, massasje, muskelarbeid, utredning, symptomer, råholt, eidsvoll, akershus

Plaget med ryggkink? Ta kontakt med oss og få hjelp til å finne en løsning på problematikken.