Muskelspenninger i kjeven (Kjevespenninger)

Sliter du med kjevespenninger? Kjevespenninger er et begrep som beskriver overaktive og smertefulle kjevemuskler.

Slike spenninger skyldes ofte et høyt stressnivå i hverdagen – inkludert fysisk og emosjonelt stress.

Man har også sett en direkte sammenheng mellom redusert bevegelighet i nakken og kjevespenninger. Våre klinikere har høy kompetanse innen utredning og behandling av slike kjevespenninger.

Visste du at anspente kjevemuskler også kan gi grunnlag for hodepine?

Dersom det er disse musklene som er ansvarlige, så kalles denne typen av hodepine for temporomandibulær hodepine – eller kjevehodepine.

Ikke Ignorer Kjevesmerter

Det er, i likhet med andre advarseler, viktig å ikke ignorere smertene, da det vil føre til at problemet bare blir større og større. Det er litt som å ignorere en vannskade hjemme i huset ditt – det er ikke særlig smart.

ultralyd av en muskelknute

Slik ser muskelknuter og muskulære spenninger ut

Dette er et ultralydbilde hvor vi kan se hypoekkoiske (mørke) samlinger med muskelfibre som har endret fasong og oppbygning – til det vi kaller muskelknuter. Disse har da også høyere smertesensitivitet og dårligere blodsirkulasjon, som fører til mer smerter og videre forverring ved manglende tiltak.

Undersøkelse og Utredning av Kjevespenninger

Ved førstegangskonsultasjonen hos oss vil en av våre dyktige klinikere gjennomføre en klinisk og funksjonell undersøkelse for å avdekke eventuell feilfunksjon og smertegivende strukturer.

Basert på denne utredningen vil man også legge opp en eventuell behandlingsplan for å lindre smertene og korrigere den biomekaniske funksjonen.

Våre moderne kiropraktorer innehar også henvisningsrett til bildediagnostisk utredning, slik som røntgen og MR undersøkelser, dersom dette er medisinsk indisert.

Muskulær Ubalanse kan Føre til Endret Kjevestilling og Smerter ved Tygging

Kjevespenninger kan også føre til endringer i hvordan du tygger og beveger på kjeven din.Dette skyldes at muskulær ubalanse kan føre til at for eksempel nedre kjeve blir trukket for langt framover – eller at kjeven trekkes sammen.

De Fire Hovedmusklene i Kjeven

Når man omtaler kjevemusklerspenninger er det primært sett snakk om de lokale kjevemusklene. De fire hovedmusklene i kjeven som ofte blir anspent heter:

– Masseter (store tyggemuskelen)
– Musculus digastricus
– Laterale pterygoideus
– Mediale pterygoideus

Kjevespenninger deles primært sett inn i to hovedkategorier:

Lokal Kjevemuskelirritasjon eller Kjevemuskelskade

Dette innebærer at kjevesmertene og symptomene man opplever stammer fra lokale spenninger eller muskulære skader i det påvirkede området.

Kompenseringsplager fra nærliggende funksjonelle strukturer

Har du hørt om kompenseringsplager? Dette er et fenomen hvor smerte et sted, for eksempel et kne, fører til endringer i hvordan man beveger seg (halting) og dermed påfører deg nye smerter i et annet område (hofte eller ryggen for eksempel).

Dette kan også skje i kjeveregionen. Nakken og kjeven kan nemlig påvirke hverandre – på samme måte som skuldrene og øvre ryggen kan påvirke nakkepartiet.

Et eksempel er at lokale kjevespenninger kan gradvis føre til problemer i den øverste delen av nakken. Dette oppstår grunnet sammenhengen mellom kjeveleddet, tilhørende muskulatur og de øverste nakkemusklene.

På samme måte kan problemer og feilfunksjon i øvre del av ryggen og nakken gradvis medføre kjeveproblematikk og kjevesmerter. Et annet konkret eksempel er økt framoverlent kurve i ryggen (populært kalt pukkelrygg på folkemunne) som fører til at skulderstillingen blir skutt fram og dermed får man også framoverskutt hodestilling.

Når hodet lenes framover på denne måten så medfører dette også økt belastning på nakkemusklene og – som en konsekvens av dette – kjevemuskulaturen.

Symptomer og Kliniske tegn på Kjevespenninger

Muskulære spenninger i kjevemusklene kan gi flere ulike symptomer – inkludert:

• Lokal trykkømhet i kjevemuskulaturen.
  • Smerter lokalt i kjeven – og tilnærmet strålende smerter fra kjeven opp mot øret.
  • Smerter i tennene – referert fra overaktiv muskulatur.
  • Hyppigere episoder med kjevehodepine.
  • En følelse av at kjeven er strammere og mer sammenbitt enn normalt sett.
  • Man opplever at nedre del av kjeven er lenger framover enn tidligere.

Noen av de mest klassiske symptomene på kjevespenninger er en følelse av konstant stramme muskler i kjeven og ubehag ved tygging eller biting.

– Problemer med kjevespenninger

Det kan potensielt medføre langvarige smerter og komplikasjoner dersom man ignorerer kroppens advarsler om at noe ikke fungerer som det skal.

Kjevespenninger er nemlig ikke noe du bør eller trenger å være plaget med – og det er slik at jo tidligere du tar tak i problemet, desto bedre er det.

Etterhvert som problemet utvikler seg så kan det også føre til at tilstanden i musklene blir gradvis forverret og deretter fører til økte problemer med kjevehodepine, bittet og tanngnissing i de mer alvorlige tilfellene.

Årsaker til Kjevespenninger

Det er mange mulige årsaker til kjevespenninger, men noen av de aller vanligste er for høyt nivå av stress i hverdagen uten tilstrekkelig tid til å hente seg inn igjen.

Når vi stresser er det nemlig slik at vi ofte strammer musklene og “knyter oss opp” med høye skuldre – og sammenbitte tenner. Dette er en vanlig respons som skyldes vår innbygde “fight or flight”-respons, hvor kroppen forbereder seg på belastning og å yte maksimalt – uten å tenke på hva dette kan føre til over tid.

Det er derfor viktig å ta seg tid til egenbehandling og eventuell behandling mot problematikken. Mange av våre pasienter opplever langvarig bedring og meget gode resultater i form av bedre funksjon og mindre symptomer.

Behandling av Kjevespenninger

kjevebehandling

En helhetlig behandling av kjevespenninger vil adressere både smertelindring og funksjonell bedring. Det er også viktig å korrigere feilfunksjon i nakken, skuldrene og brystryggen hvis man ønsker langvarig bedring – noe de fleste gjør.

Noen av våre behandlingsmetoder som kan benyttes mot kjevespenninger er:

• Fysioterapi og Fysikalsk Behandling
  • Intramuskulær Nålebehandling
  • Moderne Kiropraktikk
  • Muskulær Behandling (Inkludert Triggerpunktterapi og Muskelknutebehandling)

Våre moderne kiropraktorer og fysioterapeuter vil gjøre sitt beste for at du skal få best mulig resultater. Du kan alltid føle deg trygg i våre hender, da vi alltid tilpasser behandlingen til den enkelte.

Viktig å Adressere Tilhørende Feilfunksjon

Mange opplever en markant bedring når man finner ut og adresserer hva som ser ut til å være deres største biomekaniske feilfunksjon. Dette kan være forskjellig fra person til person, men det er her vår kliniske kompetanse kommer til sin fulle rett for å optimalisere resultatene dine.

Klinisk Eksempel: Mann med Scheuermanns og Kjevesmerter

Et eksempel fra klinikken vår stammer fra en ung mann i 20-årene. Han har diagnosen Scheuermanns som medfører en tydelig økt foroverlutet kurve i brystryggen. Hans hovedproblematikk var nakkesmerter med konsekvente kjeveproblemer.

Her arbeidet klinikerne våre tverrfaglig og han gikk til behandling både hos moderne kiropraktor og fysioterapeut.

Gradvis fikk man økt leddbevegeligheten i brystryggen og mellom skulderbladene samtidig som treningsøvelsene gitt av fysioterapeuten adresserte tydelige svakheter og stramheter i nakke og skulderbladsmuskulaturen hans.

Når bevegeligheten var forbedret så ble det også lettere for mannen å ha noe mer utrettet holdning – som dermed la mindre belastning på nakken. Dette førte konsekvent til mindre nakkesmerter, redusert forekomst av hodepine – og, ikke minst, kjevesmerter.

Øvelser og Trening mot Kjevesmerter

I det kliniske eksempel ovenfor så adresserer vi noen biomekaniske feilfunksjoner som har særlig stor innvirkning på å gi kjevesmerter.

Disse inkluderer blant annet:

• Nakkefunksjon
  • Positur og Kroppsholdning
  • Skulderbevegelighet

Treningsøvelser som styrker skulderne, øvre ryggen og nakken blir særlig viktig for deg som ønsker å ta tak i årsakene til kjevesmertene dine – dette kan vi hjelpe deg med.

Strikkøvelser er en særdeles god måte å isolere muskelgrupper og dermed bidra til mer effektiv trening – slik som vi viser i videoen nedenfor:

VIDEO: Treningsøvelser for Skuldrene med Strikk

I videoen ovenfor ser du vår klinikkleder, kiropraktor Alexander Andorff, som viser deg et program med øvelser som kan hjelpe deg med å få mer riktig funksjon og bevegelighet i øvre del av ryggen, skulderbladene og nakken. Som dermed hjelper deg med å avlaste kjevemuskulaturen og kjeveleddet.

Ofte vil våre terapeuter samarbeide ved mer komplisert problematikk – dette kan blant annet innebære at du også blir satt opp til en time for oppsett av treningsprogram hos vår fysioterapeut – selv om du også går til en av våre moderne kiropraktorer.

Spørsmål eller noe du lurer på? Eller vil du booke en konsultasjon for problematikken din?

Hvis du har noen spørsmål eller lignende så kan du kontakte oss eller noen av våre andre terapeuter via vår Facebook-side eller våre andre kontaktmuligheter. Følg og lik oss gjerne i sosiale medier også. Dersom du ønsker en konsultasjon så har vi også døgnåpen online booking slik at du kan bestille en time når det passer best for deg.

Med de beste ønsker om god helse videre,

Det tverrfaglige teamet på Råholt Kiropraktorsenter & Fysioterapi

våre terapeuter

Ønsker du å bestille time? Benytt vår døgnåpne online booking nedenfor (eller kontakt oss via telefon):

Klikk på knappen ovenfor for å se ledige konsultasjoner hos våre klinikere.

Kilder: NHI.no, Vondt.net, Helsenorge, Lommelegen.no, FHI.no, SINTEF