Kiropraktor med ryggradmodell

Behandlingsmetoder

Her er en oversikt over ulike behandlingsmetoder og behandlingsteknikker vi tilbyr. Helhetlig behandling er viktig for oss, så derfor kombinerer vi ulike behandlingsmetoder tilpasset din problematikk for å oppnå best mulig resultater. Dette innebærer blant annet at vi kombinerer leddbehandling med muskulært arbeid og bindevevsteknikker – samt trykkbølgebehandling og nålebehandling der dette anses givende.

Moderne kiropraktor – mer enn bare leddkorrigering

En moderne kiropraktor har 6 års universitetsutdanning (5-årig mastergrad + 1 år i turnus). Denne utdanningen er den lengste innen offentlig autoriserte yrkesgrupper som jobber med muskler og ledd. Mange forbinder kiropraktor med effektiv behandling av leddsmerter i rygg og nakke, men sannheten er at en kiropraktor kan hjelpe deg med ledd og muskelplager i hele kroppen – fra topp til tå med bruk av både leddbehandling og muskulære teknikker.

Utdanningen er omfattende og inkluderer hundrevis av timer med nevrologi, fysiologi, rehabiliteringstrening, pediatri og diagnostisering. Dette gir grunnlag for primærkontaktrettighetene en kiropraktor har (henvisningsrett til bildediagnostikk, sykmeldingsrett og legespesialisthenvisningsrett) og at yrket et offentlig helseautorisert gjennom HELFO. Sistnevnte er en kvalitetssikring for deg som pasient – og understreker kiropraktorens primærkontaktrolle innen muskel-, skjelett og nerveplager.

– Les mer her: Kiropraktorbehandling

Behandlingsmetoder og teknikker

Hva slags behandling tilbyr dere? Sannheten er at vårt behandlingsutvalg er stort og variert – men det som er viktig for deg er at vi tilpasser behandlingen og jobber helhetlig (muskler, ledd, sener og trening) for å optimalisere resultatene. Trykk på de ulike behandlingsmetodene nedenfor for å lese mer om de ulike behandlingene.

Aktivatorbehandling

– Behandling med leddinstrumentet aktivator er en meget skånsom leddmobiliseringsmetode som vi benytter for de som har omfattende smertesensitivitet og restriksjoner. Det er viktig å kunne tilpasse seg den enkelte for å optimalisere behandlingstilbudet vårt – og derfor er aktivator leddmobilisererappararatet en del av vår aktive behandlingsmetoder.

Bindevevsbehandling

– Behandling av bindevev kan være gunstig for deg som sliter med nedsatt bevegelighet i skulder, hofte eller andre ledd.

Idrettsmassasje / sportmassasje

– Idrettmassasje er en kombinasjon av muskelknutebehandling, vanlig massasje og uttøying. Den egner seg for alle, men er altså litt “tøffere” enn det vi kaller klassisk avspenningsmassasje.

Idrettsterapi (Optimal funksjonsvurdering)

– Vi jobber mye med lokale og regionale idrettsutøvere. Her kombinerer vi behandling med treningsopplegg for å sette opp best mulig framgangsplan for den enkelte idrettsskaden – altså en optimal funksjonsvurdering der vi gi tilbakemelding på hva den enkelte idrettsutøver kan forbedre seg på.

Intramuskulær nålebehandling

– Våre terapeuter bruker akupunkturnåler mot dypere myalgier / myoser (ved nødvendighet). Dette kan være et gunstig verktøy for deg med langvarige, kroniske muskelspenninger og seneproblematikk. Behandlingen kalles også tørrnåling, intramuskulær stimulering (IMS) eller medisinsk akupunktur.

Kinesioteiping

– Kinesioteip er en elastisk form for teip som kan støtte opp muskler og områder i kroppen på en god og riktig måte. Teknikken brukes blant annet for å støtte opp når det er visse områder som er overbelastede og skadde. Den tillater bevegelse samtidig som den støtter opp – et viktig grunnprinsipp i nyere skadeforskning.

Kiropraktorbehandling

– Behandling utøvd av moderne kiropraktor er en kombinasjon av leddbehandling og muskulært arbeid, samt tilpassede trenings- og tøyeøvelser for den enkelte. En behandling der man tar hensyn til individuelle faktorer (alder, sykdomshistorie, dagsform) hos hver enkelt pasient og som dermed egner seg for alle mellom 0 – 100 år.

Leddmanipulasjon (kiropraktisk leddjustering)

– Stive ledd? Leddmanipulasjon er det karakteristiske “kneppet” mange assosierer med kiropraktorbehandling. Teknikken er trygg og har dokumentert effekt i forhold til å øke leddbevegelighet og redusere smerter. Leddmanipulasjon inkluderes også i flere større nasjonale retningslinjer som behandling for en rekke diagnoser i muskler og ledd.

Leddmobilisering (skånsom leddbehandling)

– Mobilisering er en mer skånsom utgave av leddbehandling. Hvis du er veldig stiv og med mye smerter så starter vi normalt sett med å mobilisere leddene varsomt før vi gradvis bygger opp din bevegelighet og reduserer din smertesensitivitet. Denne egner seg også spesielt for de som er litt bekymrede for mer normal leddbehandling.

Massasje (avspenningsmassasje / klassisk massasje)

– Stresset? Vår omfattende erfaring og helhetlige behandling gjør oss i optimal stand for å hjelpe deg med å avspenne riktige muskler og myalgier. Book gjerne inn en massasje hos oss – så kan vi sammen se hvordan vi kan redusere dine overaktive og smertefulle muskler.

Muskelbehandling (muskelarbeid)

– De aller fleste plages endel med muskelsmerter i hverdagen – og ofte gjør de det helt unødvendig! Behandling av muskler er både komplisert og enkelt, men det som kreves er omfattende trening for å vite hvilke teknikker man skal bruke på hvilket område utifra den enkelte pasientens presentasjon.

Nerveflossing / nervemobilisering

– Nerver, slik som ischiadicusnerven i setet – eller mediannerven i armen – kan bli irriterte og smertefulle. Nerveflossing er en nervemobiliseringsteknikk der terapeuten strekker eller lærer pasienten å selv strekke nerven som man vurderer til å være i avklemming eller under fysisk irritasjon. Dette kan bidra til at selv kompliserte, langvarige nerveplager kan reduseres og bedres. Men det er viktig å huske på at nerver er “kompliserte vesener” og at de ofte trenger endel behandling før de blir bedre – dòg er det slik at nervebehandling er ganske populært blant våre pasienter som sliter med langvarige nervesymptomer og nervesmerter.

Rehabiliteringstrening

– Rammet av en idrettskade eller belastningsskade? Vi hjelper deg å bygge deg opp igjen på best mulig ved å skreddersy treningsprogram tilpasset utifra deg og klinisk forskning.

Reposisjoneringsmanøver (krystallsykebehandling)

– En kiropraktor er trent i utredning og behandling av krystallsyke. Krystallsyke innebærer at otolitter (krystaller) i buegangene inne i indre øret havner i feilstillling. Dersom disse er i feilstilling så får hjernen blandede signaler fra balanseorganene og dermed oppstår stillingsbetinget svimmelhet. Reposisjoneringsteknikker kan føre otolittene tilbake til sine originale posisjoner og stoppe svimmelhetssymptomene.

Senevevsbehandling (behandling av sener)

– Kroppen er full av sener som kan rammes av seneskade eller senebetennelse. Vi benytter en rekke forskjellige teknikker for å fremme reparasjon og tilheling ved slike senetilstander, bl.a. trykkbølgebehandling og bløtvevsteknikker.

Traksjonsbehandling (spinal dekompresjon)

– Vi tilbyr også traksjonbehandling (også kjent som spinal dekompresjon). Dette er en behandlingsmetode som benyttes mot trange nerveforhold i korsryggen, f.eks. ved spinal stenose og sub-akutt eller kronisk nerverotsaffeksjon (bl.a. grunnet prolaps / skiveprotrusjon).

Trening, øvelser og treningsterapi

– Basert på dine problemer og symptomer så vil vi jobbe aktivt med å skreddersy riktige trenings- og tøyeøvelser.

Triggerpunktbehandling (muskelknutemassasje)

– Et synonym for triggerpunkt er muskelknute – et annet synonym er myalgi. De fleste av oss vet at vi har noen muskler som kunne ha godt av litt oppmykende behandling og da er det jo enda godt at vi tilbyr slik behandling for deg. Gjør noe med muskelsmertene dine allerede i dag.

Trykkbølgebehandling

– Medisinsk trykkbølgebehandling er en godt dokumentert behandlingsform som utføres av offentlig autorisert terapeut. Trykkbølgebehandling brukes blant annet hyppig mot seneskader, senebetennelse, nedbryting av kalkskulder og plantar fasciit – for å nevne noen få områder. Det har også godt dokumentert effekt mot muskelspenninger i øvre rygg på ovensiden av skulderbladene, samt setemusklene og hoften. Vi tilbyr denne formen av behandling.

Hvis du ønsker mer informasjon så kan du gjerne kontakte oss. Vi minner også om at vi har døgnåpen online booking dersom du ønsker å booke en konsultasjon med en av våre dyktige terapeuter.