laasning i kjeven

Låsning i kjeven (kjevelåsning)

En kjevelåsning kan være særdeles smertefull og plagsom. Ved en kjevelåsning så er det som om kjevemusklene ikke lystrer og selv å gape lett blir tilnærmet umulig. Slike kjevelåsninger skyldes ofte både muskulære og leddmessige faktorer.

Visste du at muskulære behandlingsteknikker har dokumentert effekt mot slike kjeveplager? Rask behandling kan føre til at problemet ikke blir like langvarig som det kunne ha vært og at du får tilbake evnen til å gape igjen uten smerter.

Vi deler inn kjevelåsninger i to kategorier:

• Akutt kjevelåsning: En enkeltstående hendelse hvor kjeven din plutselig har låst seg og at du ikke har opplevd dette tidligere. Ved slike presentasjoner skyldes ofte låsningen et høyt press på den rammede – som kan skyldes en rekke faktorer, slik som eksamenspress, jobb eller generelt høyt stresnivå. Tilstanden rammer gjerne de som gruer seg til noe eller som er anspente grunnet livssituasjonen de befinner seg i.
  • Kroniske, episodiske kjevelåsning: Dersom du har opplevd flere episoder med kjevelåsning så er det på høy tide å oppsøke en kliniker for å evaluere hvordan kjeven din har det funksjonelt sett. Det at problemet oppstår gang på gang betyr nemlig at de underliggende faktorene ikke har blitt bedre – og at du kan forvente at problemet vil fortsette å oppstå gang på gang.

Ofte kan man også se en involvering av stramme nakkemuskler, stiv nakke og vonde skuldre ved denne diagnosen – grunnet at de ulike strukturene påvirker hverandre og dermed også påvirker kjevefunksjonen.

Ved grundig utredning kan våre terapeuter undersøke om det er mistanke om muskelirritasjon eller muskelskade. Vi innehar også, ved Råholt Kiropraktorsenter, henvisningsrett til offentlig bildediagnostisk utredning (MR, røntgen, diagnostisk ultralyd og CT ++) dersom det er behov for dette.

Råholt Kiropraktorsenter utreder og behandler symptomer og dysfunksjoner i kjeven, inkludert kjevespenninger, ved bruk av moderne utrednings- og behandlingsmetoder. Vi samarbeider også internt og tverrfaglig – ofte ved en kombinasjon av fysioterapi pluss kiropraktikk.

– Hvordan behandles kjevelåsning?

Man deler behandlingen av kjevelåsning inn i to faser: utredning og deretter behandling. Første fase innebærer at man finner ut av hva som er rammet og hva som er den sannsynlige årsaken til at kjeven har låst seg.

Deretter går man inn i fase to – nemlig selve behandlingen. Behandlingen er skånsom og går, generelt sett, ut på å gjenopprette bevegeligheten i kjeven ved muskulære teknikker og leddmobilisering, samt uttøyning av kjeven. Dette kan innebære behandling av muskulaturen som sitter på innsiden av kjeven din – altså de intraorale muskelfestene. På sistnevnte vil behandleren benytte engangs-hanske og deretter behandle muskelen med et jevnt trykk.

kjevebehandling

– Problemer med kjevelåsning

En kjevelåsning oppstår ikke uten en årsak. Det er alltid en årsak til at kroppen går til det steget å “låse av kjevefunksjonen”. Mulige årsaker er kjevespenninger som har bestemt seg for å ta det til neste nivå – og utvikle seg til en sammentrekning i kjevemuskulaturen som omtrent føles ut som om kjeven klapper sammen. Ikke spesielt behagelig.

Problemet med å ignorere smerter er at de nesten aldri går bort av seg selv. Det er litt som å ignorere rust på bilen – problemet vil bare spre seg og utvikle seg i negativ forstand, helt til problemet er for stort til å ignorere og du sitter igjen med en rusthaug av en bil. (PS – Bilen er en metafor for din kjevehelse…)

Våre terapeuter er godt utdannet og trent i forhold til utredning og behandling av slike diagnoser. Ved bruk av kliniske, ortopediske tester, nevrologiske tester og funksjonelle vurderinger kan de i de aller fleste tilfeller stille diagnosen uten bruk av bildediagnostikk.

Ved Råholt Kiropraktorsenter har vi meget god kompetanse innen utredning og behandling – og samarbeider også tett med legespesialister og fastleger ved behov; et samarbeid som har pågått over mange år.

På Råholt Kiropraktorsenter har våre kiropraktorer 6-årig utdanning (5-årig universitetsutdannelse pluss 1 år i turnus) med høyt fokus rettet inn mot utredning og behandling innen muskler, nerver, ledd og skjelett. Dette innebærer at du som pasient kan føle deg trygg og ivaretatt. Våre klinikere har også spesialistrettigheter i form av mulighet til sykmelding, henvisning til bildediagnostikk og eventuelle andre utredninger dersom det skulle vise seg å bli behov for dette. Vi har også egen fysioterapeut med høy kompetanse innen utredning og behandling av plager i muskler, sener, bindevev og nerver.

BESTILL TIME HER HOS FYSIOTERAPEUT ELLER MODERNE KIROPRAKTOR: Døgnåpen online booking

Symptomer og kliniske tegn på kjevelåsning

• En relativt plutselig feilfunksjon – som gjør at kjeven nærmest ikke kan åpnes
  • Temmelig sterke kjevesmerter (kroppen som forteller deg at noe er galt med kjeven)
  • Kan medføre smerter inn mot tennene
  • Kan medføre kjevehodepine

De mest karakteristiske symptomene på kjevelåsning er altså at kjevebevegelsen blir betydelig begrenset (les: låst) og at kjevemusklene dine trekker seg sammen i en nærmest konstant sammentrekning som kan minne om muskelkrampe eller muskelspasme.

De to vanligste årsakene til at kjeven låser seg er for mye stress i hverdagen og feilbelastning over tid.

Stress kommer i mange former og fasonger. Alt fra en eksamen man gruer seg til eller til en deadline som må møtes på jobben. Dersom man stresser så er det nemlig slik at musklene spenner seg og at det gradvis bygges opp anspenthet – noe som igjen innebærer at man biter tennene sammen og dermed legger høyere belastning inn mot kjeven.

Over tid så kan dette føre til at musklene og kjeveleddet blir overbelastet – og at det dermed oppstår sterke feilfunksjoner, slik som en akutt kjevelåsning. Dersom du vet at du har en veldig stressende jobb eller hverdag, så kan vi melde at det er dokumentert effekt å ta seg tid til “vedlikeholdsbehandling” inniblant mot såre muskler og stive ledd.

Vi velger behandlingsmetode basert på den enkelte kasustikk – men ved kjevelåsning, så er det ofte effektivt å kombinere muskelknutebehandling (for eksempel intramuskulær behandling) av kjeven og andre relevante områder, tilpasset leddbehandling, mobiliseringsteknikker og instruksjon i hjemmeøvelser.

Kjevelåsning kan være særdeles smertefullt og oppstår normalt sett plutselig (akutt). Ved å oppsøke rask behandling vil normalt sett problemet bli bedre i løpet av få dager – avhengig av hvor sterke selve kjevelåsningen er. Ta kontakt så vil vi gjøre vårt beste for å gi deg en time så raskt som mulig.

Gode resultater med helhetlig tilnærming

Våre kiropraktorer, fysioterapeuter og terapeuter tilbyr helhetlig behandling for alle aldersgrupper rettet mot både muskler, sener, bindevev og ledd.

Vi anerkjenner at et muskuloskeletalt problem alltid er en kombinasjon av flere faktorer – for eksempel leddrestriksjoner (stive ledd), myalgier (overaktive muskler), muskelubalanse (for stramme muskler noen steder og for inaktive andre steder), dysergonomiske arbeidstillinger (en dårlig kontorstol kombinert med for mye sitting kan resultere i vond rygg) og feilaktig bevegelsesmønster (feil ganglag kan forverre plagene dine).

Nettopp derfor behandler vi med hovedformål om å få deg bedre på alle plan – ikke bare mindre stive ledd (selv om det er noe våre kiropraktorer innehar en unik spisskompetanse på). Behandlingen er tilpasset etter alder, dagsform og sykdomshistorie – og egner seg dermed for alle.

– Tilpasset trening er viktig!

trening er viktig

Vi hjelper deg med å finne øvelsene som passer for deg og ditt problem!

Ikke la smertene stoppe deg – mindre bevegelse i hverdagen fører bare til at det blir verre (naturlig nok avhengig av skaden – noen skader kan kreve mer hvile og avlastning enn andre) – slike plager kan nemlig være særdeles plagsomt og føre til redusert livskvalitet og funksjonsevne. Det er derfor viktig at man får hjelp til å utrede problemet (ved behov vil vi henvise til diagnostisk ultralyd eller MR), mobilisere bløtvevet og kommer godt i gang med riktige øvelser i en tidlig fase. Ta kontakt med oss hvis du mistenker at du har denne diagnosen.

Noen forslag til gode øvelser mot kjevelåsning:

• Tøyning av nakke
  • Lette kjeveøvelser
  • Avspenningsteknikker

Ta gjerne kontakt for en konsultasjon, så hjelper vi deg med å sette sammen et treningsprogram for deg og din problematikk.

– Ta tak i problemet. Ikke vent!

Studier og forskning har slått fast, gang på gang, at jo tidligere man får hjelp med sin muskuloskeletale problematikk, jo bedre er det. Ved langvarige plager er det nemlig høy sjanse for at man beveger seg mindre, beveger seg feil og gjør andre endringer i hverdagen som fører til at symptomene ikke blir bedre og at man utvikler smerter i andre området – sistnevnte kaller vi ofte for “kompensasjonssmerter“.

Spørsmål eller noe du lurer på? Eller vil du booke en konsultasjon for problematikken din?

Hvis du har noen spørsmål eller lignende så kan du kontakte oss eller noen av våre andre terapeuter via vår Facebook-side eller våre andre kontaktmuligheter. Følg og lik oss gjerne i sosiale medier også. Dersom du ønsker en konsultasjon så har vi også døgnåpen online booking slik at du kan bestille en time når det passer best for deg.

Med de beste ønsker om god helse videre,

Det tverrfaglige teamet på Råholt Kiropraktorsenter & Fysioterapi

våre terapeuter

Ønsker du å bestille time? Benytt vår døgnåpne online booking nedenfor (eller kontakt oss via telefon):

Klikk på knappen ovenfor for å se ledige konsultasjoner hos våre klinikere.

Kilder: NHI.no, Vondt.net, Helsenorge, Lommelegen.no, FHI.no, SINTEF