Belastningsskade i Kneet

En belastningsskade i kneet oppstår når selve belastningen (hopp, vridning og lignende) overskrider kapasitetsevnen til kneet. Belastningsskader kan inkludere:

• Muskelirritasjon (grunnet overbelastning)
  • Muskelskader
  • Seneskader
  • Senebetennelser
  • Meniskirritasjon
  • Meniskskade
  • … eller en kombinasjon av de ovennevnte.

Forskning har særlig lenket god kapasitet og funksjon i hofter og lår som en av de viktigste måtene å motarbeide og forebygge belastningsskader i kneet. Hoften fungerer, i likhet med kneet, støtdempende og dermed kan en velfungerende hofte, samt bekken, avlaste knærne i de situasjonene der dette kreves.

Vi deler inn belastningsskader på kneet i to kategorier:

kinesioteiping av kne

• Akutt belastningsskade i kneet: En akutt belastningsskade innebærer at skaden har oppstått i løpet av de siste tre ukene. Ofte så har det oppstått ved en vridning når man har drevet med idrett eller vært ute på en løpetur – men det kan også skje hvis man øker belastningen for raskt og ikke tar seg tid til riktig restitusjon eller behandling i mellom øktene.
  • Langvarig, degenerativ belastningsskade i kneet: Dersom vi ikke tar hensyn til funksjon i muskler og ledd, så kan det over tid oppstå små mikrotraumer som gradvis utvikler seg til å bli større og større skader. Dette kalles degenerasjon og kan ramme både sener, muskler og menisken i kneet. Vi tilbyr blant annet trykkbølgebehandling som er et godt dokumentert behandlingsapparat mot seneskader i kneet.

Fysioterapeut

Ofte kan man også se en involvering av stramme muskler i legg og fotbladet, stiv rygg og vond hofte ved denne diagnosen – grunnet at de ulike strukturene påvirker hverandre og dermed også påvirker knefunksjonen.

Ved grundig utredning kan våre terapeuter undersøke om det er mistanke om muskelirritasjon eller muskelskade. Vi innehar også, ved Råholt Kiropraktorsenter, henvisningsrett til offentlig bildediagnostisk utredning (MR, røntgen, diagnostisk ultralyd og CT ++) dersom det er behov for dette.

Råholt Kiropraktorsenter utreder og behandler symptomer og dysfunksjoner i kneet, inkludert belastningsskader, ved bruk av moderne utrednings- og behandlingsmetoder. Vi samarbeider også internt og tverrfaglig – ofte ved en kombinasjon av fysioterapi pluss kiropraktikk.

– Hvordan behandles belastningsskader i kneet?

Som vi har nevnt, så er det slik at faktorene som gir grunnlag for belastningsskader i kneet kan være ulike fra person til person. Derfor er det meget viktig med en god og grundig utredning slik at man vet hvordan den beste behandlingsplanen vil være i henhold til funnene.

Belastningsskader i kneet behandles primært sett med konservativ behandling bestående av fysikalsk behandling, leddmobilisering, øvelser og tøyeteknikker – samt nålebehandling eller trykkbølgebehandling i visse tilfeller.

trykkbølge mot knesmerter

– Problemer med belastningsskader i kneet

Vondt når eller etter at du belaster kneet? Ikke overse knesmerter og symptomer. Ved feilfunksjon i knærne så rammes vi ofte av endret ganglag. Nei, vi snakker ikke om nødvendigvis om overtydelig halting på det ene beinet. Endring i hvordan du går kan innebære at du vektlegger det ene beinet mindre enn det andre – og hva skjer da? Jo, helt riktig, da utvikler man kompenseringsplager i nærliggende muskler og tilhørende ledd. Ta heller tak i problemet og få svar ved en funksjonell og klinisk undersøkelse.

Endring i ganglaget kan innebære en betydelig økning i belastningen mot føtter, hofter og rygg. Derfor er vi særdeles opptatt av helhetlig behandling her ved Råholt Kiropraktorsenter & Fysioterapi – slik at du skal få både best mulig resultat, men også verktøy for å gi langvarige funksjonsbedringer.

Våre terapeuter er godt utdannet og trent i forhold til utredning og behandling av slike diagnoser. Ved bruk av kliniske, ortopediske tester, nevrologiske tester og funksjonelle vurderinger kan de i de aller fleste tilfeller stille diagnosen uten bruk av bildediagnostikk.

Ved Råholt Kiropraktorsenter har vi meget god kompetanse innen moderne utredning og behandling – og samarbeider også tett med legespesialister og fastleger ved behov; et samarbeid som har pågått over mange år.

På Råholt Kiropraktorsenter har våre kiropraktorer 6-årig utdanning (5-årig universitetsutdannelse pluss 1 år i turnus) med høyt fokus rettet inn mot utredning og behandling innen muskler, nerver, ledd og skjelett. Dette innebærer at du som pasient kan føle deg trygg og ivaretatt. Våre klinikere har også spesialistrettigheter i form av mulighet til sykmelding, henvisning til bildediagnostikk og eventuelle andre utredninger dersom det skulle vise seg å bli behov for dette. Vi har også egen fysioterapeut med høy kompetanse innen utredning og behandling av plager i muskler, sener, bindevev og nerver.

Vi minner også på at vi har døgnåpen online booking her på Råholt Kiropraktorsenter (Eidsvoll kommune, Akershus) slik at du kan bestille en time når det passer best for deg. Vi besvarer også gladelig spørsmål via melding på vår Facebookside, kontaktskjema eller på telefon.

BESTILL TIME HER HOS FYSIOTERAPEUT ELLER MODERNE KIROPRAKTOR: Døgnåpen online booking

Symptomer og kliniske tegn på belastningsskade i kneet

løping

• Smerter i kneet ved eller etter belastning
  • Du føler at kneet tåler mindre enn tidligere
  • Mulig økt forekomst av hofte og ryggplager
  • Høyere sjanse for å utvikle plantar fascitt (seneskade i framkant av hælbenet)

De mest karakteristiske symptomene på belastningsskade i kneet er at man får vondt i kneet ved eller etter at man har belastet det. Problemet kan behandles med konservativ behandling og instruksjon i øvelser utført av kiropraktor og fysioterapeut.

De to vanligste årsakene til belastningsskade i kneet er muskulær ubalanse og overbelastning.

Lår og leggmuskler kan ofte bli dysfunksjonelle og stramme, samt bekkenet mindre bevegelig, uten at vi tenker noe større over dette. Problemet er bare det at dette fører til at du har en redusert evne til å dempe støt ved, for eksempel, hopp og løping.

Med muskulær ubalanse menes det at visse muskler er overaktive og at andre er underaktive – man har altså en muskel som trekker hardt den ene veien og en annen som trekker – med mindre kraft – den andre veien. Dette kan igjen skyldes at man over lengre tid har hatt en særegen måte å gå eller løpe på, som etterhvert har resultert i knesmerter.

Over tid så kan dette føre til at musklene og kneleddet blir overbelastet – og at det dermed oppstår sterke feilfunksjoner, slik som en klikking i kneet og meniskirritasjon, samt meniskskade hvis man lar det går for lenge. Dersom du vet at du har en veldig stressende jobb eller hverdag, så kan vi melde at det er dokumentert effekt å ta seg tid til “vedlikeholdsbehandling” inniblant mot såre muskler og stive ledd.

Knesmerter

Vi velger behandlingsmetode basert på den enkelte kasustikk – men ved kneplager, så er det ofte effektivt å kombinere muskelknutebehandling (for eksempel intramuskulær behandling) av nærliggende strukturer og andre relevante områder, tilpasset leddbehandling (av hofte, bekken og rygg), mobiliseringsteknikker og instruksjon i hjemmeøvelser.

Trykkbølgebehandling er også ofte brukt ved slike kneproblemer.

Belastningsskader kan i majoriteten av tilfellene bli ganske så mye bedre. Ved å oppsøke behandling vil normalt sett problemet bli bedre i løpet av 6-8 behandlinger – avhengig av hvor langvarig problematikken er. Ta kontakt så vil vi gjøre vårt beste for å gi deg en time så raskt som mulig.

Gode resultater med helhetlig tilnærming

Våre kiropraktorer, fysioterapeuter og terapeuter tilbyr helhetlig behandling for alle aldersgrupper rettet mot både muskler, sener, bindevev og ledd.

Vi anerkjenner at et muskuloskeletalt problem alltid er en kombinasjon av flere faktorer – for eksempel leddrestriksjoner (stive ledd), myalgier (overaktive muskler), muskelubalanse (for stramme muskler noen steder og for inaktive andre steder), dysergonomiske arbeidstillinger (en dårlig kontorstol kombinert med for mye sitting kan resultere i vond rygg) og feilaktig bevegelsesmønster (feil ganglag kan forverre plagene dine).

Nettopp derfor behandler vi med hovedformål om å få deg bedre på alle plan – ikke bare mindre stive ledd (selv om det er noe våre kiropraktorer innehar en unik spisskompetanse på). Behandlingen er tilpasset etter alder, dagsform og sykdomshistorie – og egner seg dermed for alle.

– Tilpasset trening er viktig!

trening er viktig

Vi hjelper deg med å finne øvelsene som passer for deg og ditt problem!

Ikke la smertene stoppe deg – mindre bevegelse i hverdagen fører bare til at det blir verre (naturlig nok avhengig av skaden – noen skader kan kreve mer hvile og avlastning enn andre) – slike plager kan nemlig være særdeles plagsomt og føre til redusert livskvalitet og funksjonsevne.

Det er derfor viktig at man får hjelp til å utrede problemet (ved behov vil vi henvise til diagnostisk ultralyd eller MR), mobilisere bløtvevet og kommer godt i gang med riktige øvelser i en tidlig fase. Ta kontakt med oss hvis du mistenker at du har denne diagnosen.

Noen forslag til gode øvelser mot kneplager:

• Tøyning av bakside legg
  • Opptrening av quadriceps og hamstrings
  • Svømming og sykling

Ta gjerne kontakt for en konsultasjon, så hjelper vi deg med å sette sammen et treningsprogram for deg og din problematikk.

– Ta tak i problemet. Ikke vent!

Studier og forskning har slått fast, gang på gang, at jo tidligere man får hjelp med sin muskuloskeletale problematikk, jo bedre er det. Ved langvarige plager er det nemlig høy sjanse for at man beveger seg mindre, beveger seg feil og gjør andre endringer i hverdagen som fører til at symptomene ikke blir bedre og at man utvikler smerter i andre området – sistnevnte kaller vi ofte for “kompensasjonssmerter“.

slitasje-i-hoften-hofteartrose

Vi jobber daglig med muskuloskeletal problematikk innen muskler, ledd, nerver, sener og bindevev – med en særegen interesse i både utredning og behandling av slike diagnoser. Kontakt oss gjerne for en uforpliktende prat på telefon 63 96 33 35 – eller book en time online dersom du ønsker en konsultasjon (klikk på lenken nedenfor). Vi ser fram imot til å hjelpe deg mot en bedre hverdag.

• Klikk på bildet ovenfor eller her for å se ledige tider for en eventuell konsultasjon (åpnes i nytt nettleservindu)
  • Vi er en tverrfaglig, moderne klinikk – med både fysioterapeut og kiropraktorer
  • Vi gjør vårt beste for å gi deg time på dagen eller neste dag
  • Online booking er døgnåpen 24/7/365
  • Ingen ledige timer? Eller fungerer ikke online booking som det skal? Ring oss gjerne på 63 96 33 35 (innenfor åpningstidene våre) eller kontakt oss via vår Facebookside, så skal vi gjøre vårt beste for å finne et tidspunkt til deg så snart som mulig

Kilder: NHI, Vondt.net, Lommelegen, FHI, SINTEF

Ta kontakt med oss allerede i dag – så skal vi gjøre vårt ytterste for å hjelpe deg med dine plager. Ha en fin dag videre.