frossen hofte

Frossen hofte (adhesiv kapsulitt i hoften)

Rammet av frossen hofte (adhesiv kapsulitt i hoften) og hoftesmerter? Råholt kiropraktorsenter og Fysioterapi i Råholt sentrum tilbyr helhetlig behandling mot frossen hofte og dens dysfunksjoner.

Det er riktig at frossen hofte (adhesiv kapsulitt i hoften) kan ta veldig lang tid før det går over – opptil 2 år (!) – dersom man ikke gjør aktive tiltak. Altså ingen mobiliseringstrening, ingen aktiv behandling og bare lar det bli verre og verre gjennom dens tre faser.

Nyere forskning (Vahdatpour et al, 2014 – Internal Journal of Preventative Medicine) har vist at særlig trykkbølgebehandling er effektivt med å “tine opp” den frosne hoften og dens stivhet – og aller helst tidligere i forløpet før leddkapselen får stivnet til helt. Det de har rett i derimot er at frossen hofte er en omfattende og ofte smertefull diagnose. Tidlig behandling kan medføre at problemet bare tar 3-6 måneder istedenfor 2 år – og ofte ser vi ganske gode resultater allerede tidlig i forløpet som gjør at den rammede personen fungerer bedre i hverdagen.

Det er selve leddkapselen inne i hoften som er rammet av skade og betennelse ved diagnosen frossen hofte. Dette skyldes ofte et fall rett på hoften – med påfølgende irritasjon, skade og gradvis initiering av den adhesive kapsulitten inne i selve hofteleddkapselen. Adhesiv kapsulitt går naturlig gjennom 3 faster – og det er denne tiden i hver enkelt fase som kan reduseres kraftig ved riktig og tidlig behandling.

Siden diagnosen frossen hofte (adhesiv kapsulitt i hoften) involverer en primærirritasjon av selve leddkapselen så er det to ting som er viktige tidlig i behandlingsforløpet:

1. Mobiliseringsteknikker og leddkapseltøyeøvelser
  2. Behandlingsteknikker som når dypere inn mot leddkapselen (les: trykkbølgebehandling)

Ved tidlig igangsetting av de to nevnte tiltakene så kan man begrense omfanget til problemet betraktelig. Naturligvis – rundt en stiv hofte – så vil man også kunne ha sekundærplager, slik som stramme muskler og stiv rygg, som også kan trenge behandling for å bidra til symptomlindring og funksjonsbedring.

Vi behandler alle strukturer samlet som en enhet. Dette gjør vi med vår omfattende 6-årige kiropraktorutdanning i bunnen av –  som gir et meget godt grunnlag for utredning og behandling av nettopp dine plager og smerter.

Behandling av frossen hofte

Tidlig behandling er essensielt ved frossen hofte – så hvis du har fått denne diagnosen så råder vi deg til å ta kontakt med oss, så kan vi hjelpe deg med de beste tiltakene videre basert på din personlige problematikk.

Våre terapeuter tilbyr en helhetlig behandling rettet inn mot dysfunksjonelle ledd og stramme muskler. Vår styrke ligger i at vi behandler årsakene til problematikken og dermed ofte oppnår en mer langvarig bedring – som kommer den enkelte pasient til gode. Vi har også kompetanse i bruk av trykkbølgebehandling og nålebehandling der dette vurderes mest hensiktsmessig. Behandlingen kombineres ofte med instruksjon i øvelser som kan være gunstige for akkurat deg.

Om behandlingen

Hver eneste behandling er tilrettelagt den enkelte og deres smertesituasjon. Adhesiv kapsulitt i hoften kan føre til sterk funksjonssvekkelse og smerter som kan gjøre selv den minste gåtur til et mareritt av dimensjoner – og det er derfor det er så viktig at du gradvis får tilbake ditt normaliserte bevegelsesmønster og funksjon.

Behandling av frossen hofte avhenger av hvilken fase, hvor mye smerte og dysfunksjon det er. Hvis du fortsatt er på et høyt smertenivå så vil vi starte med muskulært arbeid, hoftemobilisering og instruksjon i spesifikke øvelser for å gi deg grunnlag for å snu den “vonde trenden”. Etterhvert som vi får lindret endel av smertene og begynt å få igjen noe av hoftebevegeligheten så er det på tide med trykkbølgebehandling for å stimulere økt reparasjon og tilheling inn mot selve leddkapselen og dens nære strukturer.

Ta ellers gjerne kontakt med oss hvis du har andre spørsmål vedrørende behandlingen.

Om kiropraktikk

En moderne kiropraktor har 6 års universitetsutdanning (5-årig mastergrad + 1 år i turnus). Denne utdanningen er den lengste og tyngste innen offentlig autoriserte yrkesgrupper som jobber med muskler og ledd. Mange forbinder kiropraktor med effektiv behandling av leddsmerter i rygg og nakke, men sannheten er at en kiropraktor kan hjelpe deg med ledd og muskelplager i hele kroppen – fra topp til tå med bruk av både leddbehandling og muskulære teknikker.

Utdanningen er omfattende og inkluderer hundrevis av timer med nevrologi, fysiologi, rehabiliteringstrening, pediatri og diagnostisering. Dette gir grunnlag for primærkontaktrettighetene en kiropraktor har (henvisningsrett til bildediagnostikk, sykmeldingsrett og legespesialisthenvisningsrett) og at yrket et offentlig helseautorisert gjennom HELFO. Sistnevnte er en kvalitetssikring for deg som pasient – og understreker kiropraktorens primærkontaktrolle innen muskel-, skjelett og nerveplager.

Les mer: Kiropraktorbehandling

Hvis du ønsker mer informasjon så kan du gjerne kontakte oss (Råholt Kiropraktorsenter – Råholt, Eidsvoll, Akershus). Priser finner du her. Vi minner også om at vi har døgnåpen online booking dersom du ønsker å booke en konsultasjon med en av våre dyktige terapeuter.