knepping i kjeven

Knepping, Klikking og Knasing i Kjeven

Knepper, klikker og knaser det i kjeven når du biter eller tygger? Det kan skyldes flere årsaker inne i kjeveleddet, men blant de vanligste finner vi muskulær ubalanse og myalgier.

– Muskulære ubalanser og spenninger i kjeven

I likhet med andre områder i kroppen så kan kjeven også rammes av ubalanse i forhold til muskulaturen. Med det mener vi at noen muskler blir for sterke (oftest masseter – den store tyggemuskelen og musculus pterygoids) og at noen blir for inaktive (musculus digastricus). Ved å behandle kjevemuskulaturen kan man være med på å gjenopprette denne balansen igjen – uten farlige inngrep eller injeksjoner.

Her er det viktig å nevne at også nakkespenninger kan påvirke kjeven. Derfor viser vi også fram noen gode nakkeøvelser og egentiltak (inkludert bruk av triggerpunktballer, akupressurmatte og nakkehammock) senere i artikkelen.

“- Ved alle våre avdelinger av Vondtklinikkene (se oversikt her – lenken åpner i nytt vindu) innehar våre klinikere særskilt god faglig kompetanse innen utredning og behandling av kjeveplager. Dersom du ikke er i Råholt – har vi også andre klinikker, blant annet i Oslo (Lambertseter) og Eidsvoll Sundet.”

Vi deler inn klikkende kjeve i to kategorier:

• Episodisk kjeveklikking: Dette indikerer at du av og til hører knepping inne i kjeven – men ikke alltid. En slik presentasjon kan tyde på at det er en muskulær ubalanse som er en større del av problemet ditt, og at kjeveklikkingen, mest sannsynlig, er mer framtredende i stressede faser av livet ditt.
  • Kronisk kjeveklikking: Kronisk betyr at kjeven din klikker og knaser hver eneste gang du åpner eller lukker kjeveleddet. Ved slike tilfeller er det nødvendig med en grundig undersøkelse for å forstå selve årsaken til problemet. Langvarig feilfunksjon i kjevemuskulaturen kan blant annet føre til feil i bitt og tyggefunksjonen – som etterhvert også kan gå utover selve kjevemenisken og dermed skape kronisk klikking grunnet feilstilling i kjeven.Kanskje klikker det i kjeven din når du tygger knekkebrød og lignende?

Ofte kan man også se en involvering av stramme nakkemuskler, stiv nakke og vonde skuldre ved denne diagnosen – grunnet at de ulike strukturene påvirker hverandre og dermed også påvirker kjevefunksjonen.

Nettopp derfor er det så viktig å jobbe helhetlig med kjeve og nakke ved slik problematikk.

Ved grundig utredning kan våre terapeuter undersøke om det er mistanke om muskelirritasjon eller muskelskade. Vi innehar også, ved Råholt Kiropraktorsenter, henvisningsrett til offentlig bildediagnostisk utredning (MR, røntgen, diagnostisk ultralyd og CT ++) dersom det er behov for dette.

Råholt Kiropraktorsenter og Fysioterapi utreder og behandler symptomer og dysfunksjoner i kjeven, inkludert klikking i kjeven, ved bruk av moderne utrednings- og behandlingsmetoder. Vi samarbeider også internt og tverrfaglig – ofte ved en kombinasjon av fysioterapi pluss kiropraktikk.

– Hvordan behandles klikking i kjeven?

Våre terapeuter jobber alltid helhetlig for å gi deg best mulig behandling. Dette innebærer også at man legger ekstra vekt på utredning og undersøkelse i forhold til å kartlegge problematikken på best mulig måte – slik at man deretter kan velge riktig behandlingsplan utifra den individuelle personen sin problematikk.

Det viktigste for oss er at du føler deg trygg og ivaretatt gjennom reisen fra utredning til behandlingsavslutning.

kjevebehandling

– Problemer med klikkende kjeve

En kjeve klikker ikke uten at det er en grunn til det. Dersom kjeven din knepper, knaser eller klikker, så har du en dysfunksjonell kjeve – sånn er det bare. Klikkingen skyldes som nevnt tidligere at noen muskler trekker den ene veien uten at antagonisten (muskelen som gjør det motsatte) er sterk nok til å opprettholde balansen i kjevefunksjonen – dette fører dermed til en unaturlig belastning mot kjeveleddet og kjevens menisk, som potensielt kan medføre høyere risiko for skader på selve menisken og tidligere forekomst av kjeveartrose (leddslitasje i kjeven).

Problemet med å ignorere symptomer er at de nesten aldri går bort av seg selv. Man kan fint bli vant til at kjeven klikker når man tygger mat med litt ekstra motstand – og kanskje fører det også til at man unngår å spise slik mat. Vi møter stadig pasienter som sier at de ikke kan spise knekkebrød på grunn av kjeven – og det er jo bare helt skremmende, for da lar man jo smertene og symptomene vinne.

Det fører også til at man ikke bruker hele bevegelsesmønsteret til kjeven og dermed får man ikke tilstrekkelig sirkulasjon og bevegelse inn i selve leddspalten – som dermed blir i gradvis dårligere forfatning.

Våre terapeuter er godt utdannet og trent i forhold til utredning og behandling av slike diagnoser. Ved bruk av kliniske, ortopediske tester, nevrologiske tester og funksjonelle vurderinger kan de i de aller fleste tilfeller stille diagnosen uten bruk av bildediagnostikk.

Ved Råholt Kiropraktorsenter har vi meget god kompetanse innen utredning og behandling – og samarbeider også tett med legespesialister og fastleger ved behov; et samarbeid som har pågått over mange år.

På Råholt Kiropraktorsenter har våre kiropraktorer 6-årig utdanning (5-årig universitetsutdannelse pluss 1 år i turnus) med høyt fokus rettet inn mot utredning og behandling innen muskler, nerver, ledd og skjelett. Dette innebærer at du som pasient kan føle deg trygg og ivaretatt. Våre klinikere har også spesialistrettigheter i form av mulighet til sykmelding, henvisning til bildediagnostikk og eventuelle andre utredninger dersom det skulle vise seg å bli behov for dette. Vi har også egen fysioterapeut med høy kompetanse innen utredning og behandling av plager i muskler, sener, bindevev og nerver.

Du kan finne time via døgnåpen online booking her på Råholt Kiropraktorsenter og Fysioterapi (Eidsvoll kommune, Akershus) slik at du kan bestille en time når det passer best for deg. Vi besvarer også gladelig spørsmål via melding på vår Facebookside eller på telefon.

BESTILL TIME HER HOS FYSIOTERAPEUT ELLER MODERNE KIROPRAKTOR: Døgnåpen online booking

Symptomer og kliniske tegn på klikking i kjeven

• En tydelig lyd (ofte beskrevet som en knasing eller et klikk) når du gaper, tygger eller biter
  • Mulig smerte eller ubehag tilhørende denne lyden i kjeven
  • Mulig økt forekomst av kjevesmerter og kjevehodepine
  • Økte sjanser for plager og smerter fra øvre del av nakken (grunnet dens biomekaniske tilhørighet til kjeven)

De mest karakteristiske symptomene på klikking i kjeven er naturlig nok at det forekommer en lyd i kjeven når du gaper eller tygger. Hos noen pasienter er denne kneppende lyden også akkompagnert med ubehag eller smerte ved selve kjevebevegelsen.

De to vanligste årsakene til at kjeven klikker og knaser er muskulær feilfunksjon og meniskirritasjon / meniskskade.

Mange har en lei uvane der de biter tennene sammen når de blir utsatt for stress. I det moderne samfunnet vi lever i er vi stadig utsatt for høyt stressende situasjoner – enten det er på jobben, skolen eller i fritiden. Grunnet de moderne kommunikasjonsmidlene vi bruker, så er det også slik at vi nesten aldri har “fri” lenger. Hjernen må hele tiden forholde seg til innkommende meldinger og situasjoner som oppstår digitalt.

Ved langvarig stress og høyt mentalt tempo så kan dette føre til at visse muskler i kjeven blir meget anspente og stramme – og her refererer vi særlig til den store tyggemuskelen (musculus masseter) som benyttes når vi biter tennene sammen.

Over tid så kan dette føre til at musklene og kjeveleddet blir overbelastet – og at det dermed oppstår sterke feilfunksjoner, slik som en klikking i kjeven og meniskirritasjon, samt meniskskade hvis man lar det går for lenge. Dersom du vet at du har en veldig stressende jobb eller hverdag, så kan vi melde at det er dokumentert effekt å ta seg tid til “vedlikeholdsbehandling” inniblant mot såre muskler og stive ledd – men det er opp til deg.

Vi velger behandlingsmetode basert på den enkelte kasustikk – men ved kjeveplager, så er det ofte effektivt å kombinere muskelknutebehandling (for eksempel intramuskulær behandling) av kjeven og andre relevante områder, tilpasset leddbehandling, mobiliseringsteknikker og instruksjon i hjemmeøvelser.

Klikking i kjeven kan lindres og behandles i de aller fleste tilfeller. Ved å oppsøke behandling vil normalt sett problemet bli bedre i løpet av 6-8 behandlinger – avhengig av hvor langvarig problematikken er. Ta kontakt så vil vi gjøre vårt beste for å gi deg en time så raskt som mulig.

Nakkeøvelser mot Kjeveplager

Nakkespenninger kan påvirke kjevefunksjonen og bidra til feilfunksjon. Nettopp derfor vet vi at enkle nakkeøvelser også kan hjelpe mot kjeveplager. I videoen nedenfor viser kiropraktor Alexander Andorff fram et program bestående av 5 øvelser:

Abonner gjerne på vår Youtube-kanal (lenken åpnes i nytt leservindu)! Der finner du hundrevis av gratis treningsprogrammer, samt flere programmer som kan være aktuelle ved kjeveplager.

Egentiltak mot Kjeveplager

Stress og spenninger kan gi høyere risiko for kjevesmerter og kjevespenninger. Derfor anbefaler vi gjerne avspenningstiltak som bruk av triggerpunktballer, akupressurmatte og nakkehammock til våre kjevepasienter. Du kan klikke på lenkene for å lese mer om de ulike egentiltakene.

Avspenningstips: Nakkehammock (mot nakkespenninger)

Grunnet nakkens direkte biomekaniske relasjon til kjeven, så anbefaler vi ofte tiltak som bidrar til forbedret nakkefunksjon. Nakkehammocken er det vi kaller en nakketraksjonspute – altså så bidrar den til å strekke nakkeleddene og nakkemusklene fra hverandre. Slike apparater har dokumentert virkning ved så lite som 10 minutters daglig bruk. Kan varmt anbefales!

– Ta tak i problemet. Ikke vent!

Studier og forskning har slått fast, gang på gang, at jo tidligere man får hjelp med sin muskuloskeletale problematikk, jo bedre er det. Ved langvarige plager er det nemlig høy sjanse for at man beveger seg mindre, beveger seg feil og gjør andre endringer i hverdagen som fører til at symptomene ikke blir bedre og at man utvikler smerter i andre området – sistnevnte kaller vi ofte for “kompensasjonssmerter“.

slitasje-i-hoften-hofteartrose

Vi jobber daglig med muskuloskeletal problematikk innen muskler, ledd, nerver, sener og bindevev – med en særegen interesse i både utredning og behandling av slike diagnoser. Kontakt oss gjerne for en uforpliktende prat på telefon 63 96 33 35 – eller book en time online dersom du ønsker en konsultasjon (klikk på lenken nedenfor). Vi ser fram imot til å hjelpe deg mot en bedre hverdag.

• Klikk på bildet ovenfor eller her for å se ledige tider for en eventuell konsultasjon (åpnes i nytt nettleservindu)
  • Vi er en tverrfaglig, moderne klinikk – med både fysioterapeut og kiropraktorer
  • Vi gjør vårt beste for å gi deg time på dagen eller neste dag
  • Online booking er døgnåpen 24/7/365
  • Ingen ledige timer? Eller fungerer ikke online booking som det skal? Ring oss gjerne på 63 96 33 35 (innenfor åpningstidene våre) eller kontakt oss via vår Facebookside, så skal vi gjøre vårt beste for å finne et tidspunkt til deg så snart som mulig
  • Ikke på Råholt? Vi har også andre avdelinger – blant annet på Eidsvoll Sundet og i Oslo (Lambertseter).

Kilder: NHI.no, Vondt.net, Lommelegen.no, FHI.no, SINTEF

Ta kontakt med oss allerede i dag – så skal vi gjøre vårt ytterste for å hjelpe deg med dine plager. Ha en fin dag videre.