Frossen skulder (adhesiv kapsulitt)

Fått frossen skulder (adhesiv kapsulitt)? Råholt kiropraktorsenter (Eidsvoll kommune, Akershus) tilbyr helhetlig behandling mot frossen skulder og dens dysfunksjoner.

Ikke la folk si at frossen skulder er noe som “tar 2 år før det går over”. Det er nemlig bare sant hvis man gjør feil type tiltak, ingen mobiliseringstrening og ingen aktiv behandling. Nyere forskning har vist at særlig trykkbølgebehandling er effektivt med å “tine opp” den frosne skulderen og dens stivhet – og aller helst tidligere i forløpet før leddkapselen får stivnet til helt. Det de har rett i derimot er at frossen skulder er både omfattende og smertefullt. Tidlig behandling kan medføre at problemet bare tar 3-6 måneder istedenfor 2 år – og ofte ser vi ganske gode resultater allerede tidlig i forløpet som gjør at den rammede personen fungerer bedre i hverdagen.

Frossen skulder innebærer en skade og betennelse i selve leddkapselen i skulderen. Det vanligste er at den oppstår etter et traume – som for eksempel et hopp hvor man har forsøkt å henge fast i noe og dermed fått en skade inne i selve leddkapselen. Diagnosen går gjennom 3 faser – og det er tiden i hver enkelt fase som kan kortes ned betraktelig ved tidlig og riktig behandling.

Siden diagnosen frossen skulder (adhesiv kapsultt i skulderen) involverer en primærirritasjon av selve leddkapselen så er det to ting som er viktige tidlig i behandlingsforløpet:

1. Mobiliseringsteknikker og leddkapseltøyeøvelser
  2. Behandlingsteknikker som når dypere inn mot leddkapselen (les: trykkbølgebehandling)

Ved tidlig igangsetting av de to nevnte tiltakene så kan man begrense omfanget til problemet betraktelig. Naturligvis – rundt en stiv skulder – så vil man også ha sekundærplager, slik som stramme muskler og stiv nakke, som også trenger behandling for å bidra til symptomlindring og funksjonsbedring.

Vi behandler alle strukturer samlet som en enhet. Dette gjør vi med vår omfattende 6-årige kiropraktorutdanning i bunnen av, som gir et meget godt grunnlag for utredning og behandling av nettopp dine plager og smerter.

Behandling av frossen skulder

Tidlig behandling er essensielt ved frossen skulder – så hvis du har fått denne diagnosen så råder vi deg til å ta kontakt med oss, så kan vi hjelpe deg med de beste tiltakene videre basert på din personlige problematikk.

Våre terapeuter tilbyr en helhetlig behandling rettet inn mot dysfunksjonelle ledd og stramme muskler. Vår styrke ligger i at vi behandler årsakene til problematikken og dermed ofte oppnår en mer langvarig bedring – som kommer den enkelte pasient til gode. Vi har også kompetanse i bruk av trykkbølgebehandling og nålebehandling der dette vurderes mest hensiktsmessig. Behandlingen kombineres ofte med instruksjon i øvelser som kan være gunstige for akkurat deg.

Om behandlingen

Hver eneste behandling er tilrettelagt den enkelte og deres smertesituasjon. Frossen skulder er en betydelig funksjonssvekkende tilstand som gjør selv de enkleste gjøremål som å ta på seg jakken vanskelig – og det er derfor viktig at et av primærformålene våre blir å gjenopprette og normalisere skulderens bevegelsemønster (gradvis).

Behandling av frossen skulder avhenger av hvilken fase, hvor mye smerte og dysfunksjon det er. Hvis du fortsatt er på et høyt smertenivå så vil vi starte med muskulært arbeid, skuldermobilisering og instruksjon i spesifikke øvelser for å gi deg grunnlag for å snu den “vonde trenden”. Etterhvert som vi får lindret endel av smertene og begynt å få igjen noe av skulderbevegeligheten så er det på tide med trykkbølgebehandling for å stimulere økt reparasjon og tilheling inn mot selve leddkapselen og dens nære strukturer.

Om kiropraktikk

En moderne kiropraktor har 6 års universitetsutdanning (5-årig mastergrad + 1 år i turnus). Denne utdanningen er den lengste og tyngste innen offentlig autoriserte yrkesgrupper som jobber med muskler og ledd. Mange forbinder kiropraktor med effektiv behandling av leddsmerter i rygg og nakke, men sannheten er at en kiropraktor kan hjelpe deg med ledd og muskelplager i hele kroppen – fra topp til tå med bruk av både leddbehandling og muskulære teknikker.

Utdanningen er omfattende og inkluderer hundrevis av timer med nevrologi, fysiologi, rehabiliteringstrening, pediatri og diagnostisering. Dette gir grunnlag for primærkontaktrettighetene en kiropraktor har (henvisningsrett til bildediagnostikk, sykmeldingsrett og legespesialisthenvisningsrett) og at yrket et offentlig helseautorisert gjennom HELFO. Sistnevnte er en kvalitetssikring for deg som pasient – og understreker kiropraktorens primærkontaktrolle innen muskel-, skjelett og nerveplager.

Les mer: Kiropraktorbehandling

Hvis du ønsker mer informasjon så kan du gjerne kontakte oss (Råholt Kiropraktorsenter – Råholt, Eidsvoll, Akershus). Priser finner du her. Vi minner også om at vi har døgnåpen online booking dersom du ønsker å booke en konsultasjon med en av våre dyktige terapeuter.