Prolaps i Korsryggen - Cover

Prolaps i korsryggen | Symptomer, diagnose, utredning og behandling

Rammet av prolaps i korsryggen og nervesmerter i setet eller nedover beina?

Våre tverrfaglige terapeuter ved Råholt Kiropraktorsenter og Fysioterapi utreder og behandler lumbal prolaps tilpasset den fasen av skivelidelsen du er i – la oss hjelpe deg tilbake til en hverdag uten smerter.

Lumbal prolaps er et medisinsk uttrykk som indikerer en skiveskade i mellomvirvelskivene i korsryggen. Prolaps innebærer at den myke massen inne i mellomvirvelskivene, kalt nucleus pulposus, har brutt gjennom ytterveggene til skiven – annulus fibrosus.

Når den myke massen buker ut på denne måten kan det medføre nerveirritasjon eller nervetrykk på nærliggende nerverøtter – og da særlig mot isjiasnerven.

En av de aller vanligste områdene som rammes av prolaps i korsryggen er nivået L5-S1, altså det nivået som ligger helt nederst i korsryggen. Dette er naturlig grunnet belastningene dette området får ved løft, kompresjon (f.eks. sitting og manglende bevegelse) og støtbelastninger.

behandling av hoftesmerter

Vanlige symptomer ved prolaps i korsryggen med nervetrykk:

• En følelse av ilinger nedover beinet
  • Kraftsvekkelse i musklene i beina (grunnet manglende strømføring)
  • Kuldefornemmelse og temperaturforandringer i bein og føtter
  • Lokale smerter i det affekterte området
  • Mindre energi i hverdagen grunnet smerter
  • Nummenhet i sete, hofte, lår, legg og/eller foten
  • Redusert ryggbevegelighet
  • Strålende, elektriske smerter som skyter nedover beinet (i den påvirkede nervetråden)
  • Økt forekomst av ryggsmerter

Rask Oversikt: Prolaps i korsryggen

Prolaps i korsryggen kan medføre både nervesmerter og sekundære muskelsmerter i korsryggsmuskulaturen og nærliggende strukturer. Prolaps kan medføre nervetrykk og dermed føre til sensoriske endringer (bl.a. nummenhet i huden) og motoriske endringer (nedsatt kraft grunnet trykk mot nervene som skal sende elektriske signaler til den påvirkede muskelen). Ved langvarig prolaps kan man også oppleve muskelsvinn (muskulær atrofi).

• De fleste prolapser kan behandles konservativt
  • Langvarige prolapser kan gi kronisk svekket muskelstyrke og følelsesløshet i huden
  • Oppsøk kliniker for utredning og eventuell behandling hvis du mistenker nerveirritasjon

sykdomshistorie 700

Symptomene og smertene kommer an på hvilke nerve som er avklemt

Et av de aller vanligste områdene som rammes av prolaps i korsryggen er nivået L5-S1, altså det nivået som ligger helt nederst i korsryggen. Dette er naturlig grunnet belastningene dette området får ved løft, kompresjon (f.eks. sitting og manglende bevegelse) og støtbelastninger.

Dette innebærer også at de mest utsatte nervene i forhold til prolaps sitter ved de lumbale ryggvirvlene L4, L5 og S1 – og at det vanligste dermed er at det er disse som rammes av avklemming.

Eksempel: Hvis avklemmingen rammer venstre L5-nerverot så vil man kunne oppleve symptomer i muskler, hud og smertetråder som er innervert (strømført) av denne nerven. Blant annet så er det denne nerveroten som gir deg følelse i deler av beinet og foten, samt styrke i storetåen.

Oversiktsbilde som viser hvordan stråling i beina kan forekomme ved prolaps eller spinal stenose.

Slik nervekompresjon vil dermed kunne føre til nummenhet i beinet, ytterleggen og foten – samt strålende smerter og redusert styrke i legg og fot. I tillegg til lokale ryggsmerter. Vi kan hjelpe deg med å finne ut om du har ryggprolaps – og hvilken nerve som er påvirket.

lumbago

Prolaps oppstår ofte grunnet feilfunksjoner i korsryggens muskler og ledd. Symptomene avhenger av hvilken nerverot som er påvirket – men består som regel av nummenhet, strålende ubehag og sensoriske endringer nedover beinet fra ryggen. Det kan også medføre nedsatt muskelkraft grunnet manglende nervetilførsel.

Av mer fysiske årsaker til prolaps i korsryggen så nevnes særlig:

• Feilbelastninger over lengre tid som medfører gradvis skade på skiven – før den til slutt gir etter og den myke massen siver ut
  • Plutselig, sterk feilbelastning (for eksempel et ekstremt tungt løft eller lignende)

Ulike stadier av skiveskade, skivebukning og prolaps

ulike stadier av skiveskade

Ovenfor ser du ulike variasjoner av skiveskader. Det er aldri for sent å ta tak i problemet – men veien tilbake til 100% vil bli gradvis vanskeligere jo lenger man venter.

Behandling av prolaps i korsryggen

muskelarbeid

Moderne, konservativ behandling av skiveprolaps innebærer tre hovedmål:

1. Redusere og fjerne nerveirritasjonen/avklemmingen.
  2. Stimulere økt tilheling og gi lokalt forbedret sirkulasjon.
  3. Gjenopprette normal funksjonalitet i ryggens muskler, ledd og nerver.

Behandlingen for skiveskader og skiveprolaps er ofte tverrfaglig – og kan, for eksempel, innebære at du først går til en av våre moderne kiropraktorer for behandling av de utsatte musklene og leddene, før du deretter får hjelp med opptrening og treningsprogram av vår fysioterapeut etterhvert som tilstanden bedrer seg.

Videre oppfølging hos vår fysioterapeut kan også hjelpe deg med å forhindre at skaden oppstår på nytt på et senere tidspunkt. Det er viktig å smøre seg med tålmodighet når det kommer opptrening og fullstendig tilheling av prolaps, da det faktisk må gro over lengre tid.

En nyere metastudie (2018) konkluderte med at kiropraktisk behandling er effektiv i behandlingen av langvarige, kroniske korsryggsmerter. Metastudier er den sterkeste varianten av forskningsstudier som eksisterer.

Behandlinger ved vår klinikk som kan hjelpe deg med nervesmerter og symptomer grunnet ryggprolaps:

• Fysioterapi
  • Intramuskulær akupunktur (nålebehandling)
  • Massasje
  • Moderne kiropraktikk
  • Muskulær trykkbølgebehandling
  • Traksjonsbehandling

Om kiropraktikk og fysioterapi

En moderne kiropraktor har 6 års universitetsutdanning (5-årig mastergrad + 1 år i turnus). Denne utdanningen er den lengste innen offentlig autoriserte yrkesgrupper som jobber med muskler og ledd. Mange forbinder kiropraktor med effektiv behandling av leddsmerter i rygg og nakke, men sannheten er at en kiropraktor kan hjelpe deg med ledd og muskelplager i hele kroppen – fra topp til tå med bruk av både leddbehandling og muskulære teknikker.

Utdanningen er omfattende og inkluderer hundrevis av timer med nevrologi, fysiologi, rehabiliteringstrening, pediatri og diagnostisering. Dette gir grunnlag for primærkontaktrettighetene en kiropraktor har (henvisningsrett til bildediagnostikk, sykmeldingsrett og legespesialisthenvisningsrett) og at yrket et offentlig helseautorisert gjennom HELFO. Sistnevnte er en kvalitetssikring for deg som pasient – og understreker kiropraktorens primærkontaktrolle innen muskel-, skjelett og nerveplager.

Fysioterapi er i lik linje med kiropraktikk et offentlig helseautorisert yrke. De tre hovedyrkene som innehar slik helseautorisasjon i Norge er lege, kiropraktor og fysioterapeut.

Vår fysioterapeut er anerkjent for å være grundig og dyktig i sitt fagfelt – som innebærer at du er i veldig gode hender når du legger deg til å slappe av på behandlingsbenken.

Les mer: Kiropraktorbehandling

Kiropraktor med ryggradmodell

Les mer: Moderne fysioterapi

Spørsmål eller noe du lurer på? Eller vil du booke en konsultasjon for problematikken din?

Hvis du har noen spørsmål eller lignende så kan du kontakte oss eller noen av våre andre terapeuter via vår Facebook-side eller våre andre kontaktmuligheter. Følg og lik oss gjerne i sosiale medier også. Dersom du ønsker en konsultasjon så har vi også døgnåpen online booking slik at du kan bestille en time når det passer best for deg.

Med de beste ønsker om god helse videre,

Det tverrfaglige teamet på Råholt Kiropraktorsenter & Fysioterapi

våre terapeuter

Ønsker du å bestille time? Benytt vår døgnåpne online booking nedenfor (eller kontakt oss via telefon):

Klikk på knappen ovenfor for å se ledige konsultasjoner hos våre klinikere.

Forskning / kilder:
  1. Coulter et al, 2018. Manipulation and mobilization for treating chronic low back pain: a systematic review and meta-analysis. Spine.

Alternative søkeord: Prolaps, korsrygg, kiropraktor, fysioterapeut, nålebehandling, intramuskulær akupunktur, behandling, massasje, muskelarbeid, utredning, symptomer, råholt, eidsvoll verk, akershus