Hodepine og vondt i hodet

Hodepine og Vondt i Hodet | Oversikt over ulike diagnoser og behandlinger

Plages du med hodepine? Våre klinikere ved Råholt Kiropraktorsenter har god kompetanse innen utredning og behandling av hodepinediagnoser og vondt i hodet. Ved Råholt Kiropraktorsenter har våre kiropraktorer 6-årig utdanning (5-årig universitetsutdannelse pluss 1 år i turnus) med høyt fokus rettet inn mot utredning og behandling av hodepinediagnoser og symptomatikk.

Blant de vanligste diagnosene vi ser her i klinikken innebefatter cervikogen hodepine (nakkerelatert hodepine), kjevehodepine, stresshodepine (tensjonshodepine) og migrene. Noen av de vanligste årsakene til muskuloskeletalt betinget hodepine sitter i muskler og ledd tilhørende øvre rygg, over skulderbladene og i selve nakken.

Vi minner også på at vi har døgnåpen online booking her på Råholt Kiropraktorsenter (Eidsvoll kommune, Akershus) slik at du kan bestille en time når det passer best for deg. Vi besvarer også gladelig spørsmål via melding på vår Facebookside.

Cervikogen hodepine (Nakkerelatert hodepine)

Kort fortalt: Stramme muskler i øvre rygg og nakke, samt tilhørende stive ledd som begrenser nakkebevegeligheten er blant de vanligste årsakene til cervikogen hodepine – også kjent som nakkehodepine blant folk flest. Dersom dysfunksjonen blir sterk nok, så kan disse nevnte strukturene begynne å avgi smertesignaler til hjernen. Dette kan resultere i karakteristisk hodepine med tilhørende trykkømhet i involvert muskulatur – da særlig over skulderbladene og rundt nakkerosetten. samt innenfor skulderbladene. Flere av de nevnte musklene har nemlig refererte smertemønster når de blir overaktive og kan dermed gjenprodusere trykk i hodet og hodepine. Særlig baksiden av hodet og øvre del av nakken er karakteristisk rammet ved nakkehodepine.

Ved hjelp av konservativ behandling – tilpasset den enkelte – kan vi i majoriteten av tilfellene betydelig redusere hodepinefrekvens og intensitet. Leddmobilisering, muskulært arbeid, rådgivning og hjemmeøvelser kombineres for å adressere både årsak og symptomgivende strukterer. Noen er mer plaget enn andre med dype muskelspenninger og da kan det være nødvendig med bruk av nålebehandling for å løse opp i de dyptgående myalgiene (smertegivende muskulatur eller “aktive muskelknuter”).

Les mer: – Cervikogen hodepine (Nakkerelatert hodepine) | Symptomer, diagnose og behandling

Kjevehodepine

Kort fortalt: Mange kjenner til at nakken kan gi hodepine, men ikke like mange er klar over at kjeven og dens tilhørende muskulatur også kan medføre vondt i hodet og trykk mot hodet. Blant annet den store tyggemuskelen (masseter) kan gi smerter lokalt rundt kjeven, mot tenner og videre opp bak øyet på samme siden. Slike kjevespenninger kan også føre til at samarbeidet med nakkemuskulaturen svekkes og at denne dermed også blir overbelastet på lik linje med muskulaturen i kjeven.

Kjevens strukturer reagerer ofte meget godt på konservativ behandling bestående av lett leddmobilisering (da gjerne også av øvre nakke grunnet dens anatomiske tilknytning til kjeven), muskulært arbeid (særlig rettet mot masseter og pterygoids) og hjemmeøvelser. Mange kan få en helt ny hverdag – med betydelig mindre hodepine – dersom feilfunksjoner i kjeven blir bedret.

Les mer: – Kjevehodepine | Symptomer, diagnose og behandling

Migrene

Kort fortalt: Migrene er en karakteristisk intens hodepine som rammer en side av hodet – den kan variere kraftig i anfallenes intensitet og symptomer. Mange har ofte flere årsaker som medfører at de rammes av migrenehodepine – dette kan være ved inntak av visse typer mat, stress og/eller dysfunksjoner i muskler og ledd tilhørende nakke, samt kjeven. Nyere forskning har vist at forhøyet elektrisk aktivitet i hjernen kan være en årsak til at migreneanfallene trigges – for eksempel da grunnet overaktiv muskulatur i kombinasjon med stress og dehydrering.

Behandling av migrene har best mulig effekt ved en helhetlig tilnærming bestående av kostholdsendringer (bl.a. ved å unngå såkalte «triggere» slik som rødvin og eldre ost), livsstilsendringer (bl.a. ved å bedre søvnhygiene, redusere stress i hverdagen og øke bevegelsemengden), samt leddmoblisering i kombinasjon med muskulært arbeid.

I migrenepasienter som er rammet av nakkesmerter og cervikale muskelspasmer som begrenser nakkebevegeligheten, så har tilpasset leddmobilisering og uttøyning av øvre nakkesegmenter god effekt for å lindre såkalt «muskelvokting» og normalisere bevegelseutslagene.

Les mer: – Migrene | Symptomer, diagnose og behandling

Stresshodepine (tensjonshodepine)

Kort fortalt: Stresshodepine gir ofte en karakteristisk presentasjon som et “bånd i pannen” og trykk bak øynene. Sannheten med stresshodepine er at det normalt sett skyldes en kombinasjon av en rekke faktorer, blant annet stress, ujevnt kosthold, lite tid til bevegelse i hverdagen, nedsatt funksjon i smertegivende muskulatur og ledd, samt redusert søvnkvalitet.

I behandlingen av stresshodepine adresserer vi de ulike symptomgivende strukturene utifra den enkeltes presentasjon og problematikk. Dette kan innebære en kombinasjon av tilpasset leddmobilisering, muskulært arbeid, rådgivning og instruksjon i spesifikke øvelser basert på den individuelles problem og symptomer. Hos oss skal du føle deg trygg og ivaretatt – og vite at vi bryr oss om deg.

Les mer: – Stresshodepine (tensjonshodepine) | Symptomer, diagnose og behandling

Vi jobber daglig med hodepinepasienter og har en særegen interesse i både utredning og behandling av slike diagnoser. Kontakt oss gjerne for en uforpliktende prat på telefon 63 96 33 35 – eller book en time online dersom du ønsker en konsultasjon. Vi ser fram imot til å hjelpe deg mot en bedre hverdag. Du kan lese mer om våre behandlere, priser og kontaktinformasjon ved å klikke på de relevante lenkene. Ta gjerne kontakt via vår Facebookside dersom du har spørsmål.

Forskning / kilder:

1. Bronfort et al, 2011

Ikke la hodepine gi deg hodebry. Hodepine er en skikkelig energityv! Kontakt oss for en utredning og eventuell behandling – så kan vi sammen finne en løsning på problematikken din.