Migrene

Migrene | Symptomer, diagnose, utredning og behandling

Er du rammet av migrene? Ved Råholt Kiropraktorsenter utreder og behandler vi migrene og andre hodepinediagnoser. Det er særdeles viktig med en helhetlig tilnærming i forhold til utredning og behandling av migrenehodepine, da det ofte er flere faktorer som spiller inn – blant annet muskulære spenninger og nedsatt leddfunksjon.

Visste du at konservativ behandling bestående av muskulært arbeid, leddmobilisering i kombinasjon med hjemmeøvelser har bevist effekt i behandlingen av migrene? De som rammes av migrene regelmessig vet hvor ødeleggende det kan være for hverdag, skole og jobb. Forskning har vist at det forekommer forhøyet elektrisk aktivitet ved et migreneanfall og at det kan være mange triggere – blant annet visse typer av mat (sjokolade, ost og rødvin bl.a.), stress og dårlig søvn.

Muskelspenninger og nedsatt funksjon i nakke, samt øvre rygg, kan medføre unødvendig belastning og smertesignaler – som igjen kan medføre et migreneanfall. Vi ser særlig at de med “høye skuldre” (øvre trapezius muskelen!) har hyppigere anfall enn de som har roligere muskulatur i det området.

Vi kan vise mange gode resultater – hvor klienten har fått en betydelig bedret hverdag med nedgang i antall migreneanfall og intensitet. Konservativ behandling bestående av lett leddmobilisering, muskulært arbeid (særlig rettet mot øvre trapezius og muskulatur som fester mot nedre og øvre del av nakken), kostholdsendringer og hjemmeøvelser.

kjevebehandling

Ved hjelp av konservativ behandling – tilpasset den enkelte – kan vi i majoriteten av tilfellene betydelig redusere migrenefrekvens og intensitet. Et individualisert behandlingsoppsett kombineres for å adressere både årsak og symptomgivende strukterer. Noen er mer plaget enn andre med dype muskelspenninger og da kan det være nødvendig med bruk av nålebehandling for å løse opp i de dyptgående myalgiene (smertegivende muskulatur eller «aktive muskelknuter»).

Ved Råholt Kiropraktorsenter har vi meget god kompetanse innen utredning og behandling av hodepinediagnoser – og samarbeider også tett med legespesialister ved behov; et samarbeid som har pågått over mange år.

På Råholt Kiropraktorsenter har våre kiropraktorer 6-årig utdanning (5-årig universitetsutdannelse pluss 1 år i turnus) med høyt fokus rettet inn mot utredning og behandling av hodepinediagnoser, inkludert migrene. Dette innebærer at du som pasient kan føle deg trygg og ivaretatt. Våre klinikere har også spesialistrettigheter i form av mulighet til sykmelding, henvisning til bildediagnostikk og eventuelle andre utredninger dersom det skulle vise seg å bli behov for dette.

Oversikt: Migrene

Kontakt oss gjerne i dag for utredning dersom du er plaget med migrene og hodepine. Vi vil gjøre vårt ytterste for å hjelpe deg med en grundig undersøkelse og eventuell behandling. Sammen kan vi finne ut av årsaken til at du har migreneanfall – og forhåpentligvis kan vi hjelpe deg med å ta tak i noen av årsakene til at du er rammet.

Vi gjør dog oppmerksom på at det å ta tak i problemet midlertidig kan irritere de involverte områdene – så det er viktig å være innstilt på at slik tilheling kan ta tid. Særlig hvis du har hatt plagene lenge.

sykdomshistorie 700

Migrene gir en karakteristisk intens og ensidig hodepine som kan vedvare i alt fra 4 til 72 timer og forekomme med eller uten aura. Hodepinen er ofte særlig lokalisert til bakhodet, halve hodet og øyet. Når personen lukker øynene flimrer det ofte i elektriske signaler der det burde vært helt mørkt. Mange opplever også at musklene i nakke og kjeve trekker seg sammen og blir meget trykkømme, samt smertefulle.

Karakteristiske symptomer på migrene er normalt sett intens, smertefull, ensidig hodepine, men kan også inneholde følgende symptomer:

• Aura (flimring foran øynene i forkant av anfallet)
  • Nakkesmerter og kjevesmerter
  • Tydelig trykkømhet over muskulatur i nakke og kjeve
  • Hodepine som er verst på en side av hodet

En differensialdiagnose til migrene er betydelig cervikogen hodepine (nakkehodepine)Symptomene kan dog variere fra person til person. Både i forhold til hvor hardt de rammer, men også at det kan oppstå i ulike kombinasjoner av de ovennevnte.

Mange har ofte flere årsaker som medfører at de rammes av migrenehodepine – dette kan være ved inntak av visse typer mat, stress og/eller dysfunksjoner i muskler og ledd tilhørende nakke, samt kjeven. Nyere forskning har vist at forhøyet elektrisk aktivitet i hjernen kan være en årsak til at migreneanfallene trigges – for eksempel da grunnet overaktiv muskulatur i kombinasjon med stress og dehydrering.

Av mer fysiske årsaker til migrene så nevnes særlig følgende ledd og muskler:

• Øvre nakke og tilhørende muskulatur
  • Nedre nakke, nakkerosetten og tilhørende muskelfester
  • Lokale nakkemuskler (bl.a. sternocleidomastoideus)

Vedvarende muskelspenninger og feilfunksjon forårsaker smertesignaler og forhøyet elektrisk aktivitet – som igjen kan fungere som en utløser til et migreneanfall. Vi kan hjelpe deg med problemet, både i form av utredning og behandling.

Behandling av migrene har best mulig effekt ved en helhetlig tilnærming bestående av kostholdsendringer (bl.a. ved å unngå såkalte «triggere» slik som rødvin og eldre ost), livsstilsendringer (bl.a. ved å bedre søvnhygiene, redusere stress i hverdagen og øke bevegelsemengden), samt leddmoblisering i kombinasjon med muskulært arbeid.

I migrenepasienter som er rammet av nakkesmerter og cervikale muskelspasmer som begrenser nakkebevegeligheten, så har tilpasset leddmobilisering og uttøyning av øvre nakkesegmenter god effekt for å lindre såkalt «muskelvokting» og normalisere bevegelseutslagene.

Vi individualiserer behandlingen for den enkelte for å kunne gi best mulig effekt og for å oppnå best mulig resultater. Det er dog viktig å huske på at slik tilheling kan ta tid og at det midlertidig kan bli irritert i områdene før det blir bedre. Ved denne type av hodepine er det særlig viktig med kombinasjonen av tilpasset leddmobilisering, hverdagsendringer, økt bevegelse og muskulært arbeid.

Vi jobber daglig med hodepinepasienter og har en særegen interesse i både utredning og behandling av slike diagnoser. Kontakt oss gjerne for en uforpliktende prat på telefon 63 96 33 35 – eller book en time online dersom du ønsker en konsultasjon (klikk på lenken nedenfor). Vi ser fram imot til å hjelpe deg mot en bedre hverdag.

Forskning / kilder:

1.Bronfort et al, 2011

Alternative søkeord: Migrene, behandling, , kiropraktor, behandling, utredning, symptomer, råholt, eidsvoll, akershus

Migrene og hodepine? Ta kontakt med oss og få hjelp til å finne en løsning på problematikken.