laasning i foten

Senebetennelse i Foten

Senebetennelse kan oppstå i foten grunnet akutt feilbelastning eller langvarig overbelastning. En senebetennelse i foten er også kjent som fottendinitt.

Det som dog ofte er sannheten er at en mistenkt senebetennelse faktisk hovedsaklig er en seneskade – og dermed burde behandles noe annerledes enn en senebetennelse.

– Grundig Utredning, Moderne Behandling og Rehabiliteringsterapi

Ved Råholt Kiropraktorsenter og Fysioterapi utreder og behandler vi senebetennelse i foten ved bruk av moderne utrednings- og behandlingsmetoder. Inkludert senevevsverktøy (IASTM), trykkbølgebehandling, muskulære teknikker, fotterapi og korrigerende opptrening.

En senebetennelse i foten kan medføre kompenseringsplager i nærliggende muskler og ledd – som igjen kan forsterke smertebildet. Ved å behandle tilstanden på en helhetlig og trygg måte, så kan vi sammen oppnå de beste resultatene i form av smertelindring og funksjonsbedring.

Konservativ behandling av denne diagnosen går primært sett ut på symptomlindring (arbeid med vonde muskler, senevevsbehandling og dysfunksjonelle ledd), funksjonsbedring (korrigerende øvelser og ergonomiske tiltak, blant annet hallux valgus støtte og innleggssåler som gir bedre støtte under fotbuen). Vi benytter ofte trykkbølgebehandling mot seneskader og senebetennelser. Dette er en meget godt dokumentert effektiv behandlingsmetode mot slike plager.

“- Ved alle Vondtklinikkene sine klinikkavdelinger (se oversikt her) innehar våre klinikere en høy faglig kompetanse innen fot- og ankelproblematikk. Du kan føle deg trygg på at du er i profesjonelle og dyktige hender hos oss.”

Ja, jeg tror jeg har senebetennelse i foten. Hva er neste steg for å kvitte meg med denne senebetennelsen?

Det er flere faktorer som bør adresseres dersom du sliter med denne typen smerter og plager – og våre behandlere jobber helhetlig for å kunne gi deg best mulig resultater og langvarig bedring. Ved senebetennelse i foten og føttene så er det viktig at man finner årsakene til at diagnosen har oppstått og at man forsøker å luke ut disse.

– Problemer med senebetennelse i foten kan ramme alle og enhver

Nei, du trenger ikke å ha gjort noe personlig feil for at en senebetennelse skal oppstå i foten. Noen ganger kan man være uheldig og andre ganger kan man være predisponert for denne type plager. Mest sannsynlig har det også bygget seg opp over lengre tid med stadig strammere muskulatur i foten og nedsatt leddfunksjon – som igjen har lagt høyt press på senene. Det er heller ikke sant at smertene er akkurat like fra person til person, selv om velmenende råd fra svigermor mener at “dette er akkurat det samme som jeg hadde”.

Sannheten er at disse varierer fra person til person og at behandling må tilpasses den enkelte utfra deres ståsted. Slike plager kan være særdeles plagsomt og føre til redusert livskvalitet og funksjonsevne. Ofte kan det gå hardt utover både fritid og jobb, da stillinger og posisjoner som utøver trykk mot områdene kan gjenskape smerter.

Våre terapeuter er godt utdannet og trent i forhold til utredning og behandling av slike diagnoser. Ved bruk av kliniske, ortopediske tester, nevrologiske tester og funksjonelle vurderinger kan de i de aller fleste tilfeller stille diagnosen uten bruk av bildediagnostikk.

Ved Råholt Kiropraktorsenter har vi meget god kompetanse innen utredning og behandling – og samarbeider også tett med legespesialister og fastleger ved behov; et samarbeid som har pågått over mange år.

På Råholt Kiropraktorsenter har våre kiropraktorer 6-årig utdanning (5-årig universitetsutdannelse pluss 1 år i turnus) med høyt fokus rettet inn mot utredning og behandling innen muskler, nerver, ledd og skjelett. Dette innebærer at du som pasient kan føle deg trygg og ivaretatt. Våre klinikere har også spesialistrettigheter i form av mulighet til sykmelding, henvisning til bildediagnostikk og eventuelle andre utredninger dersom det skulle vise seg å bli behov for dette.

• Tydelig trykkømhet over involverte sener i foten
  • Visse bevegelser av ankel og fot kan oppleves som smertefulle
  • En følelse av at foten eller føttene er “verkende” og “slitne”
  • Smertene er verst ved palpasjon og trykk, samt etter belastning
  • Økt forekomst av knesmerter (grunnet endret gange)
  • Økt forekomst av hoftesmerter
  • Økt forekomst av ryggsmerter
  • Endret ganglag og mulig halting på involvert fot

De mest karakteristiske symptomene på en senebetennelse i foten er mulig rødlig hevelse, lokal trykkømhet og mulig smerte ved nedtråkk. Vi gjør dog oppmerksom på at en seneskade og senebetennelse kan overlappe i forhold til symptomatikk.

Feilbelastning / overbelastning over tid: Alle strukturer i foten, inkludert sener, kan bli overbelastet over tid dersom belastningen overskriver bløt- og benvevets evne til å reparere seg etter slike påkjenninger. Noen typiske eksempler på slik overbelastning er arbeid på hardt underlag over mange år, mye fotbelastning gjennom jobb og fritid, samt trange sko.

Andre mulige årsaker er feiltråkk eller overtråkk der senen plutselig får en meget høy påkjenning som forårsaker en skademekanisme i den påvirkede eller de påvirkede senene.

Som kjent kan senebetennelse i foten føre til endret ganglang (for eksempel halting) og dermed gi grunnlag for plager i legger, knær, hofter og rygg – det er viktig at disse også vurderes helhetlig og at man vurderer de enkeltes funksjonalitet opp mot hverandre for å se en region kan ha negativ påvirkning på et annet område (følgeplager).

Vi velger behandlingsmetode basert på den enkelte kasustikk – men med senebetennelse i foten eller begge føttene, så er det ofte effektivt å kombinere muskelknutebehandling med leddmobilisering og spesialiserte senevevsverktøy (IASTM). Sistnevnte er særlig effektivt mot seneskader og senebetennelser. Andre tiltak er muskulære teknikker, massasje – også trykkbølgebehandling kan være en god spesialitetbehandling for langvarige, kroniske plager i føttene. Intramuskulær nålebehandling rettet mot stram leggmuskulatur kan også være en del av behandlingsoppsettet, da særlig ved mer langvarige plager.

Trykkbølgebehandling: Dokumentert og god effekt mot diagnoser som innebærer skader i senefibrene. Trykkbølgene bryter gradvis ned skadde senefibre og påtvinger en reparasjonsrespons i det behandlede området – som også innebærer forhøyet blodsirkulasjon og midlertidig behandlingsømhet som kan vedvare i flere dager (i visse tilfeller).

IASTM – Senevevsverktøy: Disse verktøyene er særlig brukt for å bryte ned skadde senefibre og gjenopprette tilhelingen, samt oppbyggingen av nye, friske senefibre. Stålverktøyene føres gjentatte ganger i kryssfriksjon eller lengderetningen av senen og bryter dermed ned oppsamlinger av skadde senefibre som kan ha oppstått.

“- Du kan lese mer om de ulike behandlingsmetodene våre ved å trykke på lenken her”

Egentiltak mot Senebetennelse i Foten

For å legge til rette for best mulige resultater er det også viktig at man får råd om egentiltak. Dette er tiltak som kan benyttes til hverdag og i jobb. Ved seneskader og senebetennelser i foten anbefaler vi bruk av fotkompresjonsstøtter og fotbuestøtter.

Tips: Spesialdesignede Kompresjonssokker (lenken åpner i nytt vindu)

Kompresjonssokker fungerer ved at de stimulerer raskere tilheling i fotens strukturer. Kompresjonstøy som dette fungerer ved at de gir økt stabilitet, forbedret blodsirkulasjon og avlastning for de betente områdene i foten og ankelen. Det anbefales daglig bruk for best mulig effekt. Trykk her eller på bildet ovenfor for å lese mer om dem.

Øvelser og Trening ved Senebetennelse i Foten

Senebetennelse i foten kan være ødeleggende for både hverdag og arbeid. Vi anbefaler alltid at man kombinerer behandling med tilpassede, individualiserte øvelser. Våre klinikere vil kunne hjelpe deg med å sette sammen et slikt program.

Her, nedenfor, har vi satt sammen et treningsprogram som kan brukes mot senebetennelse i foten. I dette programmet har vi siktet oss inn med øvelser rettet særlig inn mot seneplaten under foten – plantar fasciaen. En senebetennelse i plantar fasciaen kalles for plantar fascitt, hvorav endingen -itt indikerer at det dreier seg om en senebetennelse

Øvelser: 6 Øvelser mot Senebetennelse i Plantar Fasciaen Under Foten (VIDEO)

I
I videoen ovenfor ser du seks gode øvelser som kan egne seg for deg med senebetennelse i foten. Her ser du klinikkleder, kiropraktor Alexander Andorff, som viser fram øvelser som kan gi bedre senehelse og forbedret blodsirkulasjon inn mot det skadde vevet. Abonner gjerne gratis på youtube-kanalen for flere gode treningsprogrammer.

Noen forslag til andre gode øvelser mot senebetennelse i foten:

• Tøyning av fotbladsmuskulaturen
  • Tøying av leggmuskulaturen
  • Inversjonsøvelser
  • Balansetrening
  • Annet tips: Benytt en hallux valgus støtte for mer riktig belastning på storetåen (og foten)

slitasje-i-hoften-hofteartrose

Vi jobber daglig med muskuloskeletal problematikk innen muskler, ledd, nerver, sener og bindevev – med en særegen interesse i både utredning og behandling av slike diagnoser. Kontakt oss gjerne for en uforpliktende prat på telefon 63 96 33 35 – eller book en time online dersom du ønsker en konsultasjon (klikk på lenken nedenfor). Vi ser fram imot til å hjelpe deg mot en bedre hverdag.

Du kan lese mer om våre behandlere, priser og kontaktinformasjon ved å klikke på de relevante lenkene. Ta gjerne kontakt via kontaktskjemaet, på telefon, eller via vår Facebookside dersom du har spørsmål.

• Klikk på bildet ovenfor eller her for å se ledige tider for en eventuell konsultasjon (åpnes i nytt nettleservindu)
  • Vi gjør vårt beste for å gi deg time på dagen eller neste dag
  • Online booking er døgnåpen 24/7/365
  • Ingen ledige timer? Eller fungerer ikke online booking som det skal? Ring oss gjerne på 63 96 33 35 (innenfor åpningstidene våre) eller kontakt oss via vår Facebookside, så skal vi gjøre vårt beste for å finne et tidspunkt til deg så snart som mulig.
  • I Oslo? Vondtklinikkene har også klinikkavdelinger der – trykk her for å se en oversikt.

Kilder: NHI.no, Vondt.net, Lommelegen.no, FHI.no, SINTEF

Ta kontakt med oss allerede i dag – så skal vi gjøre vårt ytterste for å hjelpe deg med dine plager. Ha en fin dag videre.