kinesioteiping av kne

Hoppekne (Jumpers knee)

Hoppekne innebærer en seneskade eller senebetennelse i patellasenen, og kalles også for patella-tendinopati. Navnet hoppekne kommer av at det vanligvis rammer idrett med mye eksplosive belastninger (håndball, basketball og løping for å nevne noen).

Behandlingen av denne tilstanden består av ofte en kombinasjon av følgende behandlingsmodaliteter:
  • Fysikalsk behandling
  • Korrigerende opptrening rettet inn mot feilfunksjon
  • Muskulære behandlingsteknikker
  • Nålebehandling
  • Trykkbølgebehandling rettet inn mot patellasenen (foran på undersiden av kneskålen)
  • … eller en kombinasjon av de ovennevnte.

Forskning har vist at trykkbølgebehandling mot hopperkne har god dokumentert effekt (1). Denne behandlingsformen bryter ned skadet senevev og starter en tilhelingsrespons – som medfører at vevet erstattes med friskt og sterkt senevev.

Vi deler inn hoppekne i to kategorier:

• Akutt hoppekne: En akutt belastningsskade på patellasenen kan oppstå ved et plutselig hopp eller overbelastning. Dette kan føre til rifter i selve senestrukturen eller større skader. Smerter som har vedvart i under 3 uker kalles, medisinsk sett, for akutte smerter.
  • Kronisk hoppekne: Dersom smertene dine på framsiden under kneskålen vedvarer i over 3 måneder så kalles dette for kronisk hoppekne. Såpass langvarige plager og smerter kan indikere at kroppen selv ikke klarer å reparere selve seneskaden og at det kan være på tide å oppsøke utredning og eventuell behandling hos kliniker.

Fysioterapeut

Ofte kan man også se en involvering av stramme muskler i legg og fotbladet, stiv rygg og vond hofte ved denne diagnosen – grunnet at de ulike strukturene påvirker hverandre og dermed også påvirker knefunksjonen.

Ved grundig utredning kan våre terapeuter undersøke om det er mistanke om muskelirritasjon eller muskelskade. Vi innehar også, ved Råholt Kiropraktorsenter, henvisningsrett til offentlig bildediagnostisk utredning (MR, røntgen, diagnostisk ultralyd og CT ++) dersom det er behov for dette.

Råholt Kiropraktorsenter utreder og behandler symptomer og dysfunksjoner i kneet, inkludert belastningsskader, ved bruk av moderne utrednings- og behandlingsmetoder. Vi samarbeider også internt og tverrfaglig – ofte ved en kombinasjon av fysioterapi pluss kiropraktikk.

– Hvordan behandles hoppekne?

Som vi har nevnt, så er det slik at faktorene som gir grunnlag for hoppekne kan være ulike fra person til person. Derfor er det meget viktig med en god og grundig utredning slik at man vet hvordan den beste behandlingsplanen vil være i henhold til funnene.

Hoppekne behandles primært sett med konservativ behandling bestående av fysikalsk behandling, øvelser og tøyeteknikker – samt trykkbølgebehandling. Sistnevnte har, som nevnt tidligere, godt dokumentert effekt i behandlingen av seneskader.

trykkbølge mot knesmerter

– Problemer med hoppekne

Gjør det vondt når du skal gjøre hoppeskudd på håndballtreningen? Eller kanskje det gjør vondt når du hopper opp for å dunke basketballen i kurven? Ikke overse knesmerter og symptomer. Smerter er en indikasjon på at noe er feil i forhold til knefunksjonen din – og dette innebærer at de nevnte problemene kan forverre seg dersom du ikke tar de på alvor.

Hvis smertene ikke går over av seg selv, så anbefaler vi heller at du tar tak i problemet og får svar ved en funksjonell og klinisk undersøkelse. Ved Råholt Kiropraktorsenter & Fysioterapi tilpasser vi oss etter deg og dine plager slik at du skal få både best mulig resultat, men også de riktige verktøyene for å gi langvarige funksjonsbedringer.

Våre terapeuter er godt utdannet og trent i forhold til utredning og behandling av slike diagnoser. Ved bruk av kliniske, ortopediske tester, nevrologiske tester og funksjonelle vurderinger kan de i de aller fleste tilfeller stille diagnosen uten bruk av bildediagnostikk.

Ved Råholt Kiropraktorsenter har vi meget god kompetanse innen moderne utredning og behandling – og samarbeider også tett med legespesialister og fastleger ved behov; et samarbeid som har pågått over mange år.

På Råholt Kiropraktorsenter har våre kiropraktorer 6-årig utdanning (5-årig universitetsutdannelse pluss 1 år i turnus) med høyt fokus rettet inn mot utredning og behandling innen muskler, nerver, ledd og skjelett. Dette innebærer at du som pasient kan føle deg trygg og ivaretatt. Våre klinikere har også spesialistrettigheter i form av mulighet til sykmelding, henvisning til bildediagnostikk og eventuelle andre utredninger dersom det skulle vise seg å bli behov for dette. Vi har også egen fysioterapeut med høy kompetanse innen utredning og behandling av plager i muskler, sener, bindevev og nerver.

Vi minner også på at vi har døgnåpen online booking her på Råholt Kiropraktorsenter (Eidsvoll kommune, Akershus) slik at du kan bestille en time når det passer best for deg. Vi besvarer også gladelig spørsmål via melding på vår Facebookside, kontaktskjema eller på telefon.

BESTILL TIME HER HOS FYSIOTERAPEUT ELLER MODERNE KIROPRAKTOR: Døgnåpen online booking

Symptomer og kliniske tegn på hoppekne

løping

• Smerter i framkant av kneet på undersiden av kneskålen
  • Smertene er særlig tydelig etter aktivitet som innebærer eksplosiv belastning
  • Mulig økt forekomst av hofte og ryggplager
  • Høyere sjanse for å utvikle plantar fascitt (seneskade i framkant av hælbenet)

De mest karakteristiske symptomene på hoppekne er at man får vondt på framsiden av kneet, på undersiden av kneskålen. Problemet kan behandles med konservativ behandling og instruksjon i øvelser utført av kiropraktor og fysioterapeut.

De to vanligste årsakene til hoppekne er langvarig feilbelastning eller plutselig overbelastning. Det er også meget vanlig at lår og leggmusklene blir påvirket av at kneet er rammet av en seneskade, da de ofte må overkompensere for dette og ender opp med å bli dysfunksjonelle og stramme.

Seneskader oppstår når kapasitetsevnen ikke er stor nok til å tåle belastningene – man har altså ikke tilstrekkelig demping i nærliggende muskler og ledd – som igjen fører til at patellasenen blir overbelastet og rammet av smerter.

Behandling av hoppekne

Knesmerter

Vi velger behandlingsmetode basert på den enkelte kasustikk – men ved kneplager, så er det ofte effektivt å kombinere muskelknutebehandling (for eksempel intramuskulær behandling) av nærliggende strukturer og andre relevante områder, tilpasset leddbehandling (av hofte, bekken og rygg), mobiliseringsteknikker og instruksjon i hjemmeøvelser.

Trykkbølgebehandling er også ofte brukt ved behandling av sener i kneet – slik som ved hoppekne.

Idrettsskader kan i majoriteten av tilfellene bli ganske så mye bedre. Ved å oppsøke behandling vil normalt sett problemet bli bedre i løpet av 6-8 behandlinger – avhengig av hvor langvarig problematikken er. Ta kontakt så vil vi gjøre vårt beste for å gi deg en time så raskt som mulig.

Gode resultater med helhetlig tilnærming

Våre kiropraktorer, fysioterapeuter og terapeuter tilbyr helhetlig behandling for alle aldersgrupper rettet mot både muskler, sener, bindevev og ledd.

Vi anerkjenner at et muskuloskeletalt problem alltid er en kombinasjon av flere faktorer – for eksempel leddrestriksjoner (stive ledd), myalgier (overaktive muskler), muskelubalanse (for stramme muskler noen steder og for inaktive andre steder), dysergonomiske arbeidstillinger (en dårlig kontorstol kombinert med for mye sitting kan resultere i vond rygg) og feilaktig bevegelsesmønster (feil ganglag kan forverre plagene dine).

Nettopp derfor behandler vi med hovedformål om å få deg bedre på alle plan – ikke bare mindre stive ledd (selv om det er noe våre kiropraktorer innehar en unik spisskompetanse på). Behandlingen er tilpasset etter alder, dagsform og sykdomshistorie – og egner seg dermed for alle.

– Tilpasset trening er viktig!

trening er viktig

Vi hjelper deg med å finne øvelsene som passer for deg og ditt problem!

Ikke la smertene stoppe deg – mindre bevegelse i hverdagen fører bare til at det blir verre (naturlig nok avhengig av skaden – noen skader kan kreve mer hvile og avlastning enn andre) – slike plager kan nemlig være særdeles plagsomt og føre til redusert livskvalitet og funksjonsevne.

Det er derfor viktig at man får hjelp til å utrede problemet (ved behov vil vi henvise til diagnostisk ultralyd eller MR), mobilisere bløtvevet og kommer godt i gang med riktige øvelser i en tidlig fase. Ta kontakt med oss hvis du mistenker at du har denne diagnosen.

Noen forslag til gode øvelser mot kneplager:

• Tøyning av bakside legg
  • Opptrening av quadriceps og hamstrings
  • Svømming og sykling

Ta gjerne kontakt for en konsultasjon, så hjelper vi deg med å sette sammen et treningsprogram for deg og din problematikk.

– Ta tak i problemet. Ikke vent!

Studier og forskning har slått fast, gang på gang, at jo tidligere man får hjelp med sin muskuloskeletale problematikk, jo bedre er det. Ved langvarige plager er det nemlig høy sjanse for at man beveger seg mindre, beveger seg feil og gjør andre endringer i hverdagen som fører til at symptomene ikke blir bedre og at man utvikler smerter i andre området – sistnevnte kaller vi ofte for “kompensasjonssmerter“.

slitasje-i-hoften-hofteartrose

Vi jobber daglig med muskuloskeletal problematikk innen muskler, ledd, nerver, sener og bindevev – med en særegen interesse i både utredning og behandling av slike diagnoser. Kontakt oss gjerne for en uforpliktende prat på telefon 63 96 33 35 – eller book en time online dersom du ønsker en konsultasjon (klikk på lenken nedenfor). Vi ser fram imot til å hjelpe deg mot en bedre hverdag.

• Klikk på bildet ovenfor eller her for å se ledige tider for en eventuell konsultasjon (åpnes i nytt nettleservindu)
  • Vi er en tverrfaglig, moderne klinikk – med både fysioterapeut og kiropraktorer
  • Vi gjør vårt beste for å gi deg time på dagen eller neste dag
  • Online booking er døgnåpen 24/7/365
  • Ingen ledige timer? Eller fungerer ikke online booking som det skal? Ring oss gjerne på 63 96 33 35 (innenfor åpningstidene våre) eller kontakt oss via vår Facebookside, så skal vi gjøre vårt beste for å finne et tidspunkt til deg så snart som mulig

Kilder: NHI, Vondt.net, Lommelegen, FHI, SINTEF

Ta kontakt med oss allerede i dag – så skal vi gjøre vårt ytterste for å hjelpe deg med dine plager. Ha en fin dag videre.