nakkesmerter og svimmelhet

Nakkerelatert svimmelhet (Cervikogen vertigo) | Symptomer, diagnose, utredning og behandling

Visse du at noen av de aller vanligste årsakene til svimmelhet finnes i nakken din? Nemlig nakkens muskulatur og ledd. Hjernen benytter seg av informasjon fra ulike sanseorganer for å forstå hvilken posisjon den er i – pluss en rekke andre faktorer.  Dette inkluderer reseptorer i ledd, muskler og hud assosiert med nakken.

Karakteristiske symptomer på nakkerelatert svimmelhet er ledd eller muskelsmerter i nakken med tilhørende svimmelhet og/eller hodepine – der andre svimmelhetsdiagnoser har blitt utelukket gjennom testing.

Ved Råholt Kiropraktorsenter har vi meget god kompetanse innen utredning og behandling av nakkerelatert svimmelhet og andre svimmelhetsdiagnoser – og samarbeider også tett med ØNH (øre-nese-hals) legespesialister; et samarbeid som har pågått over mange år.

På Råholt Kiropraktorsenter har våre kiropraktorer 6-årig utdanning (5-årig universitetsutdannelse pluss 1 år i turnus) med høyt fokus rettet inn mot utredning og behandling av svimmelhetsdiagnoser, inkludert cervikogen vertigo. Dette innebærer at du som pasient kan føle deg trygg og ivaretatt. Våre klinikere har også spesialistrettigheter i form av mulighet til sykmelding, henvisning til bildediagnostikk og eventuelle andre utredninger dersom det skulle vise seg å bli behov for dette.

Oversikt: Nakkerelatert svimmelhet

Kontakt oss gjerne i dag for utredning dersom du mistenker at din symptomatikk kan skyldes nakkerelatert svimmelhet – vi hjelper deg gjerne med en grundig undersøkelse og eventuell behandling. Sammen kan vi finne ut av årsaken til at du er svimmel og at du opplever vertigo.

sykdomshistorie 700

Personer rammet av nakkerelatert svimmelhet opplever ofte vertigo som forverres ved visse nakkebevegelser og stillinger. Svimmelheten oppstår ofte samtidig med eller etter de mest intense nakkesmertene og kan også medbringe det vi kaller «nakkehodepine» (cervikogen hodepine). Symptomene kan vedvare i alt fra minutter til flere timer.

Vanlige symptomer kan være:

• Redusert nakkebevegelse: F.eks. vanskelig å se i “blindsonen” når du kjører bil eller rygger – eller en følelse av at “noe holder igjen” når du bøyer hodet framover eller bakover
  • Trykkømhet i nakkemuskulaturen: En følelse av at muskulaturen i nakken er for stram og tydelig øm ved berøring
  • Stillingsbetinget svimmelhet: En bevegelse av nakken kan gi en følelse av uvelhet eller lett svimmelhet
  • Stivhet i nakkeleddene: Leddene og deres leddfester er de områdene som gir jevn og fullstendige bevegelsesutslag

Som nevnt vil personer med nakkerelatert svimmelhet ofte ha betydelig nedsatt funksjon i nakken (bl.a. bevegelseutslag) og tilhørende nakkesmerter. Mange av de som er rammet er også fullstendig klar over at de har en nakke som “krangler” og at de burde ta tak i problemet – men det er flere som først tar kontakt når de opplever nakkerelatert svimmelhet og/eller hodepine.

Alle kan rammes av cervikogen svimmelhet dersom feilfunksjonen i nakkemuskulaturen og leddene blir for stor. Redusert nakkebevegelse og tilstramninger i nakkemusklene kan som nevnt medføre denne typen av svimmelhet – og hodepine. Ofte skyldes dette for lite bevegelse i hverdagen og for mye statiske belastninger (f.eks. grunnet arbeid foran datamaskinen på jobb i en statisk stilling).

Det er dog noen grupper som rammes oftere av cervikogen svimmelhet enn andre, og det er de som er rammet av nakkesleng / whiplash og lignende traume. Andre traumer slik som fall på ski eller snowboard kan også medføre at man har høyere risiko for å få denne typen av svimmelhet.

Forskning (1, 2, 3) har vist at opptil 75% av pasienter rammet av nakkerelatert svimmelhet blir bedre med konservativ behandling bestående av leddmobilisering, muskulært arbeid, rådgivning og tilpassede hjemmeøvelser. For andre så må det også fokuseres på balanseøvelser i tillegg til nevnte behandling for å gi optimal symptomlindring og funksjonsbedring. Du kan lese mer om de ulike behandlingsmetodene våre ved å navigere fram i toppmenyen.

Vi jobber daglig med svimmelhetspasienter og har en særegen interesse i både utredning og behandling av slike diagnoser. Kontakt oss gjerne for en uforpliktende prat på telefon 63 96 33 35 – eller book en time online dersom du ønsker en konsultasjon (klikk på lenken nedenfor). Vi ser fram imot til å hjelpe deg mot en bedre hverdag. Du kan lese mer om våre behandlere, priser og kontaktinformasjon ved å klikke på de relevante lenkene. Ta gjerne kontakt via vår Facebookside dersom du har spørsmål.

Forskning / kilder:

1. Galm R, Rittmeister M, Schmitt E. Vertigo in patients with cervical spine dysfunction. Eur Spine J 1998;7:55–58.
  2. Karlberg M, Magnusson M, Malmstrom EM, Melander A, Moritz U. Postural and symptomatic improvement after physiotherapy in patients with dizziness of suspected cervical origin. Arch Phys Med Rehabil 1996;77:874–882.
  3. Wing LW, Hargrave-Wilson W. Cervical vertigo. Aust N Z J Surg 1974;44:275–277.

Er du lei av å ha vondt i nakken og tilhørende hodepine? Gjør heller noe med det – og la oss hjelpe deg på veien til en bedre hverdag med økt funksjon, samt mindre smerter.