Kiropraktor med ryggradmodell

Kiropraktorbehandling (Kiropraktikk)

Kiropraktorbehandling er helhetlig behandling bestående av leddbehandling, muskulære teknikker og treningsveiledning. En moderne kiropraktor behandler dysfunksjon og restriksjoner i ledd, muskler, sener og nerver i kombinasjon.

Ved å tilknytte en godt dokumentert og effektiv behandlingsmetode (kiropraktisk leddjustering / leddmobilisering) med muskulær behandling, nerveteknikker og individuelle, tilpassede treningsprogrammer – så kan en moderne kiropraktor oppnå bedre resultater enn hvis man bare brukte leddbehandling.

Kiropraktorbehandling fungerer primært sett ved å gjenopprette normal funksjon og bevegelse i hypomobile ledd og leddrestriksjoner – samt bryte ned skadet muskelvev og øke blodsirkulasjonen ved bruk av muskulære teknikker.  Kiropraktikk justeres den enkelte i forhold til alder, dagsform og sykdomshistorikk.

Kiropraktorbehandlingen utføres av offentlig autorisert kiropraktor og kan blant annet brukes for:

• Bekkenlåsning
  • Funksjonsbedring
  • Isjias
  • Hofteproblematikk
  • Kroniske smerter
  • Lumbago
  • Låsninger i rygg eller nakke
  • Muskelknuter og muskelsmerter i hele kroppen
  • Nakkekink
  • Nerveirritasjon eller avklemming
  • Ryggsmerter
  • Smertelindring
  • Stiv nakke og rygg
  • Vonde skuldre

Moderne kiropraktikk for moderne tider

En helhetlig, individualisert tilnærming til den enkelte pasient sørger for at hver person kan oppnå best mulige resultater og bedring. Vi har mye fokus på bevegelse i vår behandling – for ved feilaktig eller manglende bevegelse så er det nemlig høy sannsynlighet for at du får det vi kaller “kompenseringsplager”.

Nemlig at muskler blir vonde og anspente grunnet hypomobilitet eller det vi kaller “låsninger” i nærliggende ledd. Et typisk eksempel her er nakken. Ved mangelfull bevegelse i nakkeleddene og brystryggen (øvre del av ryggraden, inkludert mellom skulderbladene), så vil ikke muskulaturen som ligger i direkte nærhet få den mobiliseringen eller sirkulasjonen som den trenger.

Ved å behandle både ledd og muskler så kan man gjøre noe med den grunnleggende funksjonen og sørge for at bevegelsesmønsteret blir endret – som igjen kan medføre at både leddplager og muskelsmerter reduseres. Etter at dette delmålet er oppnådd, så kombineres ofte hjemmeøvelser og treningsveiledning med behandling for å adressere det man nå har identifisert som en mulig årsak til dine langvarige dysfunksjoner og smerter.

Etter endt behandlingsforløp så melder mange blant annet om slike helsefordeler som:

• Bedret funksjon og bevegelighet
  • En følelse av bedret blodsirkulasjon i hender og føtter
  • Forbedret humør og mer energi (grunnet mindre smerter)
  • Mindre nakkerelatert hodepine
  • Mindre smerter i rygg og hofter
  • Nattesøvnen blir forbedret
  • Redusert cervikogen svimmelhet
  • Større bevegelsesutslag når de vrir på hodet eller bøyer ryggen

Eksempelvis så har vi både kontorarbeidere med mye statisk belastning og håndverkere som booker inn for fysikalsk behandling cirka hver tredje uke – med gode resultater og stor funksjonell forbedring i hverdagen og på jobb.

Hvordan fungerer kiropraktorbehandling?

Moderne kiropraktorbehandling benytter seg av vitenskapelig dokumenterte behandlingsmetoder for å diagnostisere og behandle restriksjoner og dysfunksjoner i muskler, ledd, sener og nerver.

Behandlingen er særlig rettet inn mot ett nøkkelord: bevegelse. Ved å normalisere bevegelsemønster i ledd og redusere bløtvevsrestriskjoner i muskler så kan en kiropraktor hjelpe deg med å ta tak i selve årsaken til problemet ditt.

Mangelfull leddbevegelse er nemlig ofte årsaken, eller en delårsak, til smertene dine.

Hvem egner behandlingen seg for?

lykkelig familie

Våre moderne og dyktige terapeuter samarbeider tverrfaglig og utarbeider individuelle behandlingsplaner tilpasset den enkelte. Dette innebærer at behandlingen er tilpasset sykdomshistorie, alder og dagsform – og på den måten så er kiropraktorbehandling egnet for alle.

Dette inkluderer eldre, gravide, idrettsutøvere, spedbarn og de med kroniske smertediagnoser. Tilpasset behandling egner seg altså for alle aldersgrupper fra 0 til 100 år. Behandling av spedbarn for eksempel er uten “knepping” og man benytter istedenfor varsom, lett mobilisering og tilpasset muskelarbeid.

Behandlingsmetoder og teknikker

Vi er en tverrfaglig og moderne klinikk hvor våre terapeuter jobber sammen for å gi deg best mulig oppfølging – vi tilbyr:

• Fysioterapi
  • Massasje
  • Moderne Kiropraktikk
  • Nålebehandling (intramuskulær tørrnåling)
  • Trykkbølgebehandling (sjokkbølgeterapi)

Trykk her for å lese mer om våre ulike behandlingsmetoder og behandlingsteknikker.

Om kiropraktikk

En moderne kiropraktor har 6 års universitetsutdanning (5-årig mastergrad + 1 år i turnus). Denne utdanningen er den lengste og tyngste innen offentlig autoriserte yrkesgrupper som jobber med muskler og ledd. Mange forbinder kiropraktor med effektiv behandling av leddsmerter i rygg og nakke, men sannheten er at en kiropraktor kan hjelpe deg med ledd og muskelplager i hele kroppen – fra topp til tå med bruk av både leddbehandling og muskulære teknikker.

Utdanningen er omfattende og inkluderer hundrevis av timer med nevrologi, fysiologi, rehabiliteringstrening, pediatri og diagnostisering. Dette gir grunnlag for primærkontaktrettighetene en kiropraktor har (henvisningsrett til bildediagnostikk, sykmeldingsrett og legespesialisthenvisningsrett) og at yrket et offentlig helseautorisert gjennom HELFO. Sistnevnte er en kvalitetssikring for deg som pasient – og understreker kiropraktorens primærkontaktrolle innen muskel-, skjelett og nerveplager.

Spørsmål eller noe du lurer på? Eller vil du booke en konsultasjon?

Hvis du har noen spørsmål eller lignende så kan du kontakte oss eller noen av våre andre terapeuter via vår Facebook-side eller våre andre kontaktmuligheter. Følg og lik oss gjerne i sosiale medier også. Dersom du ønsker en konsultasjon så har vi også døgnåpen online booking (trykk her) slik at du kan bestille en time når det passer best for deg – eventuelt kan du også ringe oss.

Med de beste ønsker om god helse,

Det tverrfaglige teamet på Råholt Kiropraktorsenter & Fysioterapi

våre terapeuter

Ønsker du å bestille time? Benytt vår døgnåpne online booking nedenfor (eller kontakt oss via telefon):

Klikk på knappen ovenfor for å se ledige konsultasjoner hos våre klinikere.