behandling av fotsmerter

Metatarsalgi (smerter i framfoten)

Har du smerter i tåballen og framfoten? Denne type av smerter foran i foten kalles for metatarsalgi. Råholt Kiropraktorsenter utreder og behandler metatarsalgi ved bruk av moderne utrednings- og behandlingsmetoder. Inkludert trykkbølgebehandling, senevevsverktøy (IASTM), muskulære teknikker, fotterapi og korrigerende opptrening.

Metatarsalgi er altså en betegnelse som beskriver at en person har smerter i framfoten, men det sier ingenting om hva som gir grunnlag for disse smertene. Sannheten er at det er flere mulige diagnoser som kan gi deg vondt i framfoten og tåballene. Det er også viktig å huske at de aller vanligste årsakene også er de minst skumle – nemlig stramme muskler og nedsatt leddfunksjon. Andre mulige årsaker innebærer seneskader, Mortons nevrom, stressfraktur og slimposebetennelse (bursitt).

Føttene får ofte gjennomgå i form av belastning grunnet hardt underlag (kanskje tråkker du rundt på betonggulv i jobben?) og statiske arbeidsstillinger. Dette kan gi grunnlag for smerter og irritasjon i ledd, sener og muskler. Dersom fotmuskulaturen begynner å avgi smertesignaler så kalles dette for fotmyalgi – og som nevnt tidligere er dette og irritasjon av seneplaten under foten noen av de vanligste årsakene til smerter i forfoten.

Ja, jeg har vondt i forfoten, så da har jeg jo metatarsalgi. Hvordan går vi fram for å fjerne disse fotsmertene?

Det er flere faktorer som bør adresseres dersom du sliter med denne typen smerter og plager – og våre behandlere jobber helhetlig for å kunne gi deg best mulig resultater og langvarig bedring. Man ser ofte en sammenheng mellom nedsatt bevegelse i ankel og stram fotbladsmuskulatur. Stive ankler kan nemlig være ensbetydende med høyere påkjenninger for fotbladet – som kan resultere i høyere belastning mot seneplaten under foten og tåballene.

– Problemer med smerter i føttene kan ramme alle og enhver

Nei, du trenger ikke å ha gjort noe feil for at problemer skal oppstå under fotbladene og i tåballene dine. Noen ganger kan man være uheldig og andre ganger kan man være predisponert for denne type plager. Mest sannsynlig har det også bygget seg opp over lengre tid med stadig strammere muskulatur og nedsatt leddfunksjon. Det er heller ikke sant at smertene er akkurat like fra person til person, selv om velmenende råd fra svigermor mener at “dette er akkurat det samme som jeg hadde”.

Sannheten er at disse varierer fra person til person og at behandling må tilpasses den enkelte utfra deres ståsted. Slike plager kan være særdeles plagsomt og føre til redusert livskvalitet og funksjonsevne. Ofte kan det gå hardt utover både fritid og jobb, da stillinger og posisjoner som utøver trykk mot områdene kan gjenskape smerter.

Våre terapeuter er godt utdannet og trent i forhold til utredning og behandling av slike diagnoser. Ved bruk av kliniske, ortopediske tester, nevrologiske tester og funksjonelle vurderinger kan de i de aller fleste tilfeller stille diagnosen uten bruk av bildediagnostikk.

Ved Råholt Kiropraktorsenter har vi meget god kompetanse innen utredning og behandling – og samarbeider også tett med legespesialister og fastleger ved behov; et samarbeid som har pågått over mange år.

På Råholt Kiropraktorsenter har våre kiropraktorer 6-årig utdanning (5-årig universitetsutdannelse pluss 1 år i turnus) med høyt fokus rettet inn mot utredning og behandling innen muskler, nerver, ledd og skjelett. Dette innebærer at du som pasient kan føle deg trygg og ivaretatt. Våre klinikere har også spesialistrettigheter i form av mulighet til sykmelding, henvisning til bildediagnostikk og eventuelle andre utredninger dersom det skulle vise seg å bli behov for dette.

• Tydelig trykkømhet over involverte muskler i fot og ledd i framfoten
  • Smertene er verst ved palpasjon og trykk, samt belastning på tåballene
  • Det kan forekomme lett hevelse over framkant av foten
  • Økt forekomst av knesmerter
  • Økt forekomst av hoftesmerter
  • Økt forekomst av ryggsmerter
  • Endret ganglag og mulig halting på involvert fot

De karakteristiske symptomene på smerter i framfoten (metatarsalgi) er lokal trykkømhet og vondt ved belastning på tåballene. Ellers vurderes opphavet til smertene klinisk og utifra funn på den funksjonelle undersøkelsen utført av våre terapeuter.

Feilbelastning / overbelastning over tid: Alle strukturer i foten kan bli overbelastet over tid dersom belastningen overskriver bløt- og benvevets evne til å reparere seg etter slike påkjenninger. Eksempler på belastninger som kan føre til smerter i forfoten og tåballene er løping uten tilstrekkelig hvile mellom øktene eller et nytt treningsopplegg der du går litt for fort fram.

Akutte tilfeller: Feiltråkk. Overtråkk. Vrikket foten. Dette er tilfeller hvor man kan få smerter i foten – inkludert framre del.

Nedsatt bevegelighet i fotens ledd og selve ankelleddet kan også være medvirkende årsaker til økt forekomst av fotsmerter og vonde fotbuer.

Vi velger behandlingsmetode basert på den enkelte kasustikk – men med metatarsalgi (smerter i framfoten / tåballene), så er det ofte effektivt å kombinere muskelknutebehandling med spesialiserte senevevsverktøy (IASTM). Sistnevnte er særlig effektivt mot seneskader og senebetennelser. Andre tiltak er muskulære teknikker, massasje – også trykkbølgebehandling kan være en god spesialitetbehandling for langvarige, kroniske plager. Intramuskulær nålebehandling rettet mot stram leggmuskulatur kan også være en del av behandlingsoppsettet, da særlig ved mer langvarige plager.

Trykkbølgebehandling: Dokumentert og god effekt mot diagnoser som innebærer skader i senefibrene. Trykkbølgene bryter gradvis ned skadde senefibre og påtvinger en reparasjonsrespons i det behandlede området – som også innebærer forhøyet blodsirkulasjon og midlertidig behandlingsømhet som kan vedvare i flere dager (i visse tilfeller).

IASTM – Senevevsverktøy: Disse verktøyene er særlig brukt for å bryte ned skadde senefibre og gjenopprette tilhelingen, samt oppbyggingen av nye, friske senefibre. Stålverktøyene føres gjentatte ganger i kryssfriksjon eller lengderetningen av senen og bryter dermed ned oppsamlinger av skadde senefibre som kan ha oppstått.

Med denne diagnosen så er det ofte essensielt at man også får tatt tak i dysfunksjonell muskulatur i området – for så å styrke og gjøre denne mer funksjonell og kapabel til å motså overbelastning etter at man har fått normalisert den. Det er også viktig å mobilisere fotleddene og ankel for å sørge for riktig bevegelse og belastning.

Gode resultater med helhetlig tilnærming

Våre kiropraktorer og terapeuter tilbyr helhetlig behandling for alle aldersgrupper rettet mot både muskler, sener, bindevev og ledd. Vi anerkjenner at et muskuloskeletalt problem alltid er en kombinasjon av flere faktorer – f.eks. leddrestriksjoner (stive ledd), myalgier (overaktive muskler), muskelubalanse (for stramme muskler noen steder og for inaktive andre steder), dysergonomiske arbeidstillinger (en dårlig kontorstol kombinert med for mye sitting kan resultere i vond rygg) og feilaktig bevegelsesmønster (feil ganglag kan forverre plagene dine). Nettopp derfor behandler vi med hovedformål om å få deg bedre på alle plan – ikke bare mindre stive ledd (selv om det er en våre spesialiteter). Behandlingen er tilpasset etter alder, dagsform og sykdomshistorie – og egner seg dermed for alle.

– Tilpasset trening er viktig!

trening er viktig

Vi hjelper deg med å finne øvelsene som passer for deg og ditt problem!

Ikke la smertene stoppe deg – mindre bevegelse i hverdagen fører bare til at det blir verre (naturlig nok avhengig av skaden – noen skader kan kreve mer hvile og avlastning enn andre) – slike plager kan nemlig være særdeles plagsomt og føre til redusert livskvalitet og funksjonsevne. Det er derfor viktig at man får hjelp til å utrede problemet (ved behov vil vi henvise til diagnostisk ultralyd eller MR), mobilisere bløtvevet og kommer godt i gang med riktige øvelser i en tidlig fase. Ta kontakt med oss hvis du mistenker at du har denne diagnosen.

Noen forslag til gode øvelser mot metatarsalgi:

• Tøyning av fotbladsmuskulaturen
  • Tøying av leggmuskulaturen
  • Inversjonsøvelser
  • Balansetrening
  • Annet tips: Benytt kompresjonssokker for økt blodsirkulasjon i føttene dine.

Ta gjerne kontakt for en konsultasjon, så hjelper vi deg å sette sammen et treningsprogram for deg og din problematikk.

– Ta tak i problemet. Ikke vent!

Studier og forskning har slått fast, gang på gang, at jo tidligere man får hjelp med sin muskuloskeletale problematikk, jo bedre er det. Ved langvarige plager er det nemlig høy sjanse for at man beveger seg mindre, beveger seg feil og gjør andre endringer i hverdagen som fører til at symptomene ikke blir bedre og at man utvikler smerter i andre området – sistnevnte kaller vi ofte for “kompensasjonssmerter“.

slitasje-i-hoften-hofteartrose

Vi jobber daglig med muskuloskeletal problematikk innen muskler, ledd, nerver, sener og bindevev – med en særegen interesse i både utredning og behandling av slike diagnoser. Kontakt oss gjerne for en uforpliktende prat på telefon 63 96 33 35 – eller book en time online dersom du ønsker en konsultasjon (klikk på lenken nedenfor). Vi ser fram imot til å hjelpe deg mot en bedre hverdag.

• Klikk på bildet ovenfor eller her for å se ledige tider for en eventuell konsultasjon (åpnes i nytt nettleservindu)
  • Vi gjør vårt beste for å gi deg time på dagen eller neste dag
  • Online booking er døgnåpen 24/7/365
  • Ingen ledige timer? Eller fungerer ikke online booking som det skal? Ring oss gjerne på 63 96 33 35 (innenfor åpningstidene våre) eller kontakt oss via vår Facebookside, så skal vi gjøre vårt beste for å finne et tidspunkt til deg så snart som mulig

Kilder: NHI.no, Vondt.net, Lommelegen.no, FHI.no, SINTEF

Ta kontakt med oss allerede i dag – så skal vi gjøre vårt ytterste for å hjelpe deg med dine plager. Ha en fin dag videre!