bindevev og arrvev

Bindevevsbehandling

Bindevev er det vevet som holder kroppen sammen. Man kan i likhet med muskelvev få dysfunksjon i dette vevet – som igjen kan bidra til smerter. Bindevevsbehandling med eller uten instrumentassistanse går ut på å bryte ned skadet bindevev for deretter å remodellere det eller erstatte det med nytt friskt vev. Vi bruker forskjellige teknikker inn mot stramt og skadet bindevev – blant annet muskulære teknikker, instrumentassistert bindevevsbehandling og trykkbølgebehandling.

Bildet ovenfor illustrerer hvordan skadet vev har høyere smertesensitivitet og redusert funksjon. Det er slik vevsdysfunksjoner man behandler med bindevevsteknikk.

En medvirkende årsak

Bindevev kan være en medvirkende årsak til din smerteproblematikk. Det er derfor viktig at både den kliniske vurderingen og behandlingen er helhetlig og tilpasset den enkelte. På de som har hatt manglende effekt av fysikalsk behandling og lignende – så kan dette være et godt alternativ å utprøve. Vi har mange gode resultater med denne behandlingsformen.

Hvordan fungerer bindevevsbehandling?

Noe av det viktigste ved denne behandlingsformen er å vurdere funksjonen klinisk for deretter å slå fast hvilke områder som ser ut til å være skadet / påvirket. Behandlingen vil deretter være rettet inn mot områdene der bindevevet ikke er tilstrekkelig elastisk eller fleksibel – dette bidrar blant annet til å bryte ned bindevevsfibre som er skadet og initerer lokale reparasjonsresponser som medfører at nytt, mer fleksibelt bindevev legges ned mot området. Bindevevsbehandling bryter altså ned skadet bindevev og erstatter det med nytt bindevev. Bindevevsbehandling kan utføres med og uten instrumentassistanse.

Hvem egner behandlingen seg for?

Behandlingen egner seg for alle. Den benyttes mot skader og dysfunksjon i bindevev, arrvev og senevev i hele kroppen. Noen av de vanligste områdene som behandles med denne behandlingsmetoden er hofter, skuldre, underarmer, nakke, knær og føtter.

Behandlingsmetoder og teknikker

Hva slags behandling tilbyr dere? Sannheten er at vårt behandlingsutvalg er stort og variert – men det som er viktig for deg er at vi tilpasser behandlingen og jobber helhetlig (muskler, ledd, sener og trening) for å optimalisere resultatene. Trykk her for å lese mer om våre ulike behandlingsmetoder.

Om kiropraktikk

En moderne kiropraktor har 6 års universitetsutdanning (5-årig mastergrad + 1 år i turnus). Denne utdanningen er den lengste innen offentlig autoriserte yrkesgrupper som jobber med muskler og ledd. Mange forbinder kiropraktor med effektiv behandling av leddsmerter i rygg og nakke, men sannheten er at en kiropraktor kan hjelpe deg med ledd og muskelplager i hele kroppen – fra topp til tå med bruk av både leddbehandling og muskulære teknikker.

Utdanningen er omfattende og inkluderer hundrevis av timer med nevrologi, fysiologi, rehabiliteringstrening, pediatri og diagnostisering. Dette gir grunnlag for primærkontaktrettighetene en kiropraktor har (henvisningsrett til bildediagnostikk, sykmeldingsrett og legespesialisthenvisningsrett) og at yrket et offentlig helseautorisert gjennom HELFO. Sistnevnte er en kvalitetssikring for deg som pasient – og understreker kiropraktorens primærkontaktrolle innen muskel-, skjelett og nerveplager.

Hvis du ønsker mer informasjon så kan du gjerne kontakte oss. Vi minner også om at vi har døgnåpen online booking dersom du ønsker å booke en konsultasjon med en av våre dyktige terapeuter.