Leddsmerter i skulderen

Leddsmerter i skulderen kan skyldes en kombinasjon av funksjonell og strukturell dysfunksjon. Her ved Råholt kiropraktorsenter (Eidsvoll kommune, Akershus) tilbyr vi helhetlig utredning og behandling av leddsmerter i skulderen.

– Leddsmerter; ofte mer enn bare ledd

For å forstå oss på leddsmerter må vi først forstå at alle strukturene i skulderen fungerer helhetlig og ikke som enkeltindivider. Dette betyr at muskler, sener og ledd kan bidra til økt smertesensitivitet og redusert funksjon i sine nabostrukturer – ikke bare seg selv.

Det er derfor smerter aldri “bare er muskulært” eller tilsvarende. Man må se hvordan de ulike anatomiske strukturene fungerer og deretter gjøre en helhetlig vurdering på hvorfor personen får smerter i skulderleddet. Hvis leddsmertene skyldes kalkskulder, så vil man jo ikke komme særlig langt med muskulært arbeid – men i kontrast så vil man forvente effektiv behandling med bruk av trykkbølgebehandling. Et godt eksempel på at visse diagnoser reagerer best på enkelte behandlingsformer.

Ved leddsmerter har man ofte behandlingstilnærming som er basert på en grundig undersøkelse – hvor man kartlegger feilfunksjon i muskler, sener og ledd. Utifra denne diagnostiseringen legger man opp et behandlingsforløp som har primærhensikten å redusere smerter og fremme normal funksjon.

Behandling av leddsmerter i skulderen

Våre terapeuter tilbyr en helhetlig behandling rettet inn mot dysfunksjonelle ledd og stramme muskler. Vår styrke ligger i at vi behandler årsakene til problematikken og dermed ofte oppnår en mer langvarig bedring – som kommer den enkelte pasient til gode. Vi har også kompetanse i bruk av trykkbølgebehandling og nålebehandling der dette vurderes mest hensiktsmessig. Behandlingen kombineres ofte med instruksjon i øvelser som kan være gunstige for akkurat deg.

Om behandlingen

Behandling av leddsmerter består som regel av en kombinasjon av leddmobilisering, muskulær behandling og senevevsteknikker. Avhengig av mistenkt diagnose kan det også være aktuelt med trykkbølgebehandling for å stimulere raskere tilheling og bedring i det smertesensitive området.

Om kiropraktikk

En moderne kiropraktor har 6 års universitetsutdanning (5-årig mastergrad + 1 år i turnus). Denne utdanningen er den lengste og tyngste innen offentlig autoriserte yrkesgrupper som jobber med muskler og ledd. Mange forbinder kiropraktor med effektiv behandling av leddsmerter i rygg og nakke, men sannheten er at en kiropraktor kan hjelpe deg med ledd og muskelplager i hele kroppen – fra topp til tå med bruk av både leddbehandling og muskulære teknikker.

Utdanningen er omfattende og inkluderer hundrevis av timer med nevrologi, fysiologi, rehabiliteringstrening, pediatri og diagnostisering. Dette gir grunnlag for primærkontaktrettighetene en kiropraktor har (henvisningsrett til bildediagnostikk, sykmeldingsrett og legespesialisthenvisningsrett) og at yrket er offentlig helseautorisert gjennom HELFO. Sistnevnte er en kvalitetssikring for deg som pasient – og understreker kiropraktorens primærkontaktrolle innen muskel-, skjelett og nerveplager.

Les mer: Kiropraktorbehandling

Hvis du ønsker mer informasjon så kan du gjerne kontakte oss (Råholt Kiropraktorsenter – Råholt, Eidsvoll, Akershus). Priser finner du her. Vi minner også om at vi har døgnåpen online booking dersom du ønsker å booke en konsultasjon med en av våre dyktige terapeuter.