smerte i bekkenmusklene

Muskelsmerter i bekkenet

Vondt dypt inne i rumpemusklene og bekkensmerter?

Muskelsmerter i bekkenet oppstår normalt sett fra musklene gluteus maximus, gluteus medius, gluteus minimus og / eller musculus piriformis. Muskelsmerter i bekkenet forekommer ofte kombinert med nedsatt leddfunksjon i nedre korsrygg og / eller bekkenleddene. Fysikalsk behandling hjelper ofte mot slike plager.

Feilfunksjon i både muskler og bekkenledd

Ledd påvirker muskulatur – og vice versa. I de aller fleste episoder med muskelsmerter i bekkenet og setet finner man redusert bekkenfunksjon og stivhet i korsryggen.

Resultatet av nedsatt bevegelighet i bekkenet og lavryggen er redusert støtdemping – og dermed økt belastning for setemuskulaturen. Vedvarende feilfunksjon vil, over tid, kunne medføre at muskelvevet blir smertesensitivt og irritert.

Våre moderne kiropraktorer og fysioterapeut ved Råholt Kiropraktorsenter & Fysioterapeut utreder og behandler regelmessig denne problemstillingen – med gode resultater.

– Hvordan behandles muskelsmerter i bekkenet funksjonelt?

Først vil vi utføre undersøkelser for å se hvorfor muskelsmertene har oppstått, da dette også kan være med på å gi grunnlag for mer langvarig bedring. Mulige medvirkende årsaker til slik muskelsmerter i bekkenet kan skyldes ganglaget ditt, leddstivhet, muskulær ubalanse eller lignende faktorer.

Utifra resultatene på den kliniske undersøkelsen så vil behandleren sette opp en behandlingsplan – bestående av tilpasset fysikalsk behandling og korrigerende øvelser.

muskelarbeid

– Problemer med muskelsmerter i bekkenet kan ramme alle og enhver

Alle kan få smertefulle muskelspenninger i bekkenet og sete – både kvinner og menn. Dog er det sant at det oftest rammer kvinner, og da særlig underveis eller etter svangerskap.

Dette skyldes da særlig at man får endret bekkenstilling i denne perioden som kan medføre høyere belastning på nevnte muskulatur. Som kjent er det dog slik at ethvert svangerskap er forskjellig – og dette gjelder også påvirkning av bekken og muskler.

Bekkenplager kan være særdeles plagsomme – og smertefulle. Grunnet påvirkning av funksjonalitet så kan det også gå hardt utover hverdagen og livskvaliteten. Ikke la smertene ta kontroll over livet ditt – gjør noe med det og la oss hjelpe deg.

hoftemuskulatur og setemuskler - oversikt

• Trykkømhet i sete og bekken
  • Muskulær trykkømhet over setemusklene (se illustrasjonen ovenfor)
  • Positive utslag på ortopediske tester som gir grunnlag for å si at det er bekkenproblematikk
  • Nedsatt bekkenbevegelse ved funksjonell undersøkelse
  • Smerter i bekken og rygg
  • Muskelsmerter i seteregionen
  • Mulig falsk isjias
  • Mulige smerter ved nedtråkk
  • Endret ganglag og mulig halting på involvert fot

De mest karakteristiske symptomene på muskelsmerter i bekkenet er lokale smerter i sete og bekken som er mest tydelige ved palpasjon og trykk.

Alle og enhver kan rammes av feilfunksjon og smerter i bekkenmuskulaturen. Dog har du høyere risiko for å utvikle slike smerter i eller etter et svangerskap. Dette skyldes primært naturlige belastninger grunnet forandringer i stillingen til bekkenet – og negativ påvirkning av ganglaget ditt.

Andre årsaker til bekkenproblematikk kan skyldes genetiske faktorer – eller overbelastning grunnet langvarig arbeid på hardt underlag uten godt skotøy.

ryggbehandling 2

Våre klinikere, være seg kiropraktor eller fysioterapeut, legger opp en behandlingsplan basert på dine symptomer og den kliniske undersøkelsen. Ved bekkenproblematikk benyttes ofte en kombinasjon av en eller flere av følgende:

Du skal kjenne deg trygg og tatt godt vare på når du er hos oss. Våre hovedmål er å lindre dine smerter og gi deg funksjonell bedring i hverdagen.

Gode resultater med helhetlig tilnærming

Forskning har vist at en moderne tilnærming til fysikalsk behandling er den mest effektive. Derfor samarbeider våre klinikere, ved behov, for å gi deg best mulig oppfølging i forhold til din problemstilling.

Vi jobber hver dag for å holde oss oppdatert på nyere forskning og faglige oppdateringer innen ledende tidsskrifter – med den hensikt å gi deg, som pasient, den aller beste opplevelsen.

Spørsmål eller noe du lurer på? Eller vil du booke en konsultasjon?

Hvis du har noen spørsmål eller lignende så kan du kontakte oss via vår Facebook-side eller våre andre kontaktmuligheter. Følg og lik oss gjerne i sosiale medier. Dersom du ønsker en konsultasjon så har vi også døgnåpen online booking slik at du kan bestille en time når det passer best for deg – eventuelt kan du også ringe oss.

Med de beste ønsker om god helse videre,

Det tverrfaglige teamet på Råholt Kiropraktorsenter & Fysioterapi

våre terapeuter

Ønsker du å bestille time? Benytt vår døgnåpne online booking nedenfor (eller kontakt oss via telefon):

Klikk på knappen ovenfor for å se ledige konsultasjoner hos våre klinikere.

Kilder: NHI.no, Vondt.net, Lommelegen.no, FHI.no, SINTEF

Ta kontakt med oss allerede i dag – så skal vi gjøre vårt ytterste for å hjelpe deg med dine plager. Ha en fin dag videre.