hoftesmerter og senebetennelse i hoften

Lumbago (korsryggsmerte) | Symptomer, diagnose, utredning og behandling

Sliten og vondt i nederste del av ryggen? Plages du med korsryggsmerter?

Visse du at lumbago er latin for uspesifikke korsryggsmerter? Smerter i nederste del av ryggen kan gå hardt utover livskvalitet og humør. Mange tar ikke advarslene på alvor og dermed eskalerer problemet ytterligere i både frekvens og smerteintensitet.

Korsryggen er essensiell for tilnærmet all bevegelse – og dersom du har betraktelig feilfunksjon i tilhørende ledd og muskler så vil dette ofte føre til ytterligere muskulære spenninger og kompenseringsplager andre steder i kroppen – slik som mellom skulderbladene og i nakkepartiet.

Ved Råholt Kiropraktorsenter og Fysioterapi utreder og behandler vi korsryggsmerter på en moderne og helhetlig måte – med fokus på muskler, sener, nerver og ledd.

Denne artikkelen vil blant lære deg mer om følgende:

• Diagnostisering, Undersøkelse og Utredning av Lumbago
  • Symptomer og Kliniske Tegn ved Lumbago
  • Årsaker til Korsryggsmerter
  • Behandling
  • Øvelser og Trening mot Lumbago (med VIDEO)

Undersøkelse og Utredning av Lumbago

Som tverrfaglig klinikk er Råholt Kiropraktorsenter og Fysioterapi levende opptatt av å være i eliten innen muskel- og skjelettlidelser. Våre undersøkelser og utredninger innebærer alltid flere faktorer – hvor vi blant annet undersøker biomekanisk funksjonalitet i muskler, sener og ledd, nervetensjon, samt spesialtester for å kartlegge dine korsryggsmerter.

I førstegangskonsultasjonen vil terapeuten utføre en klinisk undersøkelse i henhold til din symptomatikk. Denne utredningen vil gi klinikeren mer informasjon om hvilke feilfunksjoner som gir deg lumbago – og vil også danne grunnlaget for behandlingsoppsettet klinikeren setter opp videre.

Dersom det er indisert har våre kiropraktorer henvisningsrett til bildediagnostikk (MR, CT og røntgen ++). De kan også sykemelde hvis smertene er av en slik art at du ikke kan jobbe eller at det risikeres forverring ved arbeid.

Symptomer og Kliniske tegn ved Lumbago

Undersøkelse av lumbago

Altfor mange i Norges vide land plages med lumbago og korsryggsmerter. Altfor få tar tak i det før det virkelig er så alvorlig at smertene har overtatt hverdagen og blitt en “følgesvenn” til alle døgnets tider.

Vi anbefaler sterkt at man ikke lar det gå så langt – da smertesignaler er kroppens måte å si ifra om at du risikerer varige skader dersom du ikke gjør noe med problemet.

Klassiske symptomer på lumbago er generelle korsryggsmerter – men kan også inkludere:

• En følelse av å være konstant sliten i ryggen
  • En følelse av et diffust trykk inni i ryggen som bygger seg opp over tid
  • Kompenseringsplager høyere opp i ryggen og i nakken
  • Smerter som går som et belte over nedre del av lavryggen
  • Trykkømhet over involverte ledd og muskler i korsryggen
  • Redusert korsryggsbevegelighet (for eksempel vanskeligheter med å bøye seg og rette seg opp)
  • Verkende smerter i lavryggen
  • Økt forekomst av “akuttepisoder” med sterke ryggsmerter

En god rygghelse kan spare deg for mange plager i framtiden. Vi hjelper deg gjerne med å bli venn med ryggen din igjen.

Årsaker til Korsryggsmerter

“Hvorfor får jeg vondt i korsryggen?”

Et klassisk spørsmål som har blitt stilt på mang et kiropraktorkontor og fysioterapisenter landet rundt.

Sannheten er at det bare er to hovedårsaker. Enten en plutselig, akutt feilbelastning – eller en gradvis, langvarig overbelastning som har bygget seg opp over lengre tid.

Plutselig feilbelastning

I denne kategorien finner vi klassiske årsaker til akutt lumbago – slik som et tungt løft når ryggen ikke var klar, overdreven snømåking, ugunstig vridning ved bytte av dekk eller at man sklir på isen eller i gjørmen.

Ved akutt lumbago så vil problemet oftest bestå av flere muskuloskeletale komponenter – inkludert økte muskelspenninger og smerter, redusert leddbevegelighet og muligens også lokal nerveirritasjon.

Gradvis overbelastning

Både muskulær og leddmessig feilfunksjon kan bygge seg opp over lengre tid – det kan starte som småepisoder her og der før smertene inntreffer oftere og intensiteten forverres.

Smertesensitiv korsryggsmuskulatur i kombinasjon med redusert leddbevegelighet kan medføre at man ikke beveger seg på riktig måte – og dermed blir problemet gradvis forverret.

Vanlige muskler og ledd som ofte er involvert ved lumbago inkluderer:

• L5-S1. Den nederste leddovergangen i korsryggen. Også kjent som lumbosakralovergangen.
  • Paraspinale Ryggmuskler
  • Quadratus Lumborum (QL)

Morgenstivhet eller Smerter på Ettermiddagen?

Slik feilfunksjon kan også gi grunnlag for at man kjenner seg usedvanlig stiv og støl på morningen – eller at man opplever en tiltagning i smertene på ettermiddagen og kvelden.

Behandling av Lumbago

Våre klinikere ved Råholt Kiropraktorsenter og Fysioterapi legger en individuell behandlingsplan basert på den kliniske, funksjonelle undersøkelsen. De behandlingsmetodene vi ofte benytter mot lumbago inkluderer:

Hovedformålene med behandlingen vil alltid være å gi deg smertelindring, normal bevegelighet og en tydelig forbedret rygghelse. Helsefordeler med behandlingen kan innebære:

• Bedre blodsirkulasjon i det behandlede området
  • En rygg som tåler mer og har økt kapasitet
  • Løsner opp anspente og smertefulle ryggmuskler
  • Nedbryting av smertesensitivt skadevev
  • Økt bevegelighet i ryggens ledd

Våre terapeuter samarbeider også tverrfaglig slik at du skal få den aller beste pasientopplevelsen.

Øvelser og Trening ved Lumbago

Er du lei av at ryggen hogger til når det passer som dårligst?

Dersom du er rammet av langvarig, kronisk lumbago så tilrådes du å ta en time med vår idrettsfysioterapeut – med spesialkompetanse på kroniske belastningsskader.

Profesjonell hjelp, basert på en klinisk undersøkelse og utredning, vil hjelpe deg med å sette opp et treningsprogram som faktisk fungerer. Et slikt treningsprogram består gjerne av en kombinasjon av tøyeøvelser, styrketrening (inkludert eksentrisk trening) og mobilitetsøvelser – og vil ha som et av sine formål å forhindre tilbakefall.

Øvelser: 5 Øvelser mot Lumbago og Smerter i Korsryggen (VIDEO)

Ovenfor ser du vår klinikkleder, Alexander Andorff (M.sc. Chiro, B.sc. Health), som viser fram fem skånsomme øvelser for deg med korsryggsmerter. Øvelsene stimulerer bevegelighet og mobilitet i korsryggens muskler og ledd. Vi gjør dog oppmerksom på at du alltid må ta hensyn til egen sykdomshistorie og dagsform.

Spørsmål eller noe du lurer på? Eller vil du booke en konsultasjon for problematikken din?

Hvis du har noen spørsmål eller lignende så kan du kontakte oss eller noen av våre andre terapeuter via vår Facebook-side eller våre andre kontaktmuligheter. Følg og lik oss gjerne i sosiale medier også. Dersom du ønsker en konsultasjon så har vi også døgnåpen online booking slik at du kan bestille en time når det passer best for deg.

Med de beste ønsker om god helse videre,

Det tverrfaglige teamet på Råholt Kiropraktorsenter & Fysioterapi

våre terapeuter

Ønsker du å bestille time? Benytt vår døgnåpne online booking nedenfor (eller kontakt oss via telefon):

Klikk på knappen ovenfor for å se ledige konsultasjoner hos våre klinikere.

Forskning / kilder:

1. Coulter et al, 2018. Manipulation and mobilization for treating chronic low back pain: a systematic review and meta-analysis. Spine.

Alternative søkeord: Korsryggsmerter, lumbago, kiropraktor, leddjustering, leddmobilisering, behandling, massasje, muskelarbeid, utredning, symptomer, fysioterapi, råholt, eidsvoll verk, akershus