behandling av hoftesmerter

Senebetennelse i Hoften (Trokantertendinitt) | Symptomer, diagnose, utredning og behandling

Senene i hoften kan rammes av både seneskade og senebetennelse.

Trokantertendinitt (senebetennelse i hoften) oppstår ofte grunnet langvarig belastning – og da særlig grunnet arbeid på hardt underlag.

En rask oversikt over vanlige symptomer ved senebetennelse i hoften kan inkludere:

• En følelse av at hoften ikke fungerer som den skal
  • Hoftesmerter i framsiden og utsiden av hoften
  • Knepping i hoften
  • Muskelsmerter i hofte, bekken og rygg
  • Redusert bevegelighet i hoften
  • Smerter om natten når man sover på siden
  • Varmeutvikling og rødlighet i huden
  • Vondt ved nedtråkk og gange

Ved vår tverrfaglige moderne klinikk Råholt Kiropraktorsenter & Fysioterapi kan du forvente helhetlig utredning og behandling. Senebetennelse i hoften behandles helhetlig med en tilnærming bestående av leddmobilisering, muskulært arbeid og eventuell bruk av nålebehandling eller trykkbølgebehandling dersom dette vurderes best for den individuelle presentasjonen.

Leddmobilisering av nærliggende rygg og bekkenledd kan være med på å optimalisere bevegelsesmønsteret slik at du unngår feilbelastning når du går eller gjør annen fysisk aktivitet. Vi er også opptatt av å utrede mulige årsaker til at selve senebetennelsen din har oppstått i hoften.

Metastudier (French et al, 2011) har vist at manuell behandling, som nevnt ovenfor, har bevist effekt også ved tilhørende hofteartrose og konkluderte med at «manuell behandling er mer effektivt enn trening i behandling av artroselidelser». Vår tilnærming er å kombinere de beste manuelle behandlingsteknikkene med hjemmetrening slik at vi sammen kan oppnå enda bedre resultater.

hoftesmerter og senebetennelse i hoften

Ved Råholt Kiropraktorsenter og Fysioterapi har vi meget god kompetanse innen utredning og behandling av hoftediagnoser – og samarbeider også tett med legespesialister ved behov; et samarbeid som har pågått over mange år.

På Råholt Kiropraktorsenter har våre kiropraktorer 6-årig utdanning (5-årig universitetsutdannelse pluss 1 år i turnus) med høyt fokus rettet inn mot utredning og behandling av hoftediagnoser, inkludert senebetennelse i hoften. Dette innebærer at du som pasient kan føle deg trygg og ivaretatt. Våre klinikere har også spesialistrettigheter i form av mulighet til sykmelding, henvisning til bildediagnostikk og eventuelle andre utredninger dersom det skulle vise seg å bli behov for dette.

Vi minner også på at vi har døgnåpen online booking her på Råholt Kiropraktorsenter og Fysioterapi (Eidsvoll kommune, Akershus) slik at du kan bestille en time når det passer best for deg. Vi besvarer også gladelig spørsmål via melding på vår Facebookside eller på telefon.

(PS – Artikkelen fortsetter under knappen nedenfor)

Klikk på knappen ovenfor for å se ledige konsultasjoner hos våre klinikere.

Oversikt: Senebetennelse i Hoften

Kontakt oss gjerne i dag for utredning dersom du er plaget med hoftesmerter og mistenker at du kan være rammet av en seneskade eller senebetennelse i hoften – også kalt trokantertendinitt.

Våre evidensbaserte, moderne og offentlig autoriserte terapeuter vil gjøre sitt ytterste for å hjelpe deg med en grundig undersøkelse og eventuell behandling. Sammen kan vi finne ut av årsaken til at du har nedsatt funksjon i hoften og relaterte hoftesmerter – og forhåpentligvis kan vi hjelpe deg med å løse årsakene også.

Vi gjør dog oppmerksom på at det å ta tak i problemet midlertidig kan irritere de involverte områdene – så det er viktig å være innstilt på at slik tilheling i hoften kan ta tid. Særlig hvis du har hatt plagene lenge.

sykdomshistorie 700

Senebetennelse i hoften medfører ofte lokal trykkømhet og hoftesmerter – særlig i senefestene som fester mot den anatomiske strukturen på utsiden av hoften kalt trokanter. Dette kan medføre smerter ved nedtråkk på beinet og redusert ganglag (i visse betydelige tilfeller kan det også medføre halting).

Karakteristiske symptomer på senebetennelse i hoften er lokale hoftesmerter og smerter ved nedtråkk – men kan også inneholde følgende symptomer:

• Vondt å bevege hoften i visse stillinger – da særlig ved rotasjonsbevegelser og fleksjon (hoftebøy)
  • Lokal trykkømhet i senefestene
  • Knepping i hofteleddet grunnet nedsatt senefunksjon

Symptomene kan dog variere fra person til person. Både i forhold til hvor hardt de rammer, men også at det kan oppstå i ulike kombinasjoner av de ovennevnte.

Ofte så er det slik at plutselige feilbelastninger eller langvarig overbelastning over lengre tid står bak hoftesmertene. Eksempler er for eksempel de som jobber eller går mye på hardt underlag – og som dermed utsetter hofteleddet, senene og musklene for belastning over lengre tid.

Disse belastningene kan bygge seg opp gradvis og medføre lokal irritasjon, muskelsmerter, seneskader og senebetennelser. Ikke nok stabilitet i tilhørende muskulatur er ofte en faktor også, da dette fører til at andre strukturer (for eksempel senene og selve leddet) blir overbelastet over evne.

Derfor er det ofte nødvendig å kombinere behandling med tilhørende hjemmeøvelser for å adressere de enkelte mulige årsakene til problematikken.

hoftesmerter 2

Konservativ behandling bestående av leddmobilisering, muskulært arbeid (f.eks. intramuskulær nålebehandling), rådgivning, hjemmeøvelser og / eller bruk av trykkbølgebehandling har bevist effekt mot hoftesmerter og dysfunksjon i hofteleddet.

Behandlinger ved vår klinikk som kan hjelpe deg med hoftesmerter og symptomer grunnet senebetennelse:

• Fysioterapi
  • Intramuskulær akupunktur (nålebehandling)
  • Massasje
  • Moderne kiropraktikk
  • Trykkbølgebehandling

Vi individualiserer behandlingen for den enkelte for å kunne gi best mulig effekt og for å oppnå best mulig resultater. Det er dog viktig å huske på at slik tilheling kan ta tid og at det midlertidig kan bli irritert i områdene før det blir bedre.

Behandlingen fungerer hovedsakelig ved å:

• Bryter ned skadeved i den påvirkede senen
  • Gi forbedret blodsirkulasjon som reduserer betennelse
  • Gjenopprette normal bevegelighet i hofteleddet
  • Løsne opp i anspent og smertefull hoftemuskulatur
  • Stimulere til senevevstilheling

Trykkbølgebehandling er en behandlingsform som særlig benyttes mot tendinoser (seneskader) og tendinitter (senebetennelser) – med god, bevist effekt. Behandlingsformen bryter ned skadevev og forårsaker en tydelig reparasjonsprosess i det behandlede området. Du kan lese mer om hvordan den fungerer ved å trykke her.

Om kiropraktikk og fysioterapi

En moderne kiropraktor har 6 års universitetsutdanning (5-årig mastergrad + 1 år i turnus). Denne utdanningen er den lengste innen offentlig autoriserte yrkesgrupper som jobber med muskler og ledd. Mange forbinder kiropraktor med effektiv behandling av leddsmerter i rygg og nakke, men sannheten er at en kiropraktor kan hjelpe deg med ledd og muskelplager i hele kroppen – fra topp til tå med bruk av både leddbehandling og muskulære teknikker.

Utdanningen er omfattende og inkluderer hundrevis av timer med nevrologi, fysiologi, rehabiliteringstrening, pediatri og diagnostisering. Dette gir grunnlag for primærkontaktrettighetene en kiropraktor har (henvisningsrett til bildediagnostikk, sykmeldingsrett og legespesialisthenvisningsrett) og at yrket et offentlig helseautorisert gjennom HELFO. Sistnevnte er en kvalitetssikring for deg som pasient – og understreker kiropraktorens primærkontaktrolle innen muskel-, skjelett og nerveplager.

Fysioterapi er i lik linje med kiropraktikk et offentlig helseautorisert yrke. De tre hovedyrkene som innehar slik helseautorisasjon i Norge er lege, kiropraktor og fysioterapeut.

Vår fysioterapeut er anerkjent for å være grundig og dyktig i sitt fagfelt – som innebærer at du er i veldig gode hender når du legger deg til å slappe av på behandlingsbenken.

Les mer: Kiropraktorbehandling

Kiropraktor med ryggradmodell

Les mer: Moderne fysioterapi

Spørsmål eller noe du lurer på? Eller vil du booke en konsultasjon for problematikken din?

Hvis du har noen spørsmål eller lignende så kan du kontakte oss eller noen av våre andre terapeuter via vår Facebook-side eller våre andre kontaktmuligheter. Følg og lik oss gjerne i sosiale medier også. Dersom du ønsker en konsultasjon så har vi også døgnåpen online booking slik at du kan bestille en time når det passer best for deg.

Med de beste ønsker om god helse videre,

Det tverrfaglige teamet på Råholt Kiropraktorsenter & Fysioterapi

våre terapeuter

Ønsker du å bestille time? Benytt vår døgnåpne online booking nedenfor (eller kontakt oss via telefon):

Klikk på knappen ovenfor for å se ledige konsultasjoner hos våre klinikere.

Forskning / kilder:

1. French, HP. Manual therapy for osteoarthritis of the hip or knee – a systematic review. Man Ther. 2011 Apr;16(2):109-17. doi: 10.1016/j.math.2010.10.011. Epub 2010 Dec 13

Alternative søkeord: Hofte, senebetennelse, betennelse i hofta, trokanter, trochanter, tendinitt, tendinopati

Det skal ikke være vondt i hoften når du står og går – ta heller kontakt med oss og få hjelp til å finne en løsning på problematikken og smertene dine.