hofteartrose

Hofteleddsslitasje (hofteartrose)

Dårlig funksjon og smerter i hoften grunnet slitasje?

Slitasje i hoften kalles også for hofteartrose (Coxartrose) og kan medføre lokale smerter, samt nedsatt funksjon ved gange eller aktivitet. Symptomer og smerter grunnet artrose kan behandles funksjonelt ved en kombinasjon av fysikalsk behandling og tilpassede hjemmeøvelser.

Vanlige plager ved hofteartrose:

• Det kan gjøre vondt å sette ned beinet når man går
  • Hoftebevegelsene føles reduserte og tidvis smertefulle.
  • Smerter i og rundt hoften som går utover humør og livskvalitet.
  • Å gå tur har blitt en utfordring istedenfor en glede

Denne artikkelen vil blant annet ta for seg:

• Utredning og Undersøkelse av Hofteartrose
  • Symptomer og Tegn på Leddslitasje i Hoften
  • Årsaker
  • Behandling av Hofteartrose
  • Trening og Øvelser ved Artrose i Hoftene (med VIDEO)

Utredning og Undersøkelse av Hofteartrose

Råholt Kiropraktorsenter og Fysioterapi er en moderne, tverrfaglig klinikk som utreder og behandler plager i kroppens muskler, sener, nerver og ledd. Vi bruker vitenskapelig dokumenterte utrednings- og behandlingsmetoder – inkludert trykkbølgebehandling.

Våre klinikere vil først utføre en funksjonell, klinisk undersøkelse i henhold til din smertepresentasjon. Denne undersøkelsen vil gi grunnlag for mer informasjon om anatomiske strukturer som er involvert – og hva som er den beste behandlingsplanen for din kliniske tilstand.

Våre moderne kiropraktor og fysioterapeut jobber regelmessig med pasienter rammet av artrose – og hjelper dem tilbake til en hverdag med forbedret funksjon og mindre smerter. Ved behov har våre moderne kiropraktorer også henvisningsrett til bildediagnostikk (MR, CT og røntgen) hvis dette skulle være medisinsk indisert.

Symptomer ved hofteartrose

hofteplager grunnet artrose

Artrose i hoftene kan gi grunnlag for en rekke forskjellige symptomer og kliniske tegn. Vanlige symptomer ved hofteleddslitasje er leddsmerter, smerter ved nedtråkk, halting (dersom det er tilstrekkelig negativt påvirket) og muskulær trykkømhet rundt det påvirkede leddet.

Andre symptomer kan inkludere:

• Episodisk lokal hevelse
  • Hvile gjør smertene verre (grunnet mindre blodsirkulasjon og økt stivhet)
  • Morgenstivhet (du kjenner deg nesten alltid verst på morningen)
  • Redusert hofteleddsbevegelighet
  • Smerter i hoften, lysken, ryggen og / eller låret
  • Ulyder når du beveger på hoften

Ved mer betydelig leddslitasje kan pasienten oppleve det vi kaller en følelse av “gnissing” – der det kan føles ut som om leddet er altfor trangt og at benstrukturene nærmest kommer borti hverandre.

Årsaker til hofteartrose

Det er primært fire årsaker til at man rammes av artrose i hoftene – genetikk (arvelig betinget), alder, traumer (skade) og langvarig feilbelastning.

Genetikk

“Kan man arve hofteartrose?”

Vel, til en viss grad kan man faktisk det. Med det så menes det at man kan arve visse genetiske forutsetninger slik som grunnere hofteskåler, mindre støttemuskulatur og sener rundt hofteleddet, samt høyere risiko for leddslitasje.

Traumer og Hofteskader (Plutselig overbelastning)

Idrettsskader, plutselige vridninger eller at man sklir på isen er alle mulige årsaker til at man får raskere forekomst av hofteleddsslitasje.

Langvarig feilbelastning

Alle faktorer som utsetter hofteleddene for belastning over evne faller inn under denne kategorien. Dette kan inkludere jobbing på hardt underlag, dårlig skotøy, forhøyet BMI og feilfunksjon i bekken og / eller ryggsøylen,

Behandling av hofteartrose (coxartrose)

Våre klinikere legger en individuell behandlingsplan basert på den kliniske, funksjonelle undersøkelsen. De behandlingsmetodene vi ofte benytter mot artrose og leddplager inkluderer:

De tre hovedformålene med behandlingen vil være å:

• Gjenopprette normal bevegelighet
  • Redusere smerter og jobbe mot en smertefri hverdag
  • Øke den funksjonelle livskvaliteten din

Vitenskapelig Bevist Effekt mot Symptomer Grunnet Hofteartrose

En stor forskningsstudie konkluderte med følgende:

“En metastudie (French et al, 2011) viste at manuell behandling av hofteartrose (leddmobilisering og muskulære teknikker) hadde en positiv effekt i form av smertelindring og funksjonell bedring. Studien konkluderte med at manuell behandling er mer effektivt enn trening i behandling av artroselidelser.”

Som du ser gikk det faktisk fram av studien at behandling bestående av mobilisering av ledd i kombinasjon med muskulære teknikker var enda mer effektivt enn kun trening.

Naturlig nok vil vi da også kunne forvente å få en enda bedre effekt dersom vi kombinerer slik behandling med spesifikke øvelser – sånn som vi gjør her oss hos ved Råholt Kiropraktorsenter og Fysioterapi.

Øvelser og Trening ved Hofteartrose

Hvis du er plaget med betydelig hofteartrose og kroniske hoftesmerter så tilrådes du å ta en time med vår idrettsfysioterapeut – med spesialkompetanse på belastnings- og idrettsskader.

Da vil du få profesjonell hjelp med å sette opp et treningsprogram bestående av tøyeøvelser, styrketrening (inkludert eksentrisk trening) og mobilitetsøvelser – som vil kunne hjelpe deg med å øke bevegelighet og forbedre hoftefunksjonaliteten.

Øvelser: 7 Øvelser mot Artrose i Hoften (VIDEO)

Ovenfor ser du vår klinikkleder, Alexander Andorff (M.sc. Chiro, B.sc. Health), som viser fram noen tilpassede øvelser for deg med hofteartrose. Treningsøvelsene kan hjelpe til med å forbedre lokal blodsirkulasjon og bevegelighet. Vi gjør dog oppmerksom på at du alltid må ta hensyn til egen sykdomshistorie og dagsform.

Om kiropraktikk og fysioterapi

En moderne kiropraktor har 6 års universitetsutdanning (5-årig mastergrad + 1 år i turnus). Denne utdanningen er den lengste innen offentlig autoriserte yrkesgrupper som jobber med muskler og ledd. Mange forbinder kiropraktor med effektiv behandling av leddsmerter i rygg og nakke, men sannheten er at en kiropraktor kan hjelpe deg med ledd og muskelplager i hele kroppen – fra topp til tå med bruk av både leddbehandling og muskulære teknikker.

Utdanningen er omfattende og inkluderer hundrevis av timer med nevrologi, fysiologi, rehabiliteringstrening, pediatri og diagnostisering. Dette gir grunnlag for primærkontaktrettighetene en kiropraktor har (henvisningsrett til bildediagnostikk, sykmeldingsrett og legespesialisthenvisningsrett) og at yrket et offentlig helseautorisert gjennom HELFO. Sistnevnte er en kvalitetssikring for deg som pasient – og understreker kiropraktorens primærkontaktrolle innen muskel-, skjelett og nerveplager.

Fysioterapi er i lik linje med kiropraktikk et offentlig helseautorisert yrke. De tre hovedyrkene som innehar slik helseautorisasjon i Norge er lege, kiropraktor og fysioterapeut.

Vår fysioterapeut er anerkjent for å være grundig og dyktig i sitt fagfelt – som innebærer at du er i veldig gode hender når du legger deg til å slappe av på behandlingsbenken.

Les mer: Kiropraktorbehandling

Kiropraktor med ryggradmodell

Les mer: Moderne fysioterapi

Spørsmål eller noe du lurer på? Eller vil du booke en konsultasjon for problematikken din?

Hvis du har noen spørsmål eller lignende så kan du kontakte oss eller noen av våre andre terapeuter via vår Facebook-side eller våre andre kontaktmuligheter. Følg og lik oss gjerne i sosiale medier også. Dersom du ønsker en konsultasjon så har vi også døgnåpen online booking slik at du kan bestille en time når det passer best for deg.

Med de beste ønsker om god helse videre,

Det tverrfaglige teamet på Råholt Kiropraktorsenter & Fysioterapi

våre terapeuter

Ønsker du å bestille time? Benytt vår døgnåpne online booking nedenfor (eller kontakt oss via telefon):

Klikk på knappen ovenfor for å se ledige konsultasjoner hos våre klinikere.