trykkbølgebehandling

Trykkbølgebehandling

Trykkbølgebehandling er en effektiv og trygg behandling som benyttes mot en rekke diagnoser og lidelser.

Trykkbølgebehandling ble først utviklet av legespesialister fra Sveits og har siden blitt en meget moderne og klinisk dokumentert behandlingsform som kan benyttes mot en rekke plager i sener, bindevev og muskulatur.

Trykkbølgebehandling benyttes primært mot seneskader og omfattende muskelspenninger. Behandlingen fungerer ved at et spesialapparat (trykkbølgemaskin med tilhørende probe) genererer trykkbølgeimpulser inn mot skadet bløtvev eller kalsiumdannelser – disse fokuserte trykkbølgene bryter ned skadevev og stimulerer kroppen til å danne friskt vev i det behandlede området istedenfor. Denne reparasjonsresponsen kan ta 5-7 dager før den er fullendt – så vanligvis ventes det cirka en uke mellom hver trykkbølgebehandling.

Det er grunnet denne prosessen at selv langvarige, kroniske plager kan bedres ved hjelp av trykkbølgebehandling – nemlig det at hver behandling bryter ned et lag med skadevev og gradvis skifter det ut med frisk muskel- eller senevev. Normalt sett vil man oppleve bedring i løpet av 4-8 behandlinger – avhengig av omfanget på diagnosen.

Trykkbølgebehandlingen utføres av offentlig autorisert fysioterapeut eller kiropraktor og har godt dokumentert effekt mot:

• Akillesseneproblemer
  • Betydelige muskelknuter og muskelsmerter i hele kroppen
  • Golfalbue (medial epikondylit)
  • Hofteplager
  • Hælspore
  • Isjias og Isjialgi
  • Kalkskulder
  • Kneproblematikk (f.eks. løperkne og patellofemoralt smertesyndrom)
  • Kroniske smerter
  • Musearm
  • Piriformissyndrom (nerveavklemming i setet grunnet stramme setemuskler)
  • Plantar Fascitt (Skade i seneplaten under foten)
  • Senebetennelse (tendinitt)
  • Seneskade (tendinose)
  • Stram og vond fotmuskulatur
  • Stramme leggmuskler og leggkramper
  • Tennisalbue (lateral epikondylit)

– Forskningsbasert og klinisk dokumentert behandlingsmetode

trykkbølge mot knesmerter

Trykkbølgebehandling, også kjent som ESWT eller shockwavebehandling, er blant de best dokumenterte behandlingsmetodene innen forskning på behandlingsteknikker som behandler muskler, bindevev og sener.

En større metastudie (den sterkeste formen for forskning) har blant annet konkludert, med håndfaste bevis, at trykkbølgebehandling er effektivt mot kronisk plantar fasciit (en diagnose som gir smerter under fotbladet på framsiden av hælbenet). Studien tilsier dòg at det kan ta lengre tid før man merker bedringen fra behandlingen – men at den fysiske delen av behandlingen fortsatt har god effekt ved å gjøre varige endringer i sene- og bløtvev.

Andre godt dokumenterte effekter finner vi i behandlingen av frossen skulder (adhesiv kapsulitt). Dette er en diagnose som kan ta opptil 2 år å “gå over av seg selv“. Med hjelp av trykkbølgebehandling kan denne prosessen bli framskyndet betraktelig og i visse tilfeller kortet ned til kun et par måneder med smerter og redusert funksjon.

Hvordan fungerer trykkbølgebehandling?

For å oppsummere så fungerer trykkbølgebehandling trygt ved å:
  • Bryte ned skadet vev og kalkdannelser: I skadede muskler eller sener vil det normalt sett kunne utvikle seg en økning i skadevev og kalknedleggelse (kalsium). Trykkbølgeimpulsene fra trykkbølgemaskinen kan bidra til å bryte ned kalsiumoppbygninger og gi grunnlag for forbedret senehelse.
  • Stimulere blodsirkulasjon og reparasjonsprosesser: Blodsirkulasjon er essensielt for at et område skal kunne tilhele seg selv. Trykkbølgebehandling forårsaker tusenvis av det man kaller mikrotraumer (mikroskopiske, kontrollerte skader) i området man behandler – som trigger kroppen til å tilføre en økning i sirkulasjon til det behandlede området. Denne varige økningen i blodsirkulasjon kan bidra til forbedret muskel, sene og bindevevshelse.

Våre terapeuter kan vise til meget gode resultater ved trykkbølgebehandling – så ta gjerne kontakt hvis du har spørsmål eller trenger hjelp vedrørende utredning og behandling.

Hvem egner behandlingen seg for?

Behandlingen egner seg særlig for de med plager i sener (senebetennelser og seneskader) og muskulatur (langvarige muskelsmerter).

De områdene vi behandler oftest med trykkbølgebehandling inkluderer skulder, hofte, knær og føtter – men kan også benyttes på en rekke andre områder; blant annet muskelspenninger i øvre trapezius (området mellom nakke og skulder) eller setemusklene (for eksempel ved piriformissyndrom).

Behandlingsmetoder og teknikker

trykkbølgebehandling mot hofteplager

Spennende! Hva slags annen behandling tilbyr dere?

Sannheten er at vårt behandlingsutvalg er stort og variert – men det som er viktig for deg er at vi er moderne og offentlig autoriserte terapeuter som tilpasser behandlingen og jobber helhetlig (muskler, ledd, sener og treningsveiledning) for å optimalisere resultatene. For oss er det også viktig å stadig holde oss oppdatert på forskning og evidensbasert behandling.

Vi er en tverrfaglig og moderne klinikk hvor våre terapeuter jobber sammen for å gi deg best mulig oppfølging – vi tilbyr:

• Fysioterapi
  • Massasje
  • Moderne Kiropraktikk
  • Nålebehandling (intramuskulær tørrnåling)
  • Trykkbølgebehandling (sjokkbølgeterapi)

Trykk her for å lese mer om våre ulike behandlingsmetoder og behandlingsteknikker.

Om kiropraktikk og fysioterapi

En moderne kiropraktor har 6 års universitetsutdanning (5-årig mastergrad + 1 år i turnus). Denne utdanningen er den lengste innen offentlig autoriserte yrkesgrupper som jobber med muskler og ledd. Mange forbinder kiropraktor med effektiv behandling av leddsmerter i rygg og nakke, men sannheten er at en kiropraktor kan hjelpe deg med ledd og muskelplager i hele kroppen – fra topp til tå med bruk av både leddbehandling og muskulære teknikker.

Utdanningen er omfattende og inkluderer hundrevis av timer med nevrologi, fysiologi, rehabiliteringstrening, pediatri og diagnostisering. Dette gir grunnlag for primærkontaktrettighetene en kiropraktor har (henvisningsrett til bildediagnostikk, sykmeldingsrett og legespesialisthenvisningsrett) og at yrket et offentlig helseautorisert gjennom HELFO. Sistnevnte er en kvalitetssikring for deg som pasient – og understreker kiropraktorens primærkontaktrolle innen muskel-, skjelett og nerveplager.

Fysioterapi er i lik linje med kiropraktikk et offentlig helseautorisert yrke. De tre hovedyrkene som innehar slik helseautorisasjon i Norge er lege, kiropraktor og fysioterapeut.

Vår fysioterapeut er anerkjent for å være grundig og dyktig i sitt fagfelt – som innebærer at du er i veldig gode hender når du legger deg til å slappe av på behandlingsbenken.

Spørsmål eller noe du lurer på? Eller vil du booke en konsultasjon?

Hvis du har noen spørsmål eller lignende så kan du kontakte oss eller noen av våre andre terapeuter via vår Facebook-side eller våre andre kontaktmuligheter. Følg og lik oss gjerne i sosiale medier også. Dersom du ønsker en konsultasjon så har vi også døgnåpen online booking (trykk her) slik at du kan bestille en time når det passer best for deg – eventuelt kan du også ringe oss.

Med de beste ønsker om god helse videre,

Det tverrfaglige teamet på Råholt Kiropraktorsenter & Fysioterapi

våre terapeuter

Ønsker du å bestille time? Benytt vår døgnåpne online booking nedenfor (eller kontakt oss via telefon):

Klikk på knappen ovenfor for å se ledige konsultasjoner hos våre klinikere.