behandling av fotsmerter

Vonde fotmuskler (muskelknuter i foten)

Vonde og ømme muskler i foten? Vonde fotmuskler og muskelknuter i foten kan være smertefullt og plagsomt. Smerter grunnet muskelknuter i foten kan også medføre kompenseringsplager (blant annet endret ganglag og halting) og smerter i knær og hofte. La oss hjelpe deg tilbake til en hverdag der du og føttene dine nyter av herlig samarbeid igjen!

Kanskje har du merket at de ømme og vonde fotmusklene dine stopper deg fra å delta i aktiviteter du likte å gjøre før? Stoppet å trene fordi du føler at det gjør vondt verre? Kanskje går du mindre tur i skogen eller med venner på grunn av dette? Såkalt “bevegelseredusering” har en rekke negative konsekvenser, som blant annet innebærer mindre belastningsevne, en følelse av mindre energi i hverdagen og også økt risiko for depresjon og tiltaksløshet.

Vi hjelper deg med å kartlegge problemet ditt og finne ut av hvordan du kan løse opp i dine vonde fotmuskler. Quadratus plantae og lokale, intrinsiske fotbladsmuskler kan gi smerter dypt inn mot fotbuen og under hele foten. Naturlig nok kan manglende funksjon i fotmuskulaturen medføre redusert evne til å redusere støtbelastning ved gange og annen aktivitet – som igjen kan medføre økt belastning for legger, knær, hofter og rygg.

Verking i føttene?

Det er flere faktorer som bør adresseres dersom du sliter med denne typen smerter og plager – og våre behandlere jobber helhetlig for å kunne gi deg best mulig resultater og langvarig bedring. Man ser ofte en sammenheng mellom nedsatt bevegelse i ankel og stram fotbladsmuskulatur. Stive ankler kan nemlig være ensbetydende med redusert vektoverføring når du går, som igjen fører til at føttene blir overbelastede og smertefulle.

– Muskelknuter i føttene kan ramme alle

Nei, du trenger ikke å ha gjort noe feil for at stramme fotmuskler og muskelknuter skal oppstå i føttene dine. Det er heller ikke sant at smertene er akkurat like fra person til person, selv om velmenende råd fra svigermor mener at “dette er akkurat det samme som jeg hadde”.

Sannheten er at disse varierer fra person til person og at behandling må tilpasses den enkelte utfra deres ståsted. Slike plager kan være særdeles plagsomt og føre til redusert livskvalitet og funksjonsevne. Ofte kan det gå hardt utover både fritid og jobb, da stillinger og posisjoner som utøver trykk mot områdene kan gjenskape smerter.

Våre terapeuter er godt utdannet og trent i forhold til utredning og behandling av slike diagnoser. Ved bruk av kliniske, ortopediske tester, nevrologiske tester og funksjonelle vurderinger kan de i de aller fleste tilfeller stille diagnosen uten bruk av bildediagnostikk.

Ved Råholt Kiropraktorsenter har vi meget god kompetanse innen utredning og behandling – og samarbeider også tett med legespesialister og fastleger ved behov; et samarbeid som har pågått over mange år.

På Råholt Kiropraktorsenter har våre kiropraktorer 6-årig utdanning (5-årig universitetsutdannelse pluss 1 år i turnus) med høyt fokus rettet inn mot utredning og behandling innen muskler, nerver, ledd og skjelett. Dette innebærer at du som pasient kan føle deg trygg og ivaretatt. Våre klinikere har også spesialistrettigheter i form av mulighet til sykmelding, henvisning til bildediagnostikk og eventuelle andre utredninger dersom det skulle vise seg å bli behov for dette.

• Tydelig trykkømhet over involverte muskler i fot og fotblad
  • Nedsatt ankelbevegelighet
  • Økt forekomst av knesmerter
  • Økt forekomst av hoftesmerter
  • Økt forekomst av ryggsmerter
  • Endret ganglag og mulig halting

Feilbelastninger i kombinasjon med for lite tid i tidsklemma til lindrende tiltak kan gjøre at muskelspenninger bygger seg opp over lengre tid og medfører lokale smerter i og rundt fotmusklene. Vi anbefaler å ta tak i problematikken før smertene melder seg, da smertesignaler ofte er kroppens måte å fortelle deg at noe er i ferd med å kunne bli “kronisk skadet”.

Nedsatt bevegelighet i fotens ledd og selve ankelleddet kan også være medvirkende årsaker til økt forekomst av vonde fotmuskler og muskelknuter i føttene.

Vi velger behandlingsmetode basert på den enkelte kasustikk – men med vonde fotmuskler og muskelknuter i føttene, så er det ofte effektivt å kombinere muskelknutebehandling med leddmobilisering. Andre tiltak er muskulære teknikker, massasje og instrument-assistert bløtvevsbehandling med spesialverktøy (IASTM) – trykkbølgebehandling kan også være en god spesialitetbehandling for langvarige, kroniske plager.

Med denne diagnosen så er det ofte essensielt at man også får tatt tak i dysfunksjonell muskulatur i området – for så å styrke og gjøre denne mer funksjonell og kapabel til å motså overbelastning etter at man har fått normalisert den. Det er også viktig å mobilisere fotleddene og ankel for å sørge for riktig bevegelse og belastning.

Gode resultater med helhetlig tilnærming

Våre kiropraktorer tilbyr helhetlig behandling for alle aldersgrupper rettet mot både muskler, sener, bindevev og ledd. Vi anerkjenner at et muskuloskeletalt problem alltid er en kombinasjon av flere faktorer – f.eks. leddrestriksjoner (stive ledd), myalgier (overaktive muskler), muskelubalanse (for stramme muskler noen steder og for inaktive andre steder), dysergonomiske arbeidstillinger (en dårlig kontorstol kombinert med for mye sitting kan resultere i vond rygg) og feilaktig bevegelsesmønster (feil ganglag kan forverre plagene dine). Nettopp derfor behandler vi med hovedformål om å få deg bedre på alle plan – ikke bare mindre stive ledd (selv om det er en våre spesialiteter). Behandlingen er tilpasset etter alder, dagsform og sykdomshistorie – og egner seg dermed for alle.

– Tilpasset trening er viktig!

trening er viktig

Vi hjelper deg med å finne øvelsene som passer for deg og ditt problem!

Ikke la smertene stoppe deg – mindre bevegelse i hverdagen fører bare til at det blir verre (naturlig nok avhengig av skaden – noen skader kan kreve mer hvile og avlastning enn andre) – slike plager kan nemlig være særdeles plagsomt og føre til redusert livskvalitet og funksjonsevne. Det er derfor viktig at man får hjelp til å utrede problemet (ved behov vil vi henvise til diagnostisk ultralyd eller MR), mobilisere bløtvevet og kommer godt i gang med riktige øvelser i en tidlig fase. Ta kontakt med oss hvis du mistenker at du har denne diagnosen.

Noen forslag til gode øvelser mot muskelknuter i føttene:

• Tøyning av fotbladsmuskulaturen
  • Tåhev
  • Inversjonsøvelser
  • Balansetrening

Ta gjerne kontakt, så hjelper vi deg å sette sammen et treningsprogram for deg.

– Ta tak i problemet. Ikke vent!

Studier og forskning har slått fast, gang på gang, at jo tidligere man får hjelp med sin muskuloskeletale problematikk, jo bedre er det. Ved langvarige plager er det nemlig høy sjanse for at man beveger seg mindre, beveger seg feil og gjør andre endringer i hverdagen som fører til at symptomene ikke blir bedre og at man utvikler smerter i andre området – sistnevnte kaller vi ofte for “kompensasjonssmerter“.

slitasje-i-hoften-hofteartrose

Vi jobber daglig med muskuloskeletal problematikk og har en særegen interesse i både utredning og behandling av slike diagnoser. Kontakt oss gjerne for en uforpliktende prat på telefon 63 96 33 35 – eller book en time online dersom du ønsker en konsultasjon (klikk på lenken nedenfor). Vi ser fram imot til å hjelpe deg mot en bedre hverdag.

• Klikk på bildet ovenfor eller her for å se ledige tider for en eventuell konsultasjon (åpnes i nytt nettleservindu)
  • Vi gjør vårt beste for å gi deg time på dagen eller neste dag
  • Online booking er døgnåpen 24/7/365
  • Ingen ledige timer? Eller fungerer ikke online booking som det skal? Ring oss gjerne på 63 96 33 35 (innenfor åpningstidene våre) eller kontakt oss via vår Facebookside, så skal vi gjøre vårt beste for å finne et tidspunkt til deg så snart som mulig

Kilder: NHI.no, Vondt.net, Lommelegen.no, FHI.no, SINTEF

Ta kontakt med oss allerede i dag – så skal vi gjøre vårt ytterste for å hjelpe deg med dine plager.