leddlaasning i hoften

Leddlåsning i hoften

Stivhet og klikking i hoften? Nedsatt leddbevegelse, også kjent som hypomobilitet eller leddlåsning i hoften, kan medføre lokale smerter i og rundt hofte, samt selve hofteleddet. Hofteleddet er direkte påvirket av nærliggende leddstrukturer slik som bekkenet og korsryggen, så det å sørge for optimal funksjon i disse leddene har positiv påvirkningskraft på hvordan hoften beveger seg og fungerer.

Ved Råholt kiropraktorsenter (Eidsvoll kommune, Akershus) tilbyr vi helhetlig utredning og behandling for nedsatt hoftefunksjon og leddlåsning i hoften, samt ofte sett tilhørende symptomatikk slik som klikkende hofteledd, en følelse av at hoften “låser seg” eller hofteleddsmerter.

– Ta smerter på alvor og gjør noe med dem

Ved smerter i eller i områdene rundt hoften så indikerer dette at kroppen ønsker å fortelle deg om at det er en feilfunksjon eller skade som bør adresseres – ellers vil du risikere varige skadeforandringer.

Smerter bør alltid taes på alvor. Det er jo tross alt kroppens eneste måte å fortelle deg at noe ikke er riktig og kan medføre varige skader dersom du ikke gjør noe med det. Ved å overse smerter over lengre tid så graver man seg lenger og lenger ned i gjørma – og problemet samt eventuell behandling blir betydelig mer omfattende enn det den hadde trengt å være hvis man tok tak i problemet tidligere.

Helhetlig behandling av dine smerter og problemer

Vi jobber med muskler, sener, nerver og ledd hver eneste dag – og er meget opptatt av å finne og behandle selve kilden til problematikken din; og ikke bare symptomatikken. Behandlingen her vil ofte foregå i tre overlappende faser bestående av utredning, behandling og opptrening. Av rent anatomiske og fysikkmessige årsaker så vil det jo alltid være en involvering av muskler, sener, bindevev og ledd – så derfor må samtlige av dem undersøkes og behandles. For det er nemlig aldri “bare muskulært” – det er en forenkling som ikke holder stand med mer moderne utredning og behandling. Vi behandler alle strukturer samlet som en enhet. Dette gjør vi med vår omfattende 6-årige kiropraktorutdanning i bunnen av, som gir et meget godt grunnlag for utredning og behandling av nettopp dine plager og smerter.

Noen av de vanligste årsakene til nedsatt hoftefunksjon er en kombinasjon av redusert bevegelighet i korsrygg og bekken, sammensatt med svake og stramme muskler i hofte, sete og rygg.

Det er nemlig slik at muskler og ledd jobber sammen, og man vil derfor ofte se at et stivt hofteledd som ikke beveger seg som det skal medfører strammere og smertefull muskulatur. På samme måte som muskeldysfunksjoner kan medføre nedsatt leddbevegelse og leddsmerter. På toppen av dette vil man ofte kunne få kompenseringssmerter i nærliggende strukturer – slik som korsryggen eller bekkenet.

Behandling av leddlåsning i hoften

Våre terapeuter tilbyr en helhetlig behandling rettet inn mot dysfunksjonelle ledd og stramme muskler. Vår styrke ligger i at vi behandler årsakene til problematikken og dermed ofte oppnår en mer langvarig bedring – som kommer den enkelte pasient til gode. Vi har også kompetanse i bruk av trykkbølgebehandling og nålebehandling der dette vurderes mest hensiktsmessig. Behandlingen kombineres ofte med instruksjon i øvelser som kan være gunstige for akkurat deg.

Om behandlingen

Ved kliniske funn som indikerer leddlåsning i hoften så er det viktig at man først utreder mulige årsaker, bevegelsemønster og utelukker visse diagnosetilstander. Dette gjøres ved at terapeuten undersøker din bevegelighet, palpasjon av muskler og ledd, samt ortopediske og nevrologiske tester.

Deretter tilrettelegges behandlingen utifra de funn og symptomer man avdekker under den kliniske undersøkelsen. Vanlig behandling av leddlåsning i hoften vil bestå av en kombinasjon av muskulære teknikker, kiropraktisk leddmobilisering og tilpassede øvelser. Nålebehandling benyttes også regelmessig mot stram muskulatur i sete- og hoftepartiet for å løsne opp i smertegivende bløtvev.

Om kiropraktikk

En moderne kiropraktor har 6 års universitetsutdanning (5-årig mastergrad + 1 år i turnus). Denne utdanningen er den lengste og tyngste innen offentlig autoriserte yrkesgrupper som jobber med muskler og ledd. Mange forbinder kiropraktor med effektiv behandling av leddsmerter i rygg og nakke, men sannheten er at en kiropraktor kan hjelpe deg med ledd og muskelplager i hele kroppen – fra topp til tå med bruk av både leddbehandling og muskulære teknikker.

Utdanningen er omfattende og inkluderer hundrevis av timer med nevrologi, fysiologi, rehabiliteringstrening, pediatri og diagnostisering. Dette gir grunnlag for primærkontaktrettighetene en kiropraktor har (henvisningsrett til bildediagnostikk, sykmeldingsrett og legespesialisthenvisningsrett) og at yrket et offentlig helseautorisert gjennom HELFO. Sistnevnte er en kvalitetssikring for deg som pasient – og understreker kiropraktorens primærkontaktrolle innen muskel-, skjelett og nerveplager.

Les mer: Kiropraktorbehandling

Hvis du ønsker mer informasjon så kan du gjerne kontakte oss (Råholt Kiropraktorsenter – Råholt, Eidsvoll, Akershus). Priser finner du her. Vi minner også om at vi har døgnåpen online booking dersom du ønsker å booke en konsultasjon med en av våre dyktige terapeuter.