triggerpunkt mellom skulderbladene

Brystryggsmerter (Midtre ryggen)

Brystryggsmerter, altså vondt i ryggen mellom nakken og korsryggen, gjerne midt i mellom skulderbladene, skyldes ofte en kombinasjon av muskulære spenninger og leddrestriksjoner. Hos oss ønsker vi å hjelpe deg med effektiv symptomlindring og funksjonsbedring for dine brystryggsmerter, men også sørge for at du oppnår mer langvarige gode resultater ved å instruere deg i korrigerende trening og øvelser. På denne måten kan vi sammen sørge for at problemet blir en del av din fortid og ikke din framtid.

– Brystryggsmerter kan være skarpe av karakter

Vondt i brystryggen, kink og ‘låsning’ i brystryggen kan være særdeles plagsomme og føre til redusert livskvalitet og funksjonsevne. De fleste av oss vet også at det å ha vondt i ryggen kan gjøre at man nesten blir ‘mannevond’ til tider, da det kan ha en direkte negativ innvirkning på humør og energinivå. I visse tilfeller kan det også føre til refererte smerter dypt under skulderbladene og videre ut mot skuldre.

Våre terapeuter er godt utdannet og trent i forhold til utredning og behandling av slike diagnoser. Ved bruk av kliniske, ortopediske tester, nevrologiske tester og funksjonelle vurderinger kan de i de aller fleste tilfeller stille diagnosen uten bruk av bildediagnostikk.

Ved Råholt Kiropraktorsenter har vi meget god kompetanse innen utredning og behandling – og samarbeider også tett med legespesialister ved behov; et samarbeid som har pågått over mange år.

På Råholt Kiropraktorsenter har våre kiropraktorer 6-årig utdanning (5-årig universitetsutdannelse pluss 1 år i turnus) med høyt fokus rettet inn mot utredning og behandling innen muskler, nerver, ledd og skjelett. Dette innebærer at du som pasient kan føle deg trygg og ivaretatt. Våre klinikere har også spesialistrettigheter i form av mulighet til sykmelding, henvisning til bildediagnostikk og eventuelle andre utredninger dersom det skulle vise seg å bli behov for dette.

• Smerter mellom skulderbladene
  • Vanskeligheter med å rotere overkroppen eller bøye seg bakover
  • Smerter innenfor skulderbladene ved dype innpust

Smerter i brystryggen og mellom skulderbladene skyldes primært sett data-arbeid og ensidig belastning (f.eks. strikking i timesvis eller lignende) – i kombinasjon med for lite bevegelighet. Dette medfører stramme og irriterte muskler og ledd, som igjen avgir smertesignaler. Disse smertesignalene kan gi verkende, dype smerter i mellom skulderbladene og dypt inne i ryggvirvlene. Det kan også medføre nedsatt bevegelse i ribbeinsfestene – og dette kan gi grunnlag for dype, tidvis skarpe, smerter.

Når bevegelsen i ryggvirvlene er betydelig nedsatt, så kan det være særdeles effektivt med kiropraktisk leddmanipulasjon og leddmobilisering – da dette kan være delaktig i å normalisere bevegelseutslagene i området og føre til mindre irritasjon i nærliggende muskulatur. Kombinerer vi dette med muskulære tiltak, så kan vi ofte oppnå enda bedre resultater. Ved langvarige plager kan blant annet intramuskulær nålebehandling være meget effektivt i forhold til symptomlindring og funksjonsbedring.

Fysikalsk behandling med det hovedformålet å øke blodomløpet inn mot det  påvirkede området, noe som også promoterer økt reparasjon og restitusjon, kan være meget gunstig i den mer akutte delen av problematikken – da det kan være symptomlindrende og funksjonsbedrende. Denne typen behandlingen blandet med kiropraktisk mobilisering / leddmanipulasjon gjør at man kan ta tak i flere faktorer av problemet med god effekt – dette er klinisk bevist i flere studier.

Hos oss ønsker vi å hjelpe deg med effektiv symptomlindring og funksjonsbedring for dine smerter, men også sørge for at du oppnår mer langvarige gode resultater ved å instruere deg i korrigerende trening og øvelser. På denne måten kan vi sammen sørge for at problemet går så raskt framover som mulig.

Gode resultater med helhetlig tilnærming

Våre kiropraktorer tilbyr helhetlig behandling for alle aldersgrupper rettet mot både muskler og ledd. Vi anerkjenner at et muskuloskeletalt problem alltid er en kombinasjon av flere faktorer – f.eks. leddrestriksjoner (stive ledd), myalgier (overaktive muskler), muskelubalanse (for stramme muskler noen steder og for inaktive andre steder), dysergonomiske arbeidstillinger (en dårlig kontorstol kombinert med for mye sitting kan resultere i vond rygg) og feilaktig bevegelsesmønster (feil ganglag kan forverre plagene dine). Nettopp derfor behandler vi med hovedformål om å få deg bedre på alle plan – ikke bare mindre stive ledd (selv om det er en våre spesialiteter). Behandlingen er tilpasset etter alder, dagsform og sykdomshistorie – og egner seg dermed for alle.

– Tilpasset trening er viktig!

trening er viktig

Vi hjelper deg med å finne øvelsene som passer for deg og ditt problem!

Ikke la smertene stoppe deg – mindre bevegelse i hverdagen fører bare til at det blir verre (naturlig nok avhengig av skaden – noen skader kan kreve mer hvile og avlastning enn andre) – slike plager kan nemlig være særdeles plagsomt og føre til redusert livskvalitet og funksjonsevne. Det er derfor viktig at man får hjelp til å utrede problemet (ved behov vil vi henvise til diagnostisk ultralyd eller MR), mobilisere bløtvevet og kommer godt igang med riktige øvelser i en tidlig fase. Ta kontakt med oss hvis du mistenker at du har denne diagnosen.

Vi jobber daglig med muskuloskeletal problematikk og har en særegen interesse i både utredning og behandling av slike diagnoser. Kontakt oss gjerne for en uforpliktende prat på telefon 63 96 33 35 – eller book en time online dersom du ønsker en konsultasjon (klikk på lenken nedenfor). Vi ser fram imot til å hjelpe deg mot en bedre hverdag.

Ta kontakt med oss allerede i dag – så skal vi gjøre vårt ytterste for å hjelpe deg med dine plager.