nerver

Nerveflossing (nervemobilisering)

Nerveflossing er en nervemobiliseringsteknikk som stimulerer reparasjon av nervevev. Nervemobilisering rettes inn mot enkelte nerver og tøyer dem ved hjelp av spesifikke mobiliseringsøvelser. Teknikken brukes blant annet på ischiadicusnerven (isjias), radialnerven, mediannerven og ulnarisnerven (nervesmerter mot ringefinger og lillefinger).

Terapeuten strekker eller lærer pasienten å selv strekke nerven som man vurderer til å være i avklemming eller under fysisk irritasjon. Dette kan bidra til at selv kompliserte, langvarige nerveplager kan reduseres og bedres. Men det er viktig å huske på at nerver er “kompliserte vesener” og at de ofte trenger endel behandling før de blir bedre – dòg er det slik nervebehandling er ganske populært blant våre pasienter som sliter med langvarige nervesymptomer og nervesmerter.

Nerveflossing kommer fra det engelske uttrykket “flossing”, altså at man filer mer plass til noe (f.eks. som ved bruk av tanntråd). Forenklet sett så er det dette som skjer ved nerveflossing – at man drar nerven fram og tilbake inne i dens tilhørende “tunnel” og på den måten filer bort dysfunksjon og obstruksjoner som bidrar til mindre plass i dens nervegang.

– Når nervene klager er det på høy tid å ta tak i problemet

Nervene er kroppens viktigste kommunikasjonssystem. De sender elektriske signaler ut fra hjernen for å gi deg kontroll og bevegelse i muskler; og innhenter sensorisk informasjon fra berøring og posisjon slik at du vet akkurat hvor du er og hva som skjer.

Når nervene begynner å komme i klem – f.eks. i håndleddet (karpaltunnelsyndrom), nakken eller andre steder – så kan dette medføre at musklene ikke får de elektriske signalene de trenger og at du ikke får den sensoriske informasjonen du er avhengig av. Manglende elektriske signaler over tid kan føre skade nervevev – men også at musklene svinner (atrofi). Dette er selvfølgelig noe vi aller helst vil forhindre fra å skje – men hvis det først har gått så langt, så er det hvertfall på høy tid at du begynner å ta problemet alvorlig.

Hvordan fungerer nerveflossing?

Kort fortalt så fungerer nerveflossing som en nervebehandling der man går gjennom kontrollerte nervetøyeøvelser som trigger reparasjon av det skadde nervevevet – over lengre tid. Nerver er dessverre noe av det tregeste til å reparere seg selv, så det er viktig at man smører seg med en god dose tålmodighet når det kommer til behandling av nervesmerter.

Hvem egner behandlingen seg for?

Behandlingen kan brukes for alle som har tendenser til nervesmerter / symptomer i forebyggende øyemed – eller så kan det brukes i direkte behandlede hensikt, da i kombinasjon med andre behandlingsteknikker (slik som tilpasset leddmobilisering og muskelbehandling).

Behandlingsmetoder og teknikker

Hva slags behandling tilbyr dere? Sannheten er at vårt behandlingsutvalg er stort og variert – men det som er viktig for deg er at vi tilpasser behandlingen og jobber helhetlig (muskler, ledd, sener og trening) for å optimalisere resultatene. Trykk her for å lese mer om våre ulike behandlingsmetoder.

Om kiropraktikk

En moderne kiropraktor har 6 års universitetsutdanning (5-årig mastergrad + 1 år i turnus). Denne utdanningen er den lengste og tyngste innen offentlig autoriserte yrkesgrupper som jobber med muskler og ledd. Mange forbinder kiropraktor med effektiv behandling av leddsmerter i rygg og nakke, men sannheten er at en kiropraktor kan hjelpe deg med ledd og muskelplager i hele kroppen – fra topp til tå med bruk av både leddbehandling og muskulære teknikker.

Utdanningen er omfattende og inkluderer hundrevis av timer med nevrologi, fysiologi, rehabiliteringstrening, pediatri og diagnostisering. Dette gir grunnlag for primærkontaktrettighetene en kiropraktor har (henvisningsrett til bildediagnostikk, sykmeldingsrett og legespesialisthenvisningsrett) og at yrket et offentlig helseautorisert gjennom HELFO. Sistnevnte er en kvalitetssikring for deg som pasient – og understreker kiropraktorens primærkontaktrolle innen muskel-, skjelett og nerveplager.

Les mer: Kiropraktorbehandling

Hvis du ønsker mer informasjon så kan du gjerne kontakte oss (Råholt Kiropraktorsenter). Priser finner du her. Vi minner også om at vi har døgnåpen online booking dersom du ønsker å booke en konsultasjon med en av våre dyktige terapeuter.