Intramuskulær nålebehandling

Intramuskulær Nålebehandling

Intramuskulær nålebehandling er også kjent som medisinsk akupunktur, tørrnåling eller intramuskulær stimulering (IMS).

Intramuskulær nålebehandling er en effektiv behandlingsteknikk som benyttes mot smerter og restriksjoner i muskler (muskelknuter) og bindevev (fascia). Behandlingsmetoden kan benyttes mot en rekke ulike smertediagnoser og muskelproblematikk.

Metastudier (1) har vist at nålebehandling er effektiv mot myofascielle smerter – altså smerter i muskler og bindevev. Nålebehandlingen fungerer ved at den desensitivitiserer anspente muskelfibre (myalgier har høyere elektrisk aktivitet) og bindevev – som medfører at muskelspenninger og smerte reduseres.

Grunnet behandlingens dyptgående effekt så benyttes denne metoden gjerne ved muskelspenninger og stramme muskler som har vært slik over lengre tid – der man vurderer at nålebehandling vil være mer effektivt.

Intramuskulær stimulering (IMS) / tørrnåling kan blant annet benyttes mot:

• Anspente og smertefulle muskelknuter
  • Idrettsskader
  • Hamstringproblematikk
  • Knesmerter
  • Kroniske smertediagnoser (for eksempel fibromyalgi)
  • Lumbago
  • Migrene og nakkerelatert hodepine
  • Piriformis syndrom og isjialgi
  • Skuldersmerter

– Reduserte smerter og raskere forbedringstid

naalebehandling

Nålebehandling er et nyttig verktøy for å gi kortere tilhelingstid på skader og smertesensitive områder. Men gjør det ikke kjempevondt eller? Mange tror at nålebehandling gjør utrolig vondt, men sannheten er at det gjør det faktisk ikke dersom behandleren tilpasser seg den enkelte pasient.

Ja, selvfølgelig kan du kjenne det når muskelen trekker seg sammen i såkalte kontraksjoner (twitcher) rundt nålen – men de fleste som benytter seg av denne type behandlingstilbud vet at dette ryktet er overdrevet.

Hvordan fungerer intramuskulær nålebehandling?

Nålebehandling rettet inn mot anspente muskler og muskelsmerter fungerer på flere måter – men en av de beviste funksjonene er at det reduserer muskelsensitivitet ved å senke overaktiviteten vi ofte finner i vonde muskler.

Muskulær behandling med nåler fungerer også ved å stimulere kroppen til å øke reparasjonsresponsene i det behandlede området, som gjør at tilheling og bedring går raskere fremover enn normalt sett. Det kan også være særdeles effektivt mot langvarige, kroniske muskelplager.

Intramuskulær stimulering (IMS) / tørrnåling fungerer på følgende måte:

• Bryter ned dysfunkjonelle muskelfibre
  • Kan forbedre funksjon og bevegelighet
  • Reduserer muskelsmerter
  • Stimulerer økt blodsirkulasjon

Hvem egner behandlingen seg for?

lykkelig familie

Behandlingen egner seg som et nyttig supplement til de aller fleste behandlingsopplegg. Det kan være et nyttig behandlingsverktøy for mer krevende muskelsmertene og symptomene som ikke ser ut til å reagere optimalt på annen behandling.

Pasientgrupper som kan ha nytte av intramuskulær stimulering / tørrnåling:

• Idrettsutøvere og mosjonister
  • Kroniske smertepasienter
  • Personer rammet av artrosesmerter
  • Revmatikere

Mulige, sjeldne bivirkninger ved bruk av nålehandling kan innebære:

• Blåmerke
  • Lokal ømhet i det behandlede området

Alle våre terapeuter er offentlig autorisert helsepersonell – og forholder seg til kliniske retningslinjer. Det er svært sjeldent at bivirkninger forekommer.

Vitenskapelig bevist: Hva sier forskningen om intramuskulær nålebehandling?

Tørrnåling bør kun utføres hos offentlig autorisert helsepersonell – dette er grunnet deres omfattende utdanning og krav til nasjonale kliniske retningslinjer. Behandling hos uautoriserte behandlere kan medføre høyere risiko for behandlingsfeil og feildiagnostisering.

Nålebehandling mot Smerter grunnet Kneartrose

Knesmerter

Leddslitasje i knærne, kneartrose, kan gi grunnlag for knesmerter etterhvert som man blir eldre. Behandlingen ved denne leddtilstanden er særlig rettet inn mot å gi symptomlindring.

En større studie (2008) med 1456 deltagere konkluderte med at intramuskulær akupunktur er en effektiv behandlingsmetode mot slike artrosesmerter.

Tørrnåling mot Migrene og Hodepine

migrenehodepine

Så mange som mellom 8-15% er rammet av episodisk migrene. Denne typen av hodepine har særdeles store sosioøkonomiske påvirkninger, da den rammede blir satt ut av arbeidsfunksjon grunnet sterke smerter som medfører at hen må ligge stille i et mørkt rom eller lignende.

En studie (2017) viste at deltagere som fikk vedlikeholdsbehandling med intramuskulær akupunktur hadde en klinisk signifikant reduksjon i migreneanfall og hodepine – uten bruk av medikamenter.

Tørrnåling mot Nakkesmerter

Nakkesmerter

Når man har nakkesmerter så vil nakkemusklene ofte være meget anspente og trykkømme. Disse irritable knutene lokalisert inne i musklene og bindevev som kan gi smerter utover et større område kalles også for muskelknuter.

Ved tørrnåling vil altså klinikeren stikke en meget tynn nål gjennom huden og inn i selve muskelknuten – for å stimulere den. Den ønskede effekten er at de stramme muskelfibrene blir avslappet og mindre overaktive.

En større studie (2014) konkluderte med at nålebehandling kan redusere nakkesmerter og øke bevegeligheten i nakken.

Behandlingsmetoder og teknikker

Vi er en tverrfaglig og moderne klinikk hvor våre terapeuter jobber sammen for å gi deg best mulig oppfølging – vi tilbyr:

• Fysioterapi
  • Massasje
  • Moderne Kiropraktikk
  • Nålebehandling (intramuskulær tørrnåling)
  • Trykkbølgebehandling (sjokkbølgeterapi)

Trykk her for å lese mer om våre ulike behandlingsmetoder og behandlingsteknikker.

Om kiropraktikk og fysioterapi

En moderne kiropraktor har 6 års universitetsutdanning (5-årig mastergrad + 1 år i turnus). Denne utdanningen er den lengste innen offentlig autoriserte yrkesgrupper som jobber med muskler og ledd. Mange forbinder kiropraktor med effektiv behandling av leddsmerter i rygg og nakke, men sannheten er at en kiropraktor kan hjelpe deg med ledd og muskelplager i hele kroppen – fra topp til tå med bruk av både leddbehandling og muskulære teknikker.

Utdanningen er omfattende og inkluderer hundrevis av timer med nevrologi, fysiologi, rehabiliteringstrening, pediatri og diagnostisering. Dette gir grunnlag for primærkontaktrettighetene en kiropraktor har (henvisningsrett til bildediagnostikk, sykmeldingsrett og legespesialisthenvisningsrett) og at yrket et offentlig helseautorisert gjennom HELFO. Sistnevnte er en kvalitetssikring for deg som pasient – og understreker kiropraktorens primærkontaktrolle innen muskel-, skjelett og nerveplager.

Fysioterapi er i lik linje med kiropraktikk et offentlig helseautorisert yrke. De tre hovedyrkene som innehar slik helseautorisasjon i Norge er lege, kiropraktor og fysioterapeut.

Vår fysioterapeut er anerkjent for å være grundig og dyktig i sitt fagfelt – som innebærer at du er i veldig gode hender når du legger deg til å slappe av på behandlingsbenken.

Les mer: Kiropraktorbehandling

Kiropraktor med ryggradmodell

Les mer: Moderne fysioterapi

Spørsmål eller noe du lurer på? Eller vil du booke en konsultasjon?

Hvis du har noen spørsmål eller lignende så kan du kontakte oss eller noen av våre andre terapeuter via vår Facebook-side eller våre andre kontaktmuligheter. Følg og lik oss gjerne i sosiale medier også. Dersom du ønsker en konsultasjon så har vi også døgnåpen online booking (trykk her) slik at du kan bestille en time når det passer best for deg – eventuelt kan du også ringe oss.

Med de beste ønsker om god helse videre,

Det tverrfaglige teamet på Råholt Kiropraktorsenter & Fysioterapi

våre terapeuter

Ønsker du å bestille time hos en av våre klinikere? Benytt vår døgnåpne online booking nedenfor (eller kontakt oss via telefon):

Klikk på knappen ovenfor for å se ledige konsultasjoner hos våre klinikere.

Kilder:

1. Unverzagt et al, 2015. Dry Needling for Myofascial Trigger Point Pain: A Clinical Commentary. Int J Sports Phys Ther. 2015 Jun; 10(3): 402–418.