Kjevehodepine

Kjevehodepine | Symptomer, diagnose, utredning og behandling

Visste du at kjeven kan gi deg hodepine? Denne diagnosen kalles for kjevehodepine og innebærer at kjevens muskler og leddstrukturer avgir smertesignaler grunnet feilfunksjon – som deretter gir hodepine.

Mange kjenner til at nakken kan gi hodepine, men ikke like mange er klar over at kjeven og dens tilhørende muskulatur også kan medføre vondt i hodet og trykk mot hodet. Blant annet den store tyggemuskelen (masseter) kan gi smerter lokalt rundt kjeven, mot tenner og videre opp bak øyet på samme siden. Slike kjevespenninger kan også føre til at samarbeidet med nakkemuskulaturen svekkes og at denne dermed også blir overbelastet på lik linje med muskulaturen i kjeven.

Kjevens strukturer reagerer ofte meget godt på konservativ behandling bestående av lett leddmobilisering (da gjerne også av øvre nakke grunnet dens anatomiske tilknytning til kjeven), muskulært arbeid (særlig rettet mot masseter og pterygoids) og hjemmeøvelser. Mange kan få en helt ny hverdag – med betydelig mindre hodepine – dersom feilfunksjoner i kjeven blir bedret.

kjevebehandling

Ved hjelp av konservativ behandling – tilpasset den enkelte – kan vi i majoriteten av tilfellene betydelig redusere hodepinefrekvens og intensitet. Leddmobilisering, muskulært arbeid, rådgivning og hjemmeøvelser kombineres for å adressere både årsak og symptomgivende strukterer. Noen er mer plaget enn andre med dype muskelspenninger og da kan det være nødvendig med bruk av nålebehandling for å løse opp i de dyptgående myalgiene (smertegivende muskulatur eller «aktive muskelknuter»).

Ved Råholt Kiropraktorsenter har vi meget god kompetanse innen utredning og behandling av hodepinediagnoser – og samarbeider også tett med legespesialister ved behov; et samarbeid som har pågått over mange år.

På Råholt Kiropraktorsenter har våre kiropraktorer 6-årig utdanning (5-årig universitetsutdannelse pluss 1 år i turnus) med høyt fokus rettet inn mot utredning og behandling av hodepinediagnoser, inkludert kjevehodepine. Dette innebærer at du som pasient kan føle deg trygg og ivaretatt. Våre klinikere har også spesialistrettigheter i form av mulighet til sykmelding, henvisning til bildediagnostikk og eventuelle andre utredninger dersom det skulle vise seg å bli behov for dette.

Oversikt: Kjevehodepine – når kjeven gir deg hodepine

Kontakt oss gjerne i dag for utredning dersom du er plaget med kjevesmerter og hodepine. Vi vil gjøre vårt ytterste for å hjelpe deg med en grundig undersøkelse og eventuell behandling. Sammen kan vi finne ut av årsaken til at du har kjevehodepine – og forhåpentligvis kan vi hjelpe deg med å ta tak i noen av årsakene til at det har oppstått i det hele tatt.

Vi gjør dog oppmerksom på at det å ta tak i problemet midlertidig kan irritere de involverte områdene – så det er viktig å være innstilt på at slik tilheling kan ta tid. Særlig hvis du har hatt plagene lenge.

sykdomshistorie 700

Ved kjevehodepine har personen som er rammet kjevesmerter i både nærliggende kjevemuskulatur og kjeveleddet. Trykk på selve kjeven kan være smertefullt og kjeven føles ofte stram og stiv ut.

Karakteristiske symptomer på kjevehodepine er normalt sett ensidig hodepine som rammer samme side som den dysfunksjonelle kjeven, men kan også inneholde følgende symptomer:

• Knepping i kjeven
  • Smerter ved tygging (f.eks. knekkebrød) og gaping
  • Tydelig trykkømhet over kjevemuskulatur og kjeveleddet
  • Hodepine som er verst på en side av hodet

Symptomene kan dog variere fra person til person. Både i forhold til hvor hardt de rammer, men også at det kan oppstå i ulike kombinasjoner av de ovennevnte.

Kjevehodepine skyldes ofte en kombinasjon av mange faktorer – der både stress, tidligere traume, statisk arbeid og for lite bevegelse i hverdagen må tas inn i regnestykket. Dysfunksjonen bygger seg ofte opp over lengre tid og medfører feil ved bitt og gaping – som igjen medfører smertesignaler grunnet feilfunksjon.

Av mer fysiske årsaker til kjevehodepine så nevnes særlig følgende ledd og muskler:

• Selve kjeveleddet med tilhørende muskelfester (bl.a. store tyggemuskelen, masseter)
  • Øvre nakke og tilhørende muskulatur (øvre nakke og kjeven fungerer sammen – for å teste dette selv kan du holde fingrene på hver side av øvre del av nakken og forsøke deg på å gape. Du vil da kjenne at det er bevegelse i øvre del av nakken og dens muskulatur som viser hvordan disse henger sammen.)
  • Lokale nakkemuskler (bl.a. sternocleidomastoideus)

Vedvarende muskelspenninger og smerter er ikke lurt – det kan medføre feilkompensering og at problematikken blir enda vanskeligere å gjøre noe med enn det den hadde trengt å være. For å normalisere kjevefunksjonen så må muskulatur og ledd samarbeide på en god måte – og det gjør de kun dersom det er smertefritt i området.

Ved behandling av kjevehodepine er det viktig å jobbe lokalt med selve kjeven – både ledd og muskulatur, men også se på sammenhengen med øvre nakke og tilhørende ledd. Konservativ behandling bestående av leddmobilisering, muskulært arbeid, rådgivning og øvelser har bevist effekt mot muskel, nerve og leddplager.

Vi individualiserer behandlingen for den enkelte for å kunne gi best mulig effekt og for å oppnå best mulig resultater. Det er dog viktig å huske på at slik tilheling kan ta tid og at det midlertidig kan bli irritert i områdene før det blir bedre. Ved denne type av hodepine er det særlig viktig med kombinasjonen av tilpasset leddmobilisering og muskulært arbeid.

Vi jobber daglig med hodepinepasienter og har en særegen interesse i både utredning og behandling av slike diagnoser. Kontakt oss gjerne for en uforpliktende prat på telefon 63 96 33 35 – eller book en time online dersom du ønsker en konsultasjon (klikk på lenken nedenfor). Vi ser fram imot til å hjelpe deg mot en bedre hverdag.

Forskning / kilder:

1.Bronfort et al, 2011

Alternative søkeord: kjevebehandling, kjevehodepine, kjevesmerter, kiropraktor, behandling, utredning, symptomer, råholt, eidsvoll, akershus

Kjevesmerter og hodepine? Ta kontakt med oss og få hjelp til å finne en løsning på problematikken før problemet blir for stort til å tygge over.