laasningiryggen

Låsning i ryggen

Akutt eller kronisk låsning i ryggen? Vondt å bevege ryggen forover og bakover? Er det noe som alltid passer dårlig, så er det få en skikkelig låsning i ryggen. Råholt kiropraktorsenter og fysioerapi kan hjelpe deg med å få tilbake bevegelsen med tilpasset og effektiv behandling.

Akutt nedsatt bevegelse i ryggleddene kan oppstå plutselig – ofte med karakteristiske hoggende smerter – og når det passer som verst. For det passer jo aldri med låst og stiv rygg, gjør det vel? Denne hypomobiliteten kalles ofte “låsning” – som kommer fra ordet fasettleddlåsning.

Fasettledd er de to festepunktene på hver enkelt ryggvirvel – hvor de fester inn i hverandre. Når det oppstår irritasjon eller nedsatt bevegelse i en av disse kan dette føre til lokale leddsmerter og tilhørende anstramninger i nærliggende muskulatur.

Karakteristiske symptomer ved låsning i ryggen

• Akutte ryggsmerter i det påvirkede området
  • Betydelig redusert bevegelighet
  • Hogg og skarpe smerter ved visse bevegelser
  • Plutselig hogg i ryggen som gjør at tilnærmet enhver bevegelse er smertefull
  • Smerter som er så sterke at du knapt har kjent lignende tidligere
  • Spasme i nærliggende muskulatur

Låsninger og kink i ryggen er en klar indikasjon på at ting ikke fungerer helt som det skal – og sjansen for tilbakefall er høy dersom du ikke tar tak i problemet. Du skal vite at det er hjelp å få.

laasning i ryggen

På bildet ovenfor kan du se en illustrasjon av det som kalles for en fasettleddslåsning.

Selv om låsninger i ryggen kommer særdeles akutt – så betyr det ikke at årsaken ikke har bygget seg opp over lengre tid i bakgrunnen.

Ofte så dreier det seg om overbelastning i enkelte stillinger – for eksempel for langvarig statisk arbeid foran PCen på kontoret eller hjemme.

Dette kan føre til gradvis større og større irritasjon i de påvirkede musklene og leddene. Helt til leddene har så forhøyet trykk i fasettleddene at musklene går fysisk i spasme. Smertefullt.

Karakteristiske årsaker til låsning i ryggen kan inkludere:

• En plutselig bevegelse – for eksempel å strekke seg etter noe
  • Langvarig nedsatt leddbevegelighet og redusert leddfunksjon
  • Statiske arbeidsstillinger med ensidig belastning

Ved å opprettholde god leddbevegelighet i ryggen så kan man også bidra til bedre plassforhold i fasettleddene – og unngå unormalt høyt trykk på ledd og skiver.

Vi hjelper deg med å få tilbake funksjonen og lindre symptomene dine – jo raskere du tar tak i det, jo raskere resultater vil man oppnå i de aller fleste tilfeller.

Behandling av låsning i ryggen

behandling av hoftesmerter

Våre terapeuter tilbyr en helhetlig behandling rettet inn mot dysfunksjonelle ledd og stramme muskler. Vår styrke ligger i at vi behandler årsakene til problematikken og dermed ofte oppnår en mer langvarig bedring – som kommer den enkelte pasient til gode.

Ved akutte låsninger i ryggen er det særdeles viktig å redusere trykket i de involverte leddene og bearbeide muskelspasmer i nærliggende muskler. Våre klinikere velger de beste behandlingsmetodene utifra din kliniske smertepresentasjon.

ryggbehandling 2

Behandlinger ved vår klinikk som kan hjelpe deg med akutt låsning i ryggen:

• Fysioterapi
  • Intramuskulær akupunktur (nålebehandling)
  • Massasje
  • Moderne kiropraktikk (Gullstandard for akkurat denne problemstillingen)

Om behandlingen

Kiropraktisk leddmanipulasjon / leddmobilisering er et godt dokumentert behandlingstiltak ved stivhet og smerter i ryggen. Behandlingen innebærer at terapeuten beveger på leddene for å gjenopprette deres normale funksjon og bevegelse.

Denne leddbehandlingen kan i mange tilfeller være en meget viktig del av den helhetlige behandlingen når det ønskede formålet er å fremme mer bevegelse og mindre stivhet i en vond rygg. Med dette sagt – så kan det i visse tilfeller være for mye muskelspasmer til å utføre slik mobilisering ved første pasientkonsultasjon.

Gode resultater med tverrfaglig, moderne tilnærming

Ved vår klinikk jobber vi stadig med å holde oss oppdaterte innen ny videreutdanning, seminarer og anerkjente forskningsstudier. Dette er for å stadig holde oss i toppsjiktet innen behandling og utredning av muskel- og skjelettlidelser.

Video: 5 Øvelser mot Lumbago (Korsryggsmerter)

Ovenfor ser du vår klinikkleder, Alexander Andorff (M.sc. Chiro, B.sc. Health), som viser fram ulike øvelser for deg med ryggsmerter. Vi gjør dog oppmerksom på at du alltid må ta hensyn til egen sykdomshistorie og dagsform.

Om kiropraktikk og fysioterapi

En moderne kiropraktor har 6 års universitetsutdanning (5-årig mastergrad + 1 år i turnus). Denne utdanningen er den lengste innen offentlig autoriserte yrkesgrupper som jobber med muskler og ledd. Mange forbinder kiropraktor med effektiv behandling av leddsmerter i rygg og nakke, men sannheten er at en kiropraktor kan hjelpe deg med ledd og muskelplager i hele kroppen – fra topp til tå med bruk av både leddbehandling og muskulære teknikker.

Utdanningen er omfattende og inkluderer hundrevis av timer med nevrologi, fysiologi, rehabiliteringstrening, pediatri og diagnostisering. Dette gir grunnlag for primærkontaktrettighetene en kiropraktor har (henvisningsrett til bildediagnostikk, sykmeldingsrett og legespesialisthenvisningsrett) og at yrket et offentlig helseautorisert gjennom HELFO. Sistnevnte er en kvalitetssikring for deg som pasient – og understreker kiropraktorens primærkontaktrolle innen muskel-, skjelett og nerveplager.

Fysioterapi er i lik linje med kiropraktikk et offentlig helseautorisert yrke. De tre hovedyrkene som innehar slik helseautorisasjon i Norge er lege, kiropraktor og fysioterapeut.

Vår fysioterapeut er anerkjent for å være grundig og dyktig i sitt fagfelt – som innebærer at du er i veldig gode hender når du legger deg til å slappe av på behandlingsbenken.

Les mer: Kiropraktorbehandling

Kiropraktor med ryggradmodell

Les mer: Moderne fysioterapi

Spørsmål eller noe du lurer på? Eller vil du booke en konsultasjon for problematikken din?

Hvis du har noen spørsmål eller lignende så kan du kontakte oss eller noen av våre andre terapeuter via vår Facebook-side eller våre andre kontaktmuligheter. Følg og lik oss gjerne i sosiale medier også. Dersom du ønsker en konsultasjon så har vi også døgnåpen online booking slik at du kan bestille en time når det passer best for deg.

Med de beste ønsker om god helse videre,

Det tverrfaglige teamet på Råholt Kiropraktorsenter & Fysioterapi

våre terapeuter

Ønsker du å bestille time? Benytt vår døgnåpne online booking nedenfor (eller kontakt oss via telefon):

Klikk på knappen ovenfor for å se ledige konsultasjoner hos våre klinikere.