smerter imellom skulderbladene

Låsning imellom Skulderbladene

Stiv i øvre rygg og mellom skulderbladene? Vondt i leddene når du bøyer overkroppen bakover – eller når du forsøker å rette ut ryggen? Du kan ha en eller flere fasettleddslåsninger i torakal columna (øvre del av ryggen og området mellom skulderbladene). Det medisinske termet fasettleddlåsning blir ofte kalt “låsning” på folkemunne – derfor har vi kalt denne informasjonsartikkelen “låsning imellom skulderbladene”.

fasettledd

Bilde: På bildet ovenfor ser du en såkalt fasettleddslåsning. Fasettledd er festepunktene mellom to virvler i nakke eller ryggraden din – og i disse områdene kan det oppstå lokale leddsmerter grunnet dysfunksjon og nedsatt bevegelighet. Denne hypomobiliteten blir ofte referert til som en “låsning” grunnet at de to fasettleddene kan oppleves som stive og med tydelige lokale leddsmerter.

Slik problematikk kan også gi grunnlag for nakkesmerter og vonde skuldre grunnet endret bevegelsesmønster og dermed en mer statisk overkropp som legger mer trykk mot nakke og skuldre.

Kanskje har du også merket at musklene rundt områdene som ikke beveger seg som de skal er vonde og trykkømme? Nedsatt leddbevegelighet eller “låsninger” fører nemlig til redusert bevegelse av de involverte områdene, som dermed også får mindre sirkulasjon og mer anspente muskler. Over tid kan dette føre til smertesignaler og en følelse av verking i leddene og under skulderbladene.

Da dette er et primært leddmessig problem så kan mange ha meget god effekt av kiropraktisk leddmobilisering og leddbehandling, da gjerne i kombinasjon med intramuskulær akupunktur eller andre muskulære teknikker for å oppnå best mulig resultater.

Hvorfor har jeg vondt imellom skulderbladene?

Det skyldes dysfunksjon i ledd, muskler og tilhørende biomekaniske strukturer. Dersom du opplever nedsatt bevegelighet, svakhet og smerter i muskulaturen imellom skulderbladene, så anbefaler vi sterkt at du tar tak i problematikken så snart som overhodet mulig. Kanskje skyldes det at du har hatt en rekke belastninger mot dette området den siste tiden – uten tilstrekkelig kapasitet i muskulaturen for å avlaste leddene.

Man ser ofte en sammenheng mellom nedsatt bevegelse i ryggen og nakke med slik problematikk. Derfor er opptrening i forhold til bevegelighet og ryggmuskulaturen essensiell når det kommer til å avlaste området mellom skulderbladene.

– Ikke la en låsning mellom skulderbladene stoppe deg fra å nyte fritiden din

Vi ser ofte at mange lar det gå ganske langt før de tar tak i problemet med leddsmerter og redusert funksjon. Spørsmålet er: “Ville du ignorert blinkende feilmeldinger i dashbordet på bilen din?” For det er nemlig det smerter er. Smertesignalene er kroppens måte å fortelle deg at noe er galt og ikke fungerer ordentlig – og jo lenger vi ignorerer disse feilsignalene desto høyere sjanse er det for “motorhavari” (billedlig talt).

Våre terapeuter er godt utdannet og trent i forhold til utredning og behandling av slike diagnoser. Ved bruk av kliniske, ortopediske tester, nevrologiske tester og funksjonelle vurderinger kan de i de aller fleste tilfeller stille diagnoser uten bruk av bildediagnostikk.

Ved Råholt Kiropraktorsenter har vi meget god kompetanse innen utredning og behandling – og samarbeider også tett med legespesialister ved behov; et samarbeid som har pågått over mange år.

På Råholt Kiropraktorsenter har våre kiropraktorer 6-årig utdanning (5-årig universitetsutdannelse pluss 1 år i turnus) med høyt fokus rettet inn mot utredning og behandling innen muskler, nerver, ledd og skjelett. Dette innebærer at du som pasient kan føle deg trygg og ivaretatt. Våre klinikere har også spesialistrettigheter i form av mulighet til sykmelding, henvisning til bildediagnostikk og eventuelle andre utredninger dersom det skulle vise seg å bli behov for dette.

• Redusert bevegelighet i brystryggen og leddene mellom skulderbladene
  • Det kan oppleves smertefullt eller ubehagelig å bøye overkroppen bakover
  • Det kan oppleves vondt og ubehagelig å vri overkroppen mot høyre eller venstre
  • En følelse av smerter dypt inne i leddene i ryggen
  • Trykkømhet og økt tonus i de påvirkede områdene
  • En følelse av å være stiv i nakke, skuldre og øvre rygg

Dersom du er veldig stiv i øvre rygg og brystrygg, så ser man ofte at dette kan ha en negativ innvirkning på lokal muskulatur. Dette skyldes nemlig at redusert bevegelighet kan medføre mindre blodsirkulasjon, samt feilbelastning, i forhold til muskulaturen mellom skulderbladene. Musklene må kompensere for den manglende bevegelsen ved å være statiske og dermed er det en høyere sjanse for at de også blir dysfunksjonelle og smertefulle.

Yrker som gir høy belastning mot nakke og mellom skulderbladene – blant annet grunnet statisk PC-arbeid – er spesielt utsatt. Dersom du er i et av disse yrkene har du også høyere risiko for å nedsatt funksjon i leddene i øvre del av ryggen – som over tid, i visse tilfeller, kan medføre smerter og feilfunksjon.

Låsninger i leddene i brystryggen kan også oppstå plutselig grunnet aktiviteter der det er høy belastning uten tilstrekkelig oppvarming – slik som snømåking, dekkskifte og flytting av møbler og lignende.

Det er viktig å adressere alle komponenter som gir grunnlag for låsning imellom skulderbladene. Det er derfor viktig at man behandler nedsatt leddfunksjon i kombinasjon med bearbeidingen av de muskulære smertene.

Naturlig nok vil leddbehandling (tilpasset leddmobilisering og manipulasjon) spille en større rolle i å gjenopprette og normalisere bevegeligheten din, samt redusere leddirritasjon i fasettleddene.

Vi velger behandlingsmetode basert på den enkelte kasustikk – men ved låsning imellom skulderbladene, så er det ofte effektivt å kombinere muskulære teknikker (for eksempel intramuskulær nålebehandling) med leddmobilisering. Med denne diagnosen så er det ofte essensielt at man også får tatt tak i dysfunksjonell muskulatur i området – for så å styrke og gjøre denne mer funksjonell og kapabel til å motstå overbelastning etter at man har fått normalisert den.

Gode resultater med helhetlig tilnærming

Våre kiropraktorer tilbyr helhetlig behandling for alle aldersgrupper rettet mot både muskler og ledd. Vi anerkjenner at et muskuloskeletalt problem alltid er en kombinasjon av flere faktorer – for eksempel leddrestriksjoner (stive ledd), myalgier (overaktive muskler), muskelubalanse (for stramme muskler noen steder og for inaktive andre steder), dysergonomiske arbeidstillinger (en dårlig kontorstol kombinert med for mye sitting kan resultere i vond rygg) og feilaktig bevegelsesmønster (feil ganglag kan forverre plagene dine). Nettopp derfor behandler vi med hovedformål om å få deg bedre på alle plan – ikke bare mindre stive ledd (selv om det er en våre spesialiteter). Behandlingen er tilpasset etter alder, dagsform og sykdomshistorie – og egner seg dermed for alle.

– Tilpasset trening er viktig!

trening er viktig

Vi hjelper deg med å finne øvelsene som passer for deg og ditt problem!

Ikke la smertene stoppe deg – mindre bevegelse i hverdagen fører bare til at det blir verre (naturlig nok avhengig av skaden – noen skader kan kreve mer hvile og avlastning enn andre) – slike plager kan nemlig være særdeles plagsomt og føre til redusert livskvalitet og funksjonsevne. Det er derfor viktig at man får hjelp til å utrede problemet (ved behov vil vi henvise til diagnostisk ultralyd eller MR), mobilisere bløtvevet og kommer godt i gang med riktige øvelser i en tidlig fase. Ta kontakt med oss hvis du mistenker at du har denne diagnosen.

Noen forslag til gode øvelser mot låsning mellom skulderbladene

• Gå tur (3-4 ganger om dagen)
  • Pendeløvelse med armene
  • Pusteteknikker
  • Spinaldreining
  • Brystryggbevegelighetsøvelser

Ta gjerne kontakt, så hjelper vi deg å sette sammen et treningsprogram for deg.

– Ta tak i problemet. Ikke vent!

Studier og forskning har slått fast, gang på gang, at jo tidligere man får hjelp med sin muskuloskeletale problematikk, jo bedre er det. Ved langvarige plager er det nemlig høy sjanse for at man beveger seg mindre, beveger seg feil og gjør andre endringer i hverdagen som fører til at symptomene ikke blir bedre og at man utvikler smerter i andre området – sistnevnte kaller vi ofte for “kompensasjonssmerter“.

slitasje-i-hoften-hofteartrose

Vi jobber daglig med muskuloskeletal problematikk og har en særegen interesse i både utredning og behandling av slike diagnoser. Kontakt oss gjerne for en uforpliktende prat på telefon 63 96 33 35 eller still spørsmål via vår Facebookside hvis du lurer på noe – eller book en time online dersom du ønsker å ta tak i problemet og booke en konsultasjon (klikk på lenken nedenfor). Vi ser fram imot til å hjelpe deg mot en bedre hverdag.

• Klikk på bildet ovenfor eller her for å se ledige tider for en eventuell konsultasjon (åpnes i nytt nettleservindu)
  • Vi gjør vårt beste for å gi deg time på dagen eller neste dag
  • Online booking er døgnåpen 24/7/365
  • Ingen ledige timer? Får du ikke til å bruke online booking? Ring oss gjerne på 63 96 33 35 (innenfor åpningstidene våre) eller kontakt oss via vår Facebookside, så skal vi gjøre vårt beste for å finne et tidspunkt til deg så snart som mulig

Kilder: NHI, Vondt.net, Lommelegen, FHI, SINTEF

Ta kontakt med oss allerede i dag – så skal vi gjøre vårt ytterste for å hjelpe deg med dine plager.