kjeveoversikt

Kjeve | Oversikt over ulike diagnoser og behandlinger

Vondt i kjeven? Plaget med kjevespenninger? Kanskje har du fått en diagnose av fastlegen din?

Våre klinikere og terapeuter, inkludert kiropraktor og fysioterapeut, ved Råholt Kiropraktorsenter og Fysioterapi har høy faglig kompetanse innen diagnostisering, utredning, opptrening og behandling av skader, smerter og dysfunksjoner i kjeve.

Mange er av den feiloppfatningen at man ikke kan gjøre noe med kjevespenninger fra et funksjonelt perspektiv, men det er altså helt feil. Det er nemlig slik at muskulære spenninger i den store tyggemuskelen (masseter), nedsatt nakkebevegelighet i øvre nakkeledd og annen dysfunksjon i øvre del av brystryggen eller nakkerosetten kan behandles.

Blant de vanligste diagnosene vi ser her i klinikken som involverer kjeve og kjeveproblematikk innbefatter muskulære spenninger og redusert leddfunksjon – inkludert kjevelåsning og temporomandibulær dysfunksjon (TMD).

Noen av de vanligste årsakene til kjevesmerter er en kombinasjon av feilfunksjon i øvre del av nakken, lokalt i kjeveleddet og den tilhørende muskulaturen i områdene rundt – da særlig mediale og laterale pterygoideus, samt masseter (store tyggemuskelen).

Det er også viktig å huske på at problemer med kjeve kan medføre nedsatt funksjon i nakken – og vice versa. Dette kan blant annet inkludere refererte smerter mot øret (fra musculus masseter, sternocleidomastoideus eller mediale pterygoideus).

– Kjeven kan blant annet medføre “kjevehodepine” og kombinerer ofte gjerne med dysfunksjon i nakkens muskler og ledd.

Oversikt over vanlige diagnoser som medfører smerter i kjeve og kjeveledd:

Kjeve

Kjevespenning (muskelspenninger i kjeven)

Knepping og knasing i kjeven

Leddlåsning i kjeven (kjevelåsning)

Muskelsmerter og muskelknuter i kjeven

TMD syndrom (Temporomandibulær dysfunksjon)

Vi minner også på at vi har døgnåpen online booking her på Råholt Kiropraktorsenter og Fysioterapi (Råholt sentrum, Eidsvoll kommune, Akershus) slik at du kan bestille en time når det passer best for deg. Vi besvarer også gladelig spørsmål via melding på vår Facebookside.

BESTILL TIME HOS FYSIOTERAPEUT ELLER KIROPRAKTOR HER: Døgnåpen online booking

Kjeve

kjevebehandling

Kjevespenning (Muskelspenninger i kjeven)

Kort fortalt: Trykkende smerte i kjeven? Er det ømt og vondt når du trykker på musklene og området rundt kjeveleddet? Det kan høres ut som om du har det vi kaller kjevespenninger – altså muskulære spenninger og overaktivitet i kjevemuskulaturen.

Kjevespenninger har ofte sammenheng med et høyt stressnivå i hverdagen – og et stadig jag etter å rekke alt man skal komme over. Det kan også være knyttet opp i mot en krevende jobbsituasjon hvor det blir stilt høye krav til deg. Over tid kan nemlig slik overbelastning føre til at man nærmest går og biter tennene sammen – som igjen fører til mer stramhet og sammentrekning i musklene inne i kjeven.

Etterhvert som dette pågår over lengre tid, så kan det medføre økt smertesensitivitet i muskelfibrene og en fysisk endring i det muskulære vevet (altså så kan det dannes en form for lett skadevev med dårligere funksjon enn det originale bløtvevet) – særlig ved gaping og bitt.

Hvis man blir gående med dette over tid, så fører det ofte til Bruxisme (skjæring av tenner på natten) og kan også medføre såkalte kjevelåsninger – hvor kjeven går i “vranglås” og knapt lar seg bevege på uten sterke smerter. Noe man naturlig nok vil forsøke å unngå.

Behandlingen av kjevespenninger er mer helhetlig enn du kanskje tror. Det er nemlig viktig å adressere feilfunksjon i skuldre, skulderblad, nakke og øvre rygg, for å oppnå langvarig funksjonell bedring i det aktuelle området.

Som nevnt tidligere er det særlig sammenheng mellom kjevesmerter og redusert leddfunksjon i øvre del av nakken. Behandlingsmetoden siom benyttes består often av muskulære teknikker (blant annet muskelknutebehandling), lett kjeveleddsmobilisering og nakkemobilisering.

Dersom det er høy aktivitet i musklene rundt nakkerosetten og øvre rygg, så er det også meget aktuelt med intramuskulær nålebehandling for å løsne opp i dyptliggende myalgier.

Les mer: – Kjevespenning (Muskelspenninger i kjeven)

Knepping og knasing i kjeven

Kort fortalt: Opplever du til stadighet ulyder og knepping i kjeven når du tygger eller gaper? Vi kan hjelpe deg med å finne ut av mulige årsaker ved en grundig utredning av kjevefunksjonen din. Ved hjelp av historietagning (anamnese) og funksjonelle undersøkelser kan vi i de fleste tilfeller finne ut av hvorfor du opplever knepping og ubehag i kjeven. Mulige årsaker er blant annet meniskskade, funksjonell feilstilling i kjeven (grunnet redusert funksjon i muskler og ledd), samt kjeveartrose (leddslitasje i kjeven).

Dersom det er nødvendig, så har vi også offentlig henvisningsrett til bildediagnostikk (MR, røntgen, CT og ultralyd). Dog så er det normalt sett, ved bruk av funksjonelle og ortopediske tester, mulig å stille en diagnose uten bruk av bildediagnostisk utredning.

Les mer: Knepping og knasing i kjeven

Leddlåsning i kjeven (kjevelåsning)

Kort fortalt: Ved vedvarende kjevespenninger over lengre tid så kan det utvikle seg plutselige episoder med akutte kjevesmerter og nærmest totalt nedsatt bevegelighet (ofte kalt “låsning”). Dette kan være meget smertefullt og ikke minst plagsomt, da det kan føre til at enkle ting som å gape og tygge nærmest blir umulig.

Vi behandler regelmessig akutt kjevelåsning og minner om at, normalt sett, jo tidligere man tar tak i problemet – jo raskere effekt får man.

Dette skyldes feilfunksjon ofte medfører det vi kaller kompenseringsplager og at muskelfibrene gradvis endrer struktur over mot det vi kaller skadevev (altså bløtvev med redusert funksjon, økt smertesensitivitet og dårligere evne til å ta vare på seg selv i forhold til tilhelingsevne).

En kjevelåsning kommer dòg aldri ut av det blå, og vi understreker at det er viktig å adressere de bakomforliggende årsakene til at det først oppstod for å redusere sjansen for tilbakefall og videre negativ utvikling. Dette gjøres ofte med noen oppfølgende behandlinger hvor man jobber med feilfunksjon i muskulatur og ledd, samt instruerer i riktige treningsøvelser som er tilpasset den individuelle pasienten og deres helsesituasjon.

Les mer: – Leddlåsning i kjeven (kjevelåsning)

Muskelsmerter og muskelknuter i kjeven

Kort fortalt: Lokale muskelsmerter i kjeven kan oppstå grunnet en rekke årsaker – blant annet traume, langsiktig feilfunksjon og feilbelastning, samt stress. Når man omtaler lokale kjevemuskler som kan gi smerter i kjeven så er det snakk om:

– Musculus digastricus

– Masseter (store tyggemuskelen)

– Mediale pterygoideus

– Laterale pterygoideus

Av mer distale muskler (altså som ikke er lokalisert direkte i kjeven) som kan gi refererte muskulære smerter i kjeven, så har vi:

– Musculus sternocleidomastoideus

– Øvre trapezius

Disse musklene har forskjellige smertemønstre dersom de blir overaktive og smertesensitive. Et eksempel på en ganske vanlig aktiv muskelknute (også kalt triggerpunkt) er øvre trapezius – som kan referere smerter mot nakken, bakhodet, tinning, bak øyet og mot kjeven, dersom den er rammet av betydelig nedsatt funksjon og økt smertesensitivitet.

Les mer: – Muskelsmerter og muskelknuter i kjeven

Temporomandibulær dysfunksjon (TMD syndrom)

Kort fortalt: Temporomandibulærleddet er lokalisert på framsiden av øret. Dette er leddet du bruker når du tygger, snakker og biter – og består av os temporale (tinningbeinet) og mandibulærbeinet. Sammen forbinder de underkjeven med hodeskallen.

Dette leddet har et ry for å være et av de mest komplekse leddene i kroppen – grunnet dets evne til å bevege seg opp og ned, samt fra side til side.

Når det er snakk om temporomandibulær dysfunksjon (TMD syndrom), så er det snakk om lokal problematikk i området – men det definerer altså ikke hva som er selve problemet. Som nevnt tidligere så skyldes kjevesmerter ofte en kombinasjon av muskulære spenninger, redusert leddfunksjon og andre faktorer – som alle må adresseres dersom man ønsker å oppnå langvarig god bedring og normalisert funksjonsevne.

Våre terapeuter kan hjelpe deg helt fra en grundig utredning og til en helhetlig behandling.

Les mer: – Temporomandibulær dysfunksjon (TMD syndrom)

Spørsmål eller noe du lurer på? Eller vil du booke en konsultasjon for problematikken din?

Hvis du har noen spørsmål eller lignende så kan du kontakte oss eller noen av våre andre terapeuter via vår Facebook-side eller våre andre kontaktmuligheter. Følg og lik oss gjerne i sosiale medier også. Dersom du ønsker en konsultasjon så har vi også døgnåpen online booking slik at du kan bestille en time når det passer best for deg.

Med de beste ønsker om god helse videre,

Det tverrfaglige teamet på Råholt Kiropraktorsenter & Fysioterapi

våre terapeuter

Ønsker du å bestille time? Benytt vår døgnåpne online booking nedenfor (eller kontakt oss via telefon):

Klikk på knappen ovenfor for å se ledige konsultasjoner hos våre klinikere.

Forskning / kilder / bilder:

1. Vondt.net, NHI, FHI, SINTEF