Seneskade i Hoften (Hoftetendinose)

Seneskade i Hoften (Hoftetendinose) | Symptomer, diagnose, utredning og behandling

Rammet av, eller mistenker du, at du har en seneskade i hoften? En tendinose er det medisinske uttrykket for en seneskade – hoftetendinose indikerer dermed en seneskade i selve hoften. En seneskade kan oppstå grunnet plutselig feilbelastning, for eksempel feiltråkk eller at beinet sklir unna på glattisen, eller langvarig overbelastning grunnet jobbsituasjonen, idrett eller lignende. Vanlige symptomer ved seneskade i hoften kan være lokale smerter, nedsatt bevegelighet og trykkømhet i nærliggende muskulatur i både setet og hoften.

Seneskader kan være i flere forskjellige kategorier – fra en lett seneirritasjon, liten rift til delvis eller hel avrivning (ruptur). Det vanligste er heldigvis førstnevnte – en strekk eller irritasjon av senefestet; som allikevel kan gjøre veldig vondt selv om skaden ikke er stor. Når man behandler seneskader har man en helhetlig tilnærming hvor man kombinerer flere ulike typer av manuelle teknikker avhengig av hva den invidualiserte undersøkelsen viser, inkludert leddmobilisering, bløtvevsarbeid og senebehandling. Ved såkalt “muskulær vokting” (tilstrammede muskler som oppstår grunnet seneskaden) rundt selve hoften kan det være effektivt med bruk av nålebehandling og/eller trykkbølgebehandling dersom dette vurderes som den beste framgangsmåten.

Hoftetendinose kan ofte medføre at man beveger seg annerledes og at det oppstår “kompenseringsfeil” – slik som at rygg og bekken får nedsatt bevegelighet og kjennes stive ut. Tilpasset leddmobilisering av rygg og bekkenledd kan i mange tilfeller være med på å normalisere og optimalisere bevegelsesmønsteret slik at du unngår videre feilbelastning når du belaster det involverte beinet. For oss er det også viktig å finne årsaken til at seneskaden har oppstått i hoften din – slik at vi kan hjelpe deg med å forhindre at dette oppstår igjen.

Metastudier (French et al, 2011) har vist at manuell behandling, som nevnt ovenfor, har bevist effekt også ved tilhørende hofteartrose og konkluderte med at «manuell behandling er mer effektivt enn trening i behandling av artroselidelser». Vår tilnærming er å kombinere manuell behandling med hjemmetrening slik at vi sammen kan oppnå enda bedre resultater.

Ved Råholt Kiropraktorsenter har vi meget god kompetanse innen utredning og behandling av hoftediagnoser – og samarbeider også tett med legespesialister ved behov; et samarbeid som har pågått over mange år.

På Råholt Kiropraktorsenter har våre kiropraktorer 6-årig utdanning (5-årig universitetsutdannelse pluss 1 år i turnus) med høyt fokus rettet inn mot utredning og behandling av hoftediagnoser, inkludert seneskade i hoften. Dette innebærer at du som pasient kan føle deg trygg og ivaretatt. Våre klinikere har også spesialistrettigheter i form av mulighet til sykmelding, henvisning til bildediagnostikk og eventuelle andre utredninger dersom det skulle vise seg å bli behov for dette.

Oversikt: Seneskade i Hoften

Hvis du er plaget med hoftesmerter og nedsatt funksjonalitet – eller kanskje mistenker at du kan være rammet av en seneskade i hoften – så kan det være en god ide å kontakte oss for utredning og eventuell behandling. Vi vil gjøre vårt ytterste for å hjelpe deg. Sammen kan vi finne ut av årsaken til at du har nedsatt funksjon i hoften og relaterte hoftesmerter.

Vi gjør dog oppmerksom på at det å ta tak i problemet midlertidig kan irritere de involverte områdene – så det er viktig å være innstilt på at slik tilheling i hoften kan ta tid. Særlig hvis du har hatt plagene lenge.

sykdomshistorie 700

Seneskade i hoften kan gå utover funksjon og kan gi lokale, samt distale smerter (f.eks. videre opp i seteregionen og utsiden av låret). Normalt sett vil man også ha lokal trykkømhet rundt selve senefestet på hoften og tilhørende ømhet i bekkenleddet på samme side av problematikken. Slike skader kan også medføre redusert ganglag (f.eks. halting og smerter ved nedtråkk).

Karakteristiske symptomer på seneskade i hoften er lokale hoftesmerter og kjenning ved gange, men kan også inneholde følgende symptomer:

• Vondt å bevege hoften i visse stillinger – da særlig ved rotasjonsbevegelser og fleksjon (hoftebøy)
  • Lokal trykkømhet i senefestene
  • Knepping i hofteleddet grunnet nedsatt senefunksjon

Symptomene kan dog variere fra person til person – og som nevnt er det ikke uvanlig med kompenseringssmerter i for eksempel rygg, bekken og lår i tillegg til selve hofteproblematikken. Både i forhold til hvor hardt de rammer, men også at det kan oppstå i ulike kombinasjoner av de ovennevnte.

Ofte så er det slik at plutselige feilbelastninger eller langvarig overbelastning over lengre tid står bak hoftesmertene. Eksempler er for eksempel de som jobber eller går mye på hardt underlag – og som dermed utsetter hofteleddet, senene og musklene for belastning over lengre tid. Disse belastningene kan bygge seg opp gradvis og medføre lokal irritasjon, muskelsmerter, seneskader og senebetennelser.

Noen eksempler på plutselige feilbelastninger kan være feiltråkk når man går tur eller at man sklir på isen – og dermed får et skikkelig rykk mot hoften.

Ikke nok stabilitet i tilhørende muskulatur er ofte en faktor også, da dette fører til at andre strukturer (f.eks. senene og selve leddet) blir overbelastet over evne. Derfor er det ofte nødvendig å kombinere behandling med tilhørende hjemmeøvelser for å adressere de enkelte mulige årsakene til problematikken.

Konservativ behandling bestående av leddmobilisering, muskulært arbeid (f.eks. intramuskulær nålebehandling), rådgivning, hjemmeøvelser og / eller bruk av trykkbølgebehandling har bevist effekt mot hoftesmerter og dysfunksjon i hofteleddet.

Vi individualiserer behandlingen for den enkelte for å kunne gi best mulig effekt og for å oppnå best mulig resultater. Det er dog viktig å huske på at slik tilheling kan ta tid og at det midlertidig kan bli irritert i områdene før det blir bedre.

Trykkbølgebehandling er en behandlingsform som særlig benyttes mot tendinoser (seneskader) og tendinitter (senebetennelser) – med god, bevist effekt. Behandlingsformen bryter ned skadevev og forårsaker en tydelig reparasjonsprosess i det behandlede området. Du kan lese mer om hvordan den fungerer ved å trykke her.

Vi jobber daglig med hoftepasienter og har en særegen interesse i både utredning og behandling av slike diagnoser. Kontakt oss gjerne for en uforpliktende prat på telefon 63 96 33 35 – eller book en time online dersom du ønsker en konsultasjon (klikk på lenken nedenfor). Vi ser fram imot til å hjelpe deg mot en bedre hverdag. Du kan lese mer om våre behandlere, priser og kontaktinformasjon ved å klikke på de relevante lenkene. Ta gjerne kontakt via vår Facebookside dersom du har spørsmål.

Forskning / kilder:

1. French, HP. Manual therapy for osteoarthritis of the hip or knee – a systematic review. Man Ther. 2011 Apr;16(2):109-17. doi: 10.1016/j.math.2010.10.011. Epub 2010 Dec 13

Alternative søkeord: Hofte, seneskade, tendinose, kiropraktor, kiropraktikk, senebehandling, trykkbølgebehandling

Ikke la hoften stoppe deg fra å gjøre det du er glad i. Ta heller kontakt med oss og få hjelp til å finne en løsning på problematikken og smertene dine.