heelpain 700

Plantar Fascitt og Hælsmerter

Vondt under hælen når du går eller tråkker ned på morningen?

Du kan ha diagnosen plantar fascitt.

Plantar fascitt er en klinisk diagnose som mange frykter, da det kan være en langvarig diagnose dersom man ikke får riktig behandling. Uten behandling estimerer man at visse tilfeller kan vedvare i flere år.

Heldigvis finnes det godt dokumenterte behandlingsmetoder som korter ned varigheten av seneskaden selv i de verste tilfellene – det er bare det mange ikke lar det gå nok behandlinger og gir seg fra en behandlingsmetode (trykkbølgebehandling) som kunne sørget for at tilstanden ikke blir varende livet ut.

Plantar fasciaen er seneplaten som går på undersiden av fotbladet. Dersom denne blir skadd og betent så kalles dette for plantar fascitt. Ved langvarig plantar fascitt kan det dannes kalkdannelser i festet inn mot hælbenet – kalt hælspore.

Godt tips: Helt nederst i artikkelen kan du se en treningsvideo med anbefalte øvelser mot plantar fascitt. Her finner du også noen tips til egentiltak.

Denne artikkelen vil gi deg mer informasjon om:

• Utredning av Plantar Fascitt
  • Symptomer og Kliniske Tegn på Plantar Fascitt
  • Årsaker til at Plantar Fasciaen blir Skadet

+ Genetiske Faktorer

+ Biomekanisk Feilbelastning

+ Akutte Skadetilfeller

+ Økt Forekomst av Skadevev (Grad 1-4)

• Behandling av Plantar Fascitt
  • Trening og Øvelser mot Plantar Fascitt og Hælsmerter (med VIDEO)

behandling av fotsmerter

Utredning og Undersøkelse av Plantar Fascitt

Første gangen du kommer til klinikken så vil våre klinikere gjennomføre en funksjonell undersøkelse basert på dine symptomer og smerter. Denne kliniske undersøkelsen vil gi terapeuten informasjon om hvilke strukturer som er involvert i din problematikk – og dermed også om hva som er det optimale behandlingsoppsettet for din situasjon.

Ved Råholt Kiropraktorsenter og Fysioterapi utreder vi og behandler plantar fascitt og hælsmerter under foten. Vi benytter oss av evidensbaserte behandlingsmetoder – blant annet trykkbølgebehandling. Våre moderne kiropraktorer har også henvisningsrett til bildediagnostikk (MR, CT og røntgen) hvis dette skulle være indisert.

Symptomer og Kliniske Tegn på Plantar Fascitt

Plantar fascitt kan gi grunnlag for en rekke ulike symptomer og kliniske tegn. Inkludert disse:

• Hælsmerter som oftest er vondt på morningen eller etter hvile.
  • Markant trykkømhet under fotsålen og i framkant av hælen.
  • Tidvis kan man se lett, rødlig hevelse i plantarfascia-festet.
  • Positive utslag på Windlass test (ortopedisk test)
  • Økt risiko for å utvikle knesmerter, hofteproblematikk og ryggvondt grunnet endret biomekanisk belastning og kompenseringsmekanismer.

Hælsmerter ved Nedtråkk på Morningen

De mest karakteristiske symptomene ved denne diagnosen er at hælsmertene er verst ved nedtråkk etter hvile – og da gjerne på morningen etter at du har sovet ut.

En seneskade fører til mindre blodsirkulasjon og svekket reparasjonsevne i senefibrene – og dette er en av grunnene til at problematikken ofte blir så langvarig som den blir.

Årsak: Hvorfor rammes man av plantar fascitt?

Det finnes en rekke faktorer og årsaker som gjør at man kan rammes av plantar fascitt. Vi deler de gjerne inn i følgende kategorier:

Genetikk (arvelig betingede faktorer)

Medfødte anatomiske strukturer kan være annerledes fra person til person. Dette betyr at også visse fysiske forutsetninger er annerledes – slik som at noen har høye fotbuer versus andre som har flate fotbuer (plattfot).

Andre har forskjellige vinklinger på knær og hofter (inkludert Q-vinkel) – som gjør at belastningene mot fotsålen og seneplaten under foten bli kraftigere.

Medfødt stive ankler og redusert bevegelse i ankelleddet kan også påvirke hvordan plantar fasciaen demper støtbelastninger. Våre klinikere kan også hjelpe deg med å forbedre funksjonaliteten i ankler og føtter.

Feilbelastning / overbelastning over tid

En annen vanlig årsak er at skadevevet under foten bygger seg opp gradvis over lengre tid – i form av gradvis større forekomst av mikroskader.

Det er nemlig slik at plantar fasciaen også har en øvre grense for hva den tåler av belastning. Hvis denne grensen ikke blir overholdt, så får ikke senefibrene tid til å reparere seg – og det er da vi vil se en progredierende forverret senehelse under foten.

Akutte skadetilfeller

Mange opplever også en plutselig forverring. Et klassisk eksempel er ved løping på tredemølle hvor pasienten kan oppleve det som om “foten revner” i fotsålen. Ofte kan dette indikere en akutt skade på plantar fasciaen.

Økning i Seneskadevev ved Plantar Fascitt

Nedenfor ser du en illustrasjon som viser tre ulike senehelsetilstander – fra venstre til høyre.

bindevev og arrvev

1. I det første bildet ser vi normalt senevev. Dette innehar normal funksjonalitet, avgir ikke smertesignaler og har god blodsirkulasjon, samt reparasjonsevne.

2. I bilde nummer to ser vi skadet senevev. Nedsatt funksjonsevne og økning i smertesensitivitet er to direkte, negative konsekvenser som oppstår grunnet denne skaden.

3. Den siste fasen av senehelsetilstand er kalt kronisk arrvev. Dette er stadiet som man risikerer at skader i muskler og sener havner i dersom man ikke gjør konkrete tiltak og får gjort noe med problematikken. Som du ser av teksten på bildet innebærer arrvev ytterligere forverret funksjon, samt en økt risiko for gjentagende, langvarige smerter.

Behandling av Plantar Fascitt og Hælsmerter

Våre klinikere legger en individuell behandlingsplan basert på den kliniske, funksjonelle undersøkelsen. De behandlingsmetodene vi ofte benytter mot seneskade under foten og plantar fascitt inkluderer:

Trykkbølgebehandling i Behandling mot Plantar Fascitt

Trykkbølgebehandling er regnet som gullstandard (best dokumentert virkning) i behandlingen av plantar fascitt. Våre klinikere, både moderne kiropraktorer og fysioterapeut, ved Råholt Kiropraktorsenter & Fysioterapi er særegent godt trent i denne behandlingsmetoden og klinikken innehar et toppmoderne trykkbølgeapparat.

Behandlingen fungerer ved å bryte ned skadevev i plantar fascia under foten, løsne opp dypt i smertefull muskulatur og å forbedre blodsirkulasjonen. Gradvis, over flere behandlinger (normalt mellom fem til åtte), så vil trykkbølgene bryte ned de smertesensitive skadefibrene og erstatte disse med friskt og sterkt senevev.

Øvelser og Trening ved Plantar Fascitt

I tillegg til den nevnte behandlingen så supplementerer våre klinikere med gode råd og hjemmeøvelser for å gi deg best mulig effekt. Dette kan også være med på å forebygge tilbakefall eller gjentagende smerteproblematikk.

Mange benytter seg også av vår dyktige fysioterapeut for å få profesjonell hjelp med å sette opp et treningsprogram bestående av tøyeøvelser, styrketrening (inkludert eksentrisk trening) og mobilitetsøvelser. Et anbefalt egentiltak kan også være bruk av spesialtilpassede plantar fascitt-kompresjonssokker (lenken åpner i et nytt vindu).

Øvelser: 6 Øvelser mot Plantar Fascitt og Hælsmerter (VIDEO)

Ovenfor ser du vår klinikkleder, Alexander Andorff (M.sc. Chiro, B.sc. Health), som viser fram skånsomme øvelser mot hælsmerter. Disse plantarfascitt-øvelsene kan hjelpe deg med å styrke seneplaten under foten, forbedre lokal blodsirkulasjon og bidra til raskere tilheling. Vi gjør dog oppmerksom på at du alltid må ta hensyn til egen sykdomshistorie og dagsform.

Spørsmål eller noe du lurer på? Eller vil du booke en konsultasjon for problematikken din?

Hvis du har noen spørsmål eller lignende så kan du kontakte oss eller noen av våre andre terapeuter via vår Facebook-side eller våre andre kontaktmuligheter. Følg og lik oss gjerne i sosiale medier også. Dersom du ønsker en konsultasjon så har vi også døgnåpen online booking slik at du kan bestille en time når det passer best for deg.

Med de beste ønsker om god helse videre,

Det tverrfaglige teamet på Råholt Kiropraktorsenter & Fysioterapi

våre terapeuter

Ønsker du å bestille time? Benytt vår døgnåpne online booking nedenfor (eller kontakt oss via telefon):

Klikk på knappen ovenfor for å se ledige konsultasjoner hos våre klinikere.

Kilder: NHI.no, Vondt.net, Lommelegen.no, FHI.no, SINTEF

Alternative søkeord: Plantar fasitt, plantar fasciose, plantar fascia, plantartendinitt, plantartendinose, plantarfasciit