En Guide om Beinhinnebetennelse

Coverbilde for en artikkel om beinhinnebetennelse

En Guide om Beinhinnebetennelse

Vår egen kiropraktor Andreas Storbråten har skrevet en artikkel for deg som plages med beinhinnebetennelse. På slutten av artikkelen finner du også en video med øvelser som kan være nyttige for deg.

 

Løping er en fantastisk aktivitet for kropp og sjel, men som mange har erfart, inkludert meg selv, kan løping også medføre smerter i muskler og ledd. Er du plaget med smerter på leggen etter en løpetur, kan dette meget vel skyldes en diagnose bedre kjent som beinhinnebetennelse.

 

I denne artikkelen vil jeg snakke om hva beinhinnebetennelse er for noe, årsaker til beinhinnebetennelse, symptomer og ikke minst behandling for denne tilstanden. Beinhinnebetennelse er en svært vanlig belastningsskade og er en betennelse i senefeste og muskel langs innsiden av skinnebeinet. Dette er den mest utbredte kroniske belastningsskaden hos mosjonister og idrettsutøvere. Spesielt løpere og idrettsutøvere som utfører såkalte hallidretter er utsatte, men tilstanden kan også ramme langrennsløpere og skøyteløpere.

 

Ordet beinhinnebetennelse er interessant nok en noe misvisende betegnelse, da det ofte ikke er snakk om en aktiv betennelse. Det kan være at vevet er betent i startfasen, men nyere forskning viser at det i de fleste tilfeller er snakk om en kronisk degenerativ tilstand i vevet – altså skadevev som ikke tilheler seg selv. Dette føles likevel ut som en betennelse, og kan være meget smertefullt. Det samme gjelder for andre typer seneskader som i blant annet skuldre, albue, hofter, knær og fot, men dette skal jeg komme tilbake til i en senere artikkel.

 

Ved Råholt Kiropraktorsenter & Fysioterapi innehar vi en særegen interesse for utredning og behandling av idrettsskader og problematikk i legg, ankel og fot. Kontakt oss gjerne hvis du trenger hjelp med smerter i bein og føtter.

 

Symptomer på Beinhinnebetennelse

Symptomer på beinhinnebetennelse er smerter på forsiden og eller innsiden av leggen under trening, men kan vel så gjerne kjennes etter endt aktivitet. Det starter gjerne med mildt ubehag og murrende smerter, men etter hvert blir smertene større og toleransen for den gitte aktiviteten mindre og mindre. Dersom man ikke avlaster i tide, vil den også kunne utvikles smerter ved hvile. Etter hvert må man se seg nødt til å stoppe fullstendig med aktiviteten.

 

Her er en liste over ulike symptomer du kan oppleve ved beinhinnebetennelse. Disse kan blant annet inkludere en eller flere av følgende:

  • En verkende smerte på framsiden eller innsiden av nedre leggen
  • Muskulære smerter i det påvirkede området
  • Smerter som blir tiltagende og verre under trening
  • Hevelse og trykkømhet langs indre del av leggen
  • I visse tilfeller kan det også forekomme nummenhet og svakhet i foten grunnet beinhinnebetennelse

Det er selvfølgelig ikke alle som opplever den samme symptomatikken – men denne listen gir en grei oversikt over noen av de vanligste symptomene.

 

Hva er Vanlige Årsaker og Risikofaktorer for Beinhinnebetennelse?

Beinhinnebetennelse skyldes en overbelastning i muskel og senefester langs innsiden av skinnebeinet, nærmere bestemt den den nedre 2/3-delen. Etter intense treningsperioder kan økt muskelstørrelse og stølhet være en utløsende faktor, og det vil utvikles en betennelse i muskelfestet i benhinnen som er festet til benet, ved langvarig og repetert belastning. Betennelse, arrvevsdannelse og fortykket hinne rundt musklene resulterer etter hvert i større eller mindre grad av smerter. Det er også visse faktorer som gjør at man har høyere sjanse for å få beinhinnebetennelse – slik som:

 

  • Anatomisk abnormalitet – slik som plattfot
  • Dårlig skotøy med manglende demping
  • Dårlig treningsteknikk
  • Eksplosiv idrett (slik som fotball og håndball)
  • For mye løping i nedoverbakke
  • For mye løping på asfalt og hardt underlag
  • Svake muskler i setet og lårene

 

Man ser også at atleter, militære, dansere og de med plattfot har høyere risiko for å bli rammet av beinhinnebetennelse.

 

Diagnostisering av Beinhinnebetennelse

En trent kliniker kan hjelpe deg med å diagnostisere beinhinnebetennelse ut i fra sykehistorien din og en klinisk, funksjonell utredning. Ved undersøkelse finner man ofte at pasienten er øm på innsiden av skinnebeinet, spesielt fra midten og nedover leggen. Ytterligere billeddiagnostikk er vanligvis ikke nødvendig, men ved mistanke om tretthetsbrudd i leggen eller annen patologi så kan det allikevel være indikert. Som moderne kiropraktor har vi offentlig henvisningsrett til slik bildediagnostisk utredning dersom det er behov.

 

Tiltak og råd for å Forebygge Beinhinnebetennelse

Det er visse tiltak, tips og råd i forhold til forebygging av beinhinnebetennelse som vi gjerne gir våre pasienter – noen av de er som følger:

 

  • Bruk skotøy som passer deg og som gir god støtdemping når du løper.
  • Det er kjedelig, men husk å varme opp før en treningsøkt.
  • Styrketrening av nærliggende muskulatur som avlaster leggen er essensielt.
  • Ta smertene på alvor – beinhinnebetennelse er en diagnose du ikke kan løpe fra.
  • Tøy områdene du skal bruke i treningen.
  • Unngå å trene for mye på hardt underlag – slik som asfalt.

 

Behandling av Beinhinnebetennelse

Behandling av beinhinnebetennelse handler primært sett om å bryte ned skadevev og å stimulere tilhelingen av normalt, friskt bløtvev. Det viktigste for pasienten blir å redusere eller unngå for mye belastninger, da muskulaturen sårt trenger hvile. Tøying av de involverte muskelgruppene er også til å anbefale. Vi benytter oss primært av følgende behandlingstiltak for å hjelpe deg med din beinhinnebetennelse:

 

 

En kiropraktor eller fysioterapeut kan også gi veiledning når det gjelder opptrening. Allsidig trening og øvelser er å anbefale, og det er viktig at det skadde området belastes på en tilpasset måte. Kiropraktoren eller fysioterapeuten kan også hjelpe til med å korrigere eller kompensere for eventuelle feilstillinger i føttene. I dag vet vi at det er flere forhold som disponerer for beinhinnebetennelse. Mange har en legg som er litt utadrotert og man har da en tendens til å overpronere i foten. Når man overpronerer vil man avvikle steget på den indre fotranden, noe som igjen medfører økt belastning på muskulaturen på innsiden av skinnebeinet.

 

Trykkbølgebehandling mot Beinhinnebetennelse

Trykkbølgebehandling kan være til god hjelp ved beinhinnebetennelse – og har god dokumentert effekt. Trykkbølgebehandling kan hjelpe til med å bryte ned det skadede vevet i senen eller muskelen og øke blodtilstrømningen i det skadde området. Trykkbølge har rykte på seg for å være smertefullt, men min erfaring er at pasientene opplever trykkbølgebehandling som meget overkommelig og ikke så skummelt som man først trodde på forhånd. Det må litt «sprengningsarbeid» til i starten, og litt ømhet etter behandling må derfor påregnes. Det er anbefalt å ta det rolig treningsmessig i cirka 24 timer etter behandling. Forskningen på dette feltet er oppløftende, og viser at pasienter som fikk trykkbølgebehandling hadde færre dager med smerte og kom raskere tilbake til trening når man sammenlignet med gruppen som kun fikk et tilpasset treningsprogram.

 

Øvelser og Trening mot Beinhinnebetennelse

Vi nevnte tidligere at visse øvelser og treningsprogrammer kan hjelpe deg med å lindre symptomer grunnet beinhinnebetennelse. I videoen nedenfor kan du se noen treningsøvelser som kan være med på å hjelpe deg.

 

VIDEO: 5 Øvelser mot Beinhinnebetennelse

I videoen ovenfor ser du vår klinikkleder kiropraktor Alexander Andorff som viser deg hvordan du kan utføre øvelsene. Abonner gjerne på Youtube-kanalen (trykk her) for flere gratis treningsprogrammer.

 

Vi er her for å Hjelpe deg Tilbake til en Smertefri Hverdag

Våre klinikere gjør alltid sitt ytterste og benytter seg av en evidensbasert og moderne tilnærming til både utredning og behandling. Ved å ha høyt fokus på videre utdanning, kurs og oppdateringer fra forskningstidsskrifter, så jobber vi stadig med å holde oss innen eliten innen muskuloskeletal problematikk.

 

Spørsmål eller noe du lurer på? Eller vil du booke en konsultasjon for problematikken din?

Hvis du har noen spørsmål eller lignende så kan du kontakte oss eller noen av våre andre terapeuter via vår Facebook-side eller våre andre kontaktmuligheter. Følg og lik oss gjerne i sosiale medier også. Dersom du ønsker en konsultasjon så har vi også døgnåpen online booking slik at du kan bestille en time når det passer best for deg.

 

Med de beste ønsker om god helse videre,

Andreas Storbråten (Kiropraktor)

v/ det tverrfaglige teamet på Råholt Kiropraktorsenter & Fysioterapi

våre terapeuter

 

Ønsker du å bestille time? Benytt vår døgnåpne online booking nedenfor (eller kontakt oss via telefon):

book online

Klikk på knappen ovenfor for å se ledige konsultasjoner hos våre klinikere.

 

Våre Klinikker

Avdeling: Råholt

Råholt Kiropraktorsenter & Fysioterapi ligger sentralt i Råholt sentrum i 2.etasje av helsebygget tilhørende kjøpesenteret AMFI Eidsvoll. Ankommer du med bil så er det gratis parkering med god plass.

Nettside: www.raaholtkiropraktorsenter.no

Adresse: Gladbakkvegen 1, 2070 Råholt

Avdeling: Eidsvoll Sundet

Eidsvoll Sundet Kiropraktorsenter & Fysioterapi finner du i Eidsvoll Sundet med en sentral beliggenhet i flotte, nye lokaler. Klinikken ligger i samme bygningen som Sundet Legesenter.

Nettside: www.eidsvollkiropraktorsenter.no

Adresse: Wergelands Gate 5, 2080 Eidsvoll

0 replies

Legg igjen et svar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *