Slik Blir du Kvitt Plantar Fasciit

plantar fasciit

Slik Blir du Kvitt Plantar Fasciit

Plantar fasciit er en diagnose som gir smerter under fotbladet i framkant av hælbenet. Plantar fasciit er lidelse som kan ta opptil 1-2 år (!) før det “går over av seg selv” hvis du venter passivt – men som forskning har vist; det er mye bedre å ta aktivt tak i problemet og benytte seg av aktiv behandling i form av øvelser, trening, ergonomiske tiltak og behandling.

 

Tenk også på de “kompenseringsplagene” du kan risikere hvis du ganglaget ditt stadig er tilpasset denne fotdiagnosen. Ikke bra i lengden for hverken føtter, knær, hofter eller ryggen. Plantar fasciit kan også medføre kalsiumnedleggelse i framkant av calcaneus – som kalles for hælspore. Derfor går de to tilstandene ofte hånd i hånd.

 

Rammet? La oss ved Råholt Kiropraktorsenter og Fysioterapi fortelle deg litt mer om denne diagnosen og hva som kan gjøres i form av utredning, behandling og øvelser.

 

Tidligere har vi snakket om øvelser som kan forebygge løpeskader – kikk gjerne tilbake på disse, da de er meget aktuelle for dette problemet også.

 

Hva er plantar fasciit?

For å forstå hva denne diagnosen er så må vi først forstå hva den anatomiske strukturen plantar fasciae er. På bildet nedenfor ser man hvordan denne strukturen – som er en seneplate – fester på framsiden/undersiden av hælbenet og fram på undersiden av forfoten. Denne har en støtdempende og vektforflyttende funksjon.

plantar fascia

Endelsen -iit indikerer at det dreier seg om en senebetennelse, men forskning har vist at det heller bør klassifiseres som en seneskade. En seneskade som normalt sett skyldes en rekke faktorer – slik som langvarig feilbelastning og plutselig overbelastning. Senevev trenger riktig kombinasjon av avlastning, støtte og aktiv behandling for å optimalisere de beste groforholdene. Særlig trykkbølgebehandling er en godt dokumentert behandlingsform mot seneskader – nedenfor kan du se en illustrativ video vi har laget for nettstedet Vondt.net:

 

Video – Trykkbølgebehandling mot Plantar fasciit (trykk på bildet for å se videoen)

Kilde: Vondt.net sin YouTube-kanal. Husk å abonnere (gratis) for flere informative og gode videoer.

 

1. Avlastning og demping

Hvis plantar fascia’en kjenner seg overbelastet over tid så kan den risikere å bli skadet. Skaden vil kunne tilhele seg hvis man legger til rette for at den gjør det. En måte å gjøre dette på er først ved å sørge for god demping i form av riktig skotøy (dropp de flate Converse skoene!), da gjerne i form av gode joggesko. Hælputer (av silikon) kan også være aktuelt for å avlaste hælbenet og plantar fasciae-festet.

2.  Støtte og kompresjon

Hva er det som bringer næringsstoffer til skaden? Blodstrømmen. Hvordan øker man blodsirkulasjonen? Jo, gjennom kompresjonstøy og fysikalsk behandling. Kompresjon tvinger kroppen til å øke gjennomstrømmingen av blodstrømmen til nevnte område og forskning har vist at den kan økes med opptil 30%. Kompresjonstøy gir også lokal varme som igjen forsterker lokal sirkulasjon. Det finnes nå spesialutviklede plantarfasciitkompresjonssokker (trykk her for å lese mer) man kan kjøpe. Her ser du et eksempel jeg anbefaler:

plantar fasciit sokk

Trykk her for å lese mer om dette spesialutviklede produktet brukt i kampen mot plantar fasciit og hælspore.

 

3. Øvelser og trening

Tøyeøvelser for å strekke ut undersiden av fotbladet i kombinasjon med styrkeøvelser som styrker fotbuen (f.eks. tåhev og inversjonsøvelser) kan være gunstig. Nedenfor ser du en tøyeøvelse vi stort sett anbefaler til alle våre klienter som er rammet av denne diagnosen. Andre kan være så hardt rammet av plantar fasciit at de trenger en ortopedisk nattskinne (støvel som strekker baksiden av leggen – musculus gastrocsoleus –  når du sover) for å bli bedre.

tøyeøvelse mot plantar fasciit

Startposisjon: Sitt ned og legg det ene benet over det andre.

Utførelse: Fra utgangsposisjonen så trekker du framfoten bakover til du kjenner at det tøyer på undersiden av fotbladet. Bruk den andre hånden for å legge trykk på senen hvis ønskelig.

Antall repetisjoner og sett er avhengig av din egen helsesituasjon – men et generelt godt grunnlag ved tøying er 3 sett med 30 sekunder på hvert sett.

 

6 Øvelser mot Plantar Fascitt:

Informasjon: Ovenfor ser du vår kjære klinikkleder, Alexander, utføre seks ulike øvelser som ofte benyttes mot plantar fascitt. Disse øvelsene kan benyttes daglig.

Kilde: Youtube – Vondt.net

 

4. Aktiv behandling

trykkbølge

Som en stor oversiktsstudie/meta-analyse (den aller sterkeste formen av forskning) bastant konkluderte med:

 

“Trykkbølgebehandling er en effektiv og trygg behandling mot kronisk plantar fasciit.” (Aqil et al, 2013)

 

Men som de skrev – i alvorlige tilfeller kan det ta opptil 12 uker før man merker betydelig forskjell. Vi benytter daglig trykkbølgebehandling ved Råholt Kiropraktorsenter og ser på dette som en av “framtidens behandlingsformer” – dette grunnet dens effektivitet og trygghet. Av andre behandlingsformer så anbefales muskulær behandling av leggmuskulaturen og fot – og gjerne i kombinasjon med tilpasset leddmobilisering av fot- og ankelledd for å gi optimal funksjon.

 

Som terapeuter her på Råholt Kiropraktorsenter og Fysioterapi har vi sett veldig mange forskjellige variasjoner av ulike fotdiagnoser. Mange tror at en kiropraktor bare utøver effektiv behandling av rygg, skulder og nakkeplager – men sannheten er at en moderne kiropraktor benytter muskulært arbeid, leddbehandling og treningsøvelser i kombinasjon for å behandle muskler, sener og ledd i hele kroppen. Inkludert vanlige idrettsskadeområder slik som fot, ankel og knær.

 

Trykkbølgebehandling er også ofte et viktig tilleggsverktøy i behandlingen av løpeskader. Jeg anbefaler også egentiltak som kompresjonstøy – f.eks. kompresjonsknestøtte – for å gi deg selv best mulig sjanser i forhold til forebygging og en smertefri hverdag.

 

Oppsummering

Du har akkurat lest litt om våre tanker rundt hvordan du blir kvitt plantar fasciit – hvor trykkbølgebehandlingen er den behandlingsformen med best evidens. Det krever at du er tålmodig – men joda, du kan bekjempe kronisk plantar fasciit.

 

For oss er det viktig med en helhetlig tilnærming i utredning og behandling av smerter i muskler, sener og ledd. Derfor kombinerer vi muskelarbeid, leddbehandling, opptrening og andre behandlingsmodaliteter (trykkbølgebehandling + nålebehandling). Kiropraktorutdanningen (5 år + 1 år i turnus) og fysioterapiutdanningen er et glimrende utgangspunkt for å utvikle seg videre på innen behandling av muskuloskeletale diagnoser i hele kroppen – og noen av våre favorittfelt utenom rygg, nakke og skulder inkluderer fot, kne og hofteproblematikk.

 

Spørsmål eller noe du lurer på? Eller vil du booke en konsultasjon?

Hvis du har noen spørsmål eller lignende så kan du kontakte oss eller noen av våre andre terapeuter via vår Facebook-side eller våre andre kontaktmuligheter. Følg og lik oss gjerne i sosiale medier også. Dersom du ønsker en konsultasjon så har vi også døgnåpen online booking slik at du kan bestille en time når det passer best for deg.

 

Med de beste ønsker om god helse videre,

Det tverrfaglige teamet på Råholt Kiropraktorsenter & Fysioterapi

våre terapeuter

 

 

Ønsker du å bestille time? Benytt vår døgnåpne online booking nedenfor (eller kontakt oss via telefon):

book online

Klikk på knappen ovenfor for å se ledige konsultasjoner hos våre klinikere.

 

Forskning: 

Aqil et al. Extracorporeal Shock Wave Therapy Is Effective In Treating Chronic Plantar Fasciitis: A Meta-analysis of RCTs. Clin Orthop Relat Res. 2013 Nov; 471(11): 3645–3652. Published online 2013 Jun 28.

0 replies

Legg igjen et svar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *