migrenehodepine og svimmelhet

Migrene og Svimmelhet (Vestibulær migrene) | Symptomer, diagnose, utredning og behandling

Visste du at migrene og svimmelhet ofte kan henge sammen? Så mange som 40% av de med migreneanfall og migrenehodepine har assosierte vestibulære symptomer bestående av svimmelhet eller balanseproblemer.

Behandling av migrene har best mulig effekt ved en helhetlig tilnærming bestående av kostholdsendringer (bl.a. ved å unngå såkalte «triggere» slik som rødvin og eldre ost), livsstilsendringer (bedre søvnhygiene, redusere stress i hverdagen og øke bevegelsemengden), samt leddmoblisering i kombinasjon med muskulært arbeid.

I pasienter som er rammet av nakkesmerter og cervikale muskelspasmer som begrenser nakkebevegeligheten, så har tilpasset leddmobilisering og uttøyning av øvre nakkesegmenter god effekt for å lindre såkalt «muskelvokting» og normalisere bevegelseutslagene.

Ved Råholt Kiropraktorsenter har vi meget god kompetanse innen utredning og behandling av migrene, svimmelhet og andre svimmelhetsdiagnoser – og samarbeider også tett med ØNH (øre-nese-hals) legespesialister; et samarbeid som har pågått over mange år.

På Råholt Kiropraktorsenter har våre kiropraktorer 6-årig utdanning (5-årig universitetsutdannelse pluss 1 år i turnus) med høyt fokus rettet inn mot utredning og behandling av svimmelhetsdiagnoser, inkludert vestibulær migrene. Dette innebærer at du som pasient kan føle deg trygg og ivaretatt. Våre klinikere har også spesialistrettigheter i form av mulighet til sykmelding, henvisning til bildediagnostikk og eventuelle andre utredninger dersom det skulle vise seg å bli behov for dette.

Oversikt: Vestibulær migrene

Kontakt oss gjerne i dag for utredning dersom du er plaget med migrene og svimmelhet. Vi vil gjøre vårt ytterste for å hjelpe deg med en grundig undersøkelse og eventuell behandling. Sammen kan vi finne ut av årsaken til at du opplever migrenerelatert svimmelhet – og forhåpentligvis kan vi også hjelpe deg med å redusere frekvens og intensitet av migreneanfallene dine.

Vi gjør dog oppmerksom på at det å ta tak i problemet midlertidig kan irritere de involverte områdene – så det er viktig å være innstilt på at slik tilheling kan ta tid. Særlig hvis du har hatt de plagene lenge.

sykdomshistorie 700

Vestibulær migrene medfører svimmelhet og/eller balanseproblemer. Det kan medføre svimmelhet eller vertigo som kjennes ut som at omgivelsene (eller personen selv) spinner eller at man opplever problemer med koordinasjon.

Det kan også medføre symptomer i forhold til syn og hørsel. Karakteristiske symptomer på vestibulær migrene er svimmelhet, vertigo, balanseproblemer og kan også inneholde følgende symptomer:

• Nakkesmerter
  • Ubehag ved vridning, framoverbøying eller bakoverbøying
  • Følelse av at det er et trykk i hodet eller øre
  • Ringing i ørene – også kjent som øresus / tinnitus
  • Delvis eller fullstendig hørseltap
  • Synsproblemer
  • Aura og visuelle symptomer – slik som blinkende lys og tåkesyn

Symptomene kan dog variere fra person til person. Både i forhold til hvor hardt de rammer, men også at det kan oppstå i ulike kombinasjoner av de ovennevnte. De kan oppstå i forbindelse med migrenehodepine, men kan også oppstå ved såkalt atypisk migrene.

Man kjenner fortsatt ikke til den fullstendige årsaken til migrene – men man vet at det er lenket til forhøyet elektrisk aktivitet i nevronene som trigger hjernens smertereseptorer. Migrene er ofte genetisk og 4 av 5 personer som er rammet har en familiehistorie med diagnosen.

Det man vet er at det finnes en rekke forskjellige triggere som fører til migreneanfall – hvor noen av de vanligste er som følger:

• Muskulære spenninger i øvre rygg og nakke
  • Stress og angst
  • Dårlig søvnhygiene og lite (eller for mye) søvn
  • Visse typer av mat og drikke (f.eks. koffein, alkohol og laktose)
  • Sterke lys og strobelys
  • Hormonendringer og hormonelle perioder (f.eks. menstruasjon)

Som nevnt kan muskulære spenninger og dysfunksjon i forhold til bevegelighet være en trigger for denne diagnosen.

Forskning (1, 2, 3) har vist at opptil 75% av pasienter rammet av funksjonell svimmelhet blir bedre med konservativ behandling bestående av leddmobilisering, muskulært arbeid, rådgivning og tilpassede hjemmeøvelser. For andre så må det også fokuseres på balanseøvelser i tillegg til nevnte behandling for å gi optimal symptomlindring og funksjonsbedring. Du kan lese mer om de ulike behandlingsmetodene våre ved å navigere fram i toppmenyen. Leddbehandling har også klinisk bevist effekt i behandlingen av nakkesmerter og migrene – og har, i følge store forskningsstudier, i mange tilfeller beviselig bedre effekt enn medikamenter.

Vi jobber daglig med svimmelhetspasienter og har en særegen interesse i både utredning og behandling av slike diagnoser. Kontakt oss gjerne for en uforpliktende prat på telefon 63 96 33 35 – eller book en time online dersom du ønsker en konsultasjon (klikk på lenken nedenfor). Vi ser fram imot til å hjelpe deg mot en bedre hverdag. Du kan lese mer om våre behandlere, priser og kontaktinformasjon ved å klikke på de relevante lenkene. Ta gjerne kontakt via vår Facebookside dersom du har spørsmål.

Forskning / kilder:

1. Galm R, Rittmeister M, Schmitt E. Vertigo in patients with cervical spine dysfunction. Eur Spine J 1998;7:55–58.
  2. Karlberg M, Magnusson M, Malmstrom EM, Melander A, Moritz U. Postural and symptomatic improvement after physiotherapy in patients with dizziness of suspected cervical origin. Arch Phys Med Rehabil 1996;77:874–882.
  3. Wing LW, Hargrave-Wilson W. Cervical vertigo. Aust N Z J Surg 1974;44:275–277.
  4. Bronfort et al, 2011

Mange går rundt med smerter og plager de ikke trenger å ha. Gjør heller noe med problemet og få hjelp av oss – det er dette vi gjør til daglig og vi elsker å hjelpe medmennesker mot en bedre hverdag.