Senebetennelse i skulderen (tendinitt)

Har du fått påvist senebetennelse i skulderen? Eller har du en mistanke om at du kan ha en betent sene i skulderen? Her ved Råholt kiropraktorsenter (Eidsvoll kommune, Akershus) tilbyr vi grundig utredning og helhetlig behandling av senebetennelser i skulderen. Vi har også henvisningsrett til bildediagnostikk dersom dette skulle vurderes å være nødvendig.

En tendinitt vil si at senefibrene og omkringliggende strukturer er betent – noe som ofte i seg selv er en helt naturlig respons på skade. Forskning har vist at de aller fleste diagnostiserte senebetennelser burde vært diagnostisert som en seneskade. Betennelsereaksjoner er kroppens måte å reparere skader på – men en betennelse må ikke blandes med infeksjon; det er nemlig noe helt annet som trenger medikamentell behandling.

I den akutte fasen av en senebetennelse i skulderen så kan det være aktuelt å kombinere fysikalsk behandling med betennelsedempende medikamenter – dette er fordi den initielle betennelseresponsen i mange tilfeller kan være overdreven fra kroppen sin side. Men igjen så gjelder det å tenke konservativt og ikke ta for mye NSAIDS – studier har nemlig vist at det kan redusere naturlig tilheling og gjøre at skaden leges tregere enn normalt.

Trykkbølgebehandling er en godt dokumentert behandlingsform mot denne type av senediagnoser. Våre terapeuter er godt trent i denne behandlingsformen og kan gi deg best mulig behandling i forhold til din diagnose.

Behandling av senebetennelse i skulderen

Våre terapeuter tilbyr en helhetlig behandling rettet inn mot dysfunksjonelle ledd og stramme muskler. Vår styrke ligger i at vi behandler årsakene til problematikken og dermed ofte oppnår en mer langvarig bedring – som kommer den enkelte pasient til gode. Vi har også kompetanse i bruk av trykkbølgebehandling og nålebehandling der dette vurderes mest hensiktsmessig. Behandlingen kombineres ofte med instruksjon i øvelser som kan være gunstige for akkurat deg.

Om behandlingen

Vi kombinerer flere typer av behandlinger i vår helhetlige behandling av senebetennelser. I den første fasen så er det særlig symptomlindring som er viktig og man kombinerer da muskulært arbeid, tøyeteknikker, tilpasset leddmobilisering og senevevsbehandling.

Vi anbefaler også trykkbølgebehandling mot seneskader for å optimalisere tilhelingen og øke sjansene for forbedring. Ved å kombinere dette med treningsøvelser og annen behandling – med grunnlag i din diagnose – så kan vi oppnå best mulige resultater og  sørge for  at dine smerter og dysfunksjoner slipper taket.

Trykkbølgebehandling fungerer ved at den stimulerer tilheling og normalisering i senevevet ved å bryte ned de skadde senefibrene. Det er nemlig slik at de dysfunksjonelle senefibrene – kalt skadevev – er svakere enn det originale senevet i området; og dermed vil de fokuserte trykkbølgene kunne bryte ned kun de skadde fibrene og ikke det originale vevet. På denne måten “lurer” man altså kroppen til å gjøre en ekstra stor reparasjonsinnsats i det skadde området – som er grunnlaget for at trykkbølgebehandling også fungerer mot mer kroniske og langvarige lidelser.

Ta gjerne kontakt med oss hvis du ønsker en utredning og å vite mer om hvordan vi behandler senebetennelse i skulderen.

Om kiropraktikk

En moderne kiropraktor har 6 års universitetsutdanning (5-årig mastergrad + 1 år i turnus). Denne utdanningen er den lengste og tyngste innen offentlig autoriserte yrkesgrupper som jobber med muskler og ledd. Mange forbinder kiropraktor med effektiv behandling av leddsmerter i rygg og nakke, men sannheten er at en kiropraktor kan hjelpe deg med ledd og muskelplager i hele kroppen – fra topp til tå med bruk av både leddbehandling og muskulære teknikker.

Utdanningen er omfattende og inkluderer hundrevis av timer med nevrologi, fysiologi, rehabiliteringstrening, pediatri og diagnostisering. Dette gir grunnlag for primærkontaktrettighetene en kiropraktor har (henvisningsrett til bildediagnostikk, sykmeldingsrett og legespesialisthenvisningsrett) og at yrket et offentlig helseautorisert gjennom HELFO. Sistnevnte er en kvalitetssikring for deg som pasient – og understreker kiropraktorens primærkontaktrolle innen muskel-, skjelett og nerveplager.

Les mer: Kiropraktorbehandling

Hvis du ønsker mer informasjon så kan du gjerne kontakte oss (Råholt Kiropraktorsenter – Råholt, Eidsvoll, Akershus). Priser finner du her. Vi minner også om at vi har døgnåpen online booking dersom du ønsker å booke en konsultasjon med en av våre dyktige terapeuter.