Muskelsmerter i skulderen

Har du muskelsmerter i skulderen? Råholt kiropraktorsenter (Eidsvoll kommune, Akershus) tilbyr helhetlig behandling for muskelsmerter i skulderen, seneskader og dysfunksjonelle, stive ledd.

Et problem bør alltid behandles helhetlig – av rent anatomiske årsaker så vil det jo alltid være en involvering av muskler, sener, bindevev og ledd – så derfor må samtlige av dem undersøkes og behandles. For det er nemlig aldri “bare muskulært” – det er en forenkling som ikke holder stand med mer moderne utredning og behandling. Vi behandler alle strukturer samlet som en enhet. Dette gjør vi med vår omfattende 6-årige kiropraktorutdanning i bunnen av, som gir et meget godt grunnlag for utredning og behandling av nettopp dine plager og smerter.

De aller vanligste årsakene til skuldersmerter er stramme skuldermuskler og stivt skulderledd – i kombinasjon. Stramme skuldermuskler vil redusere leddbevegelsen på samme måte som stive skulderledd gir grunnlag for mindre riktig bruk av musklene og redusert bevegelseutslag. Denne minskede bevegelsen fører til at musklene strammer seg i et forsøk på å stabilisere skulderleddet ytterligere – men dette bidrar altså bare til mer smerte og dysfunksjon. Kompenseringsplager kan blant annet følge til nedsatt nakkebevegelse og brystryggsleddrestriksjoner.

Behandling av muskelsmerter i skulderen

Våre terapeuter tilbyr en helhetlig behandling rettet inn mot dysfunksjonelle ledd og stramme muskler. Vår styrke ligger i at vi behandler årsakene til problematikken og dermed ofte oppnår en mer langvarig bedring – som kommer den enkelte pasient til gode. Vi har også kompetanse i bruk av trykkbølgebehandling og nålebehandling der dette vurderes mest hensiktsmessig. Behandlingen kombineres ofte med instruksjon i øvelser som kan være gunstige for akkurat deg.

Om behandlingen

Hver behandling er annerledes, da den er tilrettelagt for den enkelte pasient – men allikevel har den en rekke grunnprinsipper som legger til rette for effektiv behandling. En av disse er diagnostisk utredning hvor vi undersøker musklene, leddbevegelsene, samt benytter oss av ortopediske tester for å få et godt overblikk over hvilke strukturer som er skadet og som avgir smerte.

Skulderbehandling består ofte av en kombinasjon av muskulært arbeid, bindevevsteknikker og leddmobilisering – samt bruk av intramuskulær nålebehandling eller trykkbølgebehandling dersom terapeuten vurderer dette til å være mest mulig hensiktsmessig.

Om kiropraktikk

En moderne kiropraktor har 6 års universitetsutdanning (5-årig mastergrad + 1 år i turnus). Denne utdanningen er den lengste og tyngste innen offentlig autoriserte yrkesgrupper som jobber med muskler og ledd. Mange forbinder kiropraktor med effektiv behandling av leddsmerter i rygg og nakke, men sannheten er at en kiropraktor kan hjelpe deg med ledd og muskelplager i hele kroppen – fra topp til tå med bruk av både leddbehandling og muskulære teknikker.

Utdanningen er omfattende og inkluderer hundrevis av timer med nevrologi, fysiologi, rehabiliteringstrening, pediatri og diagnostisering. Dette gir grunnlag for primærkontaktrettighetene en kiropraktor har (henvisningsrett til bildediagnostikk, sykmeldingsrett og legespesialisthenvisningsrett) og at yrket et offentlig helseautorisert gjennom HELFO. Sistnevnte er en kvalitetssikring for deg som pasient – og understreker kiropraktorens primærkontaktrolle innen muskel-, skjelett og nerveplager.

Les mer: Kiropraktorbehandling

Hvis du ønsker mer informasjon så kan du gjerne kontakte oss (Råholt Kiropraktorsenter – Råholt, Eidsvoll, Akershus). Priser finner du her. Vi minner også om at vi har døgnåpen online booking dersom du ønsker å booke en konsultasjon med en av våre dyktige terapeuter.