Kalkskulder (kalsifisert tendinitt)

Kalkskulder er ensbetydende med kalsiumoppbygning i en eller flere skuldersener. Råholt kiropraktorsenter (Eidsvoll kommune, Akershus) tilbyr trykkbølgebehandling mot kalkskulder – som er den behandlingsformen med best dokumentert evidens mot denne skulderdiagnosen.

Som nevnt så innebærer kalkskulder at visse av skulderens senefester og rotator cuff muskler har blitt rammet av økt kalsiumnedleggelse. Det vanligste området som rammes er musculus supraspinatus eller subscapularis. Diagnosen blir også kalt kalsifisert tendinitt, som betyr at det er en betennelsereaksjon rundt skuldersenen på grunn av den nedlagte kalsiumdannelsen.

Smertene grunnet kalkskulder kan variere kraftig – og i visse tilfeller kan det være helt smertefritt. Symptomene ved kalkskulder blir ofte beskrevet som verking inne i skulderen som blir verre over tid. Verst er de når personen har utført arbeid over skulderhøyde eller når de har sovnet oppå den påvirkede skulderen.

Trykkbølgebehandling er den best dokumenterte behandlingsformen mot denne diagnosen. Våre terapeuter er godt trent i denne behandlingsformen og kan gi deg best mulig behandling i forhold til din diagnose. Behandlingen kombineres ofte med instruksjon i spesifikke øvelser som har som hensikt å øke bevegeligheten og fleksibiliteten rundt skulderen.

Behandling av kalkskulder

Våre terapeuter tilbyr en helhetlig behandling rettet inn mot dysfunksjonelle ledd og stramme muskler. Vår styrke ligger i at vi behandler årsakene til problematikken og dermed ofte oppnår en mer langvarig bedring – som kommer den enkelte pasient til gode. Vi har også kompetanse i bruk av trykkbølgebehandling og nålebehandling der dette vurderes mest hensiktsmessig. Behandlingen kombineres ofte med instruksjon i øvelser som kan være gunstige for akkurat deg.

Om behandlingen

Som nevnt bruker vi primært trykkbølgebehandling mot kalkskulder. Dette skyldes at det er den behandlingsformen med mest og  best forskning bak seg når det kommer til behandling av denne lidelsen.

Behandlingen fungerer ved å bryte ned skadet vev (inkludert kalsiumdannelse) og stimulere tilheling, samt økt reparasjonsrespons i det skadde området. Etterhvert som kalkdannelsen blir brutt ned og vevet normaliserer seg, så vil man ofte kunne merke en tydelig forbedring i form av mer bevegelighet, samt mindre smertesensitivitet i skulderen.

Om kiropraktikk

En moderne kiropraktor har 6 års universitetsutdanning (5-årig mastergrad + 1 år i turnus). Denne utdanningen er den lengste og tyngste innen offentlig autoriserte yrkesgrupper som jobber med muskler og ledd. Mange forbinder kiropraktor med effektiv behandling av leddsmerter i rygg og nakke, men sannheten er at en kiropraktor kan hjelpe deg med ledd og muskelplager i hele kroppen – fra topp til tå med bruk av både leddbehandling og muskulære teknikker.

Utdanningen er omfattende og inkluderer hundrevis av timer med nevrologi, fysiologi, rehabiliteringstrening, pediatri og diagnostisering. Dette gir grunnlag for primærkontaktrettighetene en kiropraktor har (henvisningsrett til bildediagnostikk, sykmeldingsrett og legespesialisthenvisningsrett) og at yrket et offentlig helseautorisert gjennom HELFO. Sistnevnte er en kvalitetssikring for deg som pasient – og understreker kiropraktorens primærkontaktrolle innen muskel-, skjelett og nerveplager.

Les mer: Kiropraktorbehandling

Hvis du ønsker mer informasjon så kan du gjerne kontakte oss (Råholt Kiropraktorsenter – Råholt, Eidsvoll, Akershus). Priser finner du her. Vi minner også om at vi har døgnåpen online booking dersom du ønsker å booke en konsultasjon med en av våre dyktige terapeuter.