impingement syndrom - avklemming i skulderen

Impingement syndrom (avklemming i skulderen) | Symptomer, undersøkelse og behandling

Opplever du smerter i skulderen når du løfter armen opp i skulderhøyde foran deg eller ut til siden? Impingement syndrom er en diagnose der en muskel eller sene forårsaker en avklemming i skulderen grunnet nedsatt funksjon og mulig skade. Vi utreder og behandler impingement syndrom med en tverrfaglig tilnærming hvor vi hjelper deg fra akutt smertelindring og videre opp gjennom rehabiliterende trening.

Impingement syndrom er en diagnose der man har en avklemming inne i selve skulderen. Ofte så er det musculus supraspinatus som havner i klem inne i den subakromiale delen av skulderen (se illustrasjonen) og som kan gi tydelige, skarpe smerter når skulder heves til skulderhøyde både forover (fleksjon) og til siden (abduksjon).

Impingement syndrom blir også kalt “svømmer-skulder” og supraspinatus syndrom – sistnevnte fordi det oftest (men ikke alltid) er denne muskelen som gir grunnlag for smertene i skulderen. Diagnosen er som regel et resultat akutt traume eller på grunn av feilbelastning over tid – og da særlig de med repetitivt arbeid (f.eks. håndverkere og elektrikere) er oftest rammet.

Hvorfor har jeg blitt rammet av ribbeinslåsning?

Det skyldes dysfunksjon i ledd, muskler og tilhørende biomekaniske strukturer – for eksempel sener og ligamenter. Dersom du opplever nedsatt bevegelighet, svakhet og smerter i muskulaturen i mellom skulderbladene, så anbefaler vi sterkt at du tar tak i problematikken så snart som overhodet mulig. Kanskje skyldes det at du har hatt en rekke belastninger mot dette området den siste tiden – uten tilstrekkelig kapasitet i muskulaturen for å avlaste leddene.

Man ser ofte en sammenheng mellom nedsatt bevegelse i ryggen og nakke med interkostalproblematikk. Derfor er opptrening av ryggmuskulaturen essensiell når det kommer til å avlaste skulderbladene.

– Ikke la en vond skulder ta over hverdagen din

Vi ser ofte at mange lar det gå ganske langt før de tar tak i problemet med leddsmerter og redusert funksjon. Spørsmålet er: “Ville du ignorert blinkende feilmeldinger i dashbordet på bilen din?” For det er nemlig det smerter er. Smertesignalene er kroppens måte å fortelle deg at noe er galt og ikke fungerer ordentlig – og jo lenger vi ignorerer disse feilsignalene desto høyere sjanse er det for “motorhavari” (billedlig talt).

Våre terapeuter er godt utdannet og trent i forhold til utredning og behandling av slike diagnoser. Ved bruk av kliniske, ortopediske tester, nevrologiske tester og funksjonelle vurderinger kan de i de aller fleste tilfeller stille diagnoser uten bruk av bildediagnostikk.

Ved Råholt Kiropraktorsenter har vi meget god kompetanse innen utredning og behandling – og samarbeider også tett med legespesialister ved behov; et samarbeid som har pågått over mange år.

På Råholt Kiropraktorsenter har våre kiropraktorer 6-årig utdanning (5-årig universitetsutdannelse pluss 1 år i turnus) med høyt fokus rettet inn mot utredning og behandling innen muskler, nerver, ledd og skjelett. Dette innebærer at du som pasient kan føle deg trygg og ivaretatt. Våre klinikere har også spesialistrettigheter i form av mulighet til sykmelding, henvisning til bildediagnostikk og eventuelle andre utredninger dersom det skulle vise seg å bli behov for dette.

Ofte er smertene verst ved omtrent 60-120 grader fleksjon (fronthev) og abduksjon (sidehev) – med uttalte smerter ved skulderhøyde. Pasienten vil også kunne oppleve skarp smerte, muskelsvakhet i den påvirkede armen og hvis man ikke gjør noe med diagnosen – muskelsvinn. Sistnevnte kan føre til at problemet blir noe som blir meget vanskelig å bli kvitt. Ta heller kontakt med oss for en utredning – ved hjelp av kliniske tester og undersøkelser kan vi finne ut av hva det er som gir deg smerter.

• Vondest ved 60-120 grader skulderfleksjon og skulderabduksjon
  • Muskelsvakhet i påvirket arm
  • Kompenseringsplager i nakken og øvre rygg
  • Vondt å bevege skulderen
  • Knepping i skulderen
  • Tydelig økt tonus og muskulær spenning i rotator cuff og nakkemuskulaturen

Det finnes en rekke mulige årsaker til at man får avklemming i skuldrene:

• Repetitivt arbeid
  • Statisk arbeidsstilling
  • Traume / ulykke
  • Manglende stabilitetsmuskulatur
  • Nedsatt leddfunksjon i brystryggen og endret positur (økt kyfose – foroverlutet stilling på øvre del av ryggen)

Blant den vanligste årsaken finner vi jobber og idretter som innebærer høy belastning på skulderledd og skuldermuskulatur over lengre tid. Gradvis medfører dette små mikrotraumer som ikke får bygget seg opp igjen tilstrekkelig, som også kan føre til en fortykkelse og dysfunksjonell sammensetning av muskelfibrene i musculus supraspinatus som dermed fører til redusert bevegelighet og mulig avklemming.

Behandlingen er rettet inn mot å øke leddbevegelsen ved å redusere trykk mot leddkapselen og påvirkede strukturer, samt løse opp i nærliggende stram muskulatur. Dette skjer i kombinasjon med gradvis, progressiv opptrening av skuldermusklene.

Vi velger behandlingsmetode basert på den enkelte kasustikk – men ved impingement syndrom, så er det ofte effektivt å kombinere muskulære teknikker (for eksempel intramuskulær nålebehandling) med leddmobilisering og IASTM (instrument-assistert bløtvevsbehandling rettet inn mot seneproblematikk) / eller trykkbølgebehandling. Med denne diagnosen så er det ofte essensielt at man også får tatt tak i dysfunksjonell muskulatur i området – for så å styrke og gjøre denne mer funksjonell og kapabel til å motstå overbelastning etter at man har fått normalisert den.

Gode resultater med helhetlig tilnærming

Våre kiropraktorer tilbyr helhetlig behandling for alle aldersgrupper rettet mot både muskler og ledd. Vi anerkjenner at et muskuloskeletalt problem alltid er en kombinasjon av flere faktorer – for eksempel leddrestriksjoner (stive ledd), myalgier (overaktive muskler), muskelubalanse (for stramme muskler noen steder og for inaktive andre steder), dysergonomiske arbeidstillinger (en dårlig kontorstol kombinert med for mye sitting kan resultere i vond rygg) og feilaktig bevegelsesmønster (feil ganglag kan forverre plagene dine). Nettopp derfor behandler vi med hovedformål om å få deg bedre på alle plan – ikke bare mindre stive ledd (selv om det er en våre spesialiteter). Behandlingen er tilpasset etter alder, dagsform og sykdomshistorie – og egner seg dermed for alle.

– Tilpasset trening er viktig!

trening er viktig

Vi hjelper deg med å finne øvelsene som passer for deg og ditt problem!

Ikke la smertene stoppe deg – mindre bevegelse i hverdagen fører bare til at det blir verre (naturlig nok avhengig av skaden – noen skader kan kreve mer hvile og avlastning enn andre) – slike plager kan nemlig være særdeles plagsomt og føre til redusert livskvalitet og funksjonsevne. Det er derfor viktig at man får hjelp til å utrede problemet (ved behov vil vi henvise til diagnostisk ultralyd eller MR), mobilisere bløtvevet og kommer godt i gang med riktige øvelser i en tidlig fase. Ta kontakt med oss hvis du mistenker at du har denne diagnosen.

Noen forslag til gode øvelser mot impingement syndrom

• Gå tur (3-4 ganger om dagen)
  • Pendeløvelse med armene
  • Brystryggbevegelighetsøvelser
  • Gradvis opptrening med strikkøvelser rettet inn mot rotator cuff muskulaturen

Usikker på hvordan du bør trene? Ta gjerne kontakt for en konsultasjon, så hjelper vi deg med å sette sammen et treningsprogram som er tilpasset for akkurat deg.

– Ta tak i problemet. Ikke vent!

Studier og forskning har slått fast, gang på gang, at jo tidligere man får hjelp med sin muskuloskeletale problematikk, jo bedre er det. Ved langvarige plager er det nemlig høy sjanse for at man beveger seg mindre, beveger seg feil og gjør andre endringer i hverdagen som fører til at symptomene ikke blir bedre og at man utvikler smerter i andre området – sistnevnte kaller vi ofte for “kompensasjonssmerter“.

slitasje-i-hoften-hofteartrose

Vi jobber daglig med muskuloskeletal problematikk og har en særegen interesse i både utredning og behandling av slike diagnoser. Kontakt oss gjerne for en uforpliktende prat på telefon 63 96 33 35 – eller book en time online dersom du ønsker en konsultasjon (klikk på lenken nedenfor). Vi ser fram imot til å hjelpe deg mot en bedre hverdag.

• Klikk på bildet ovenfor eller her for å se ledige tider for en eventuell konsultasjon (åpnes i nytt nettleservindu)
  • Vi gjør vårt beste for å gi deg time på dagen eller neste dag
  • Online booking er døgnåpen 24/7/365
  • Ingen ledige timer? Ring oss gjerne på 63 96 33 35 (innenfor åpningstidene våre) eller kontakt oss via vår Facebookside, så skal vi gjøre vårt beste for å finne et tidspunkt til deg så snart som mulig

Kilder: NHI, Vondt.net, Lommelegen, FHI, SINTEF

Ta kontakt med oss allerede i dag – så skal vi gjøre vårt ytterste for å hjelpe deg med dine plager.