Låsning i ryggen

Akutt eller kronisk låsning i ryggen? Vondt å bevege ryggen forover og bakover? Råholt kiropraktorsenter kan hjelpe deg med å få tilbake bevegelsen med tilpasset og effektiv behandling.

Akutt nedsatt bevegelse i ryggleddene kan oppstå plutselig – ofte med karakteristiske hoggende smerter – og når det passer som verst. For det passer jo aldri med låst og stiv rygg, gjør det vel? Denne hypomobiliteten kalles ofte “låsning” – som kommer fra ordet fasettleddlåsning. Fasettledd er de to festepunktene på hver enkelt ryggvirvel. Når det oppstår irritasjon eller nedsatt bevegelse i en av disse kan dette føre til lokale leddsmerter og tilhørende anstramninger i nærliggende muskulatur.

Behandling av låsning i ryggen

Våre terapeuter tilbyr en helhetlig behandling rettet inn mot dysfunksjonelle ledd og stramme muskler. Vår styrke ligger i at vi behandler årsakene til problematikken og dermed ofte oppnår en mer langvarig bedring – som kommer den enkelte pasient til gode. Vi har også kompetanse i bruk av trykkbølgebehandling og nålebehandling der dette vurderes mest hensiktsmessig. Behandlingen kombineres ofte med instruksjon i øvelser som kan være gunstige for akkurat deg.

Om behandlingen

Kiropraktisk leddmanipulasjon / leddmobilisering er et godt dokumentert behandlingstiltak ved stivhet og smerter i ryggen. Behandlingen innebærer at terapeuten beveger på leddene for å gjenopprette deres normale funksjon og bevegelse. Ved en slik leddjustering kan det også ofte høres et karakteristisk “knekk” – dette er bare trykkforandring i leddet og indikerer at man har fått til den ønskede leddbevegelsen.

Denne leddbehandlingen er selvfølgelig en meget viktig del av den helhetlige behandlingen når det ønskede formålet er å fremme mer bevegelse og mindre stivhet i en vond rygg.

Om kiropraktikk

En moderne kiropraktor har 6 års universitetsutdanning (5-årig mastergrad + 1 år i turnus). Denne utdanningen er den lengste og tyngste innen offentlig autoriserte yrkesgrupper som jobber med muskler og ledd. Mange forbinder kiropraktor med effektiv behandling av leddsmerter i rygg og nakke, men sannheten er at en kiropraktor kan hjelpe deg med ledd og muskelplager i hele kroppen – fra topp til tå med bruk av både leddbehandling og muskulære teknikker.

Utdanningen er omfattende og inkluderer hundrevis av timer med nevrologi, fysiologi, rehabiliteringstrening, pediatri og diagnostisering. Dette gir grunnlag for primærkontaktrettighetene en kiropraktor har (henvisningsrett til bildediagnostikk, sykmeldingsrett og legespesialisthenvisningsrett) og at yrket et offentlig helseautorisert gjennom HELFO. Sistnevnte er en kvalitetssikring for deg som pasient – og understreker kiropraktorens primærkontaktrolle innen muskel-, skjelett og nerveplager.

Les mer: Kiropraktorbehandling

Hvis du ønsker mer informasjon så kan du gjerne kontakte oss (Råholt Kiropraktorsenter – Råholt, Eidsvoll, Akershus). Priser finner du her. Vi minner også om at vi har døgnåpen online booking dersom du ønsker å booke en konsultasjon med en av våre dyktige terapeuter.