bekkenlåsning

Stramme ryggmuskler (muskelknuter i ryggen)

Stramme ryggmuskler i ryggen kan være smertefullt og plagsomt, særlig når det fører til kompenseringsplager slik som leddlåsning, stiv rygg og isjalgi (falsk isjias). Stramme ryggmuskler kan være medvirkende til myalgier, leddrestriksjoner / låsninger og generelt nedsatt bevegelse.

Kanskje gjør det vondt når du skal bøye deg framover eller bakover? Eller opplever du ofte at ryggen “kramper” seg? Vi hjelper deg med å kartlegge problemet ditt og finne ut av hvordan du kan løse opp i dine stramme ryggmuskler og setemuskler. Quadratus lumborum (QL) og gluteal muskulaturen er oftest de musklene som har en tendens til å bli dysfunksjonelle / irriterte – og dermed referere smerter mot rygg, hofte og bekken – noen ganger kan det også referere smerter nedover mot låret, leggen eller ned i foten. Sistnevnte er en indikasjon på isjalgi.

Vondt å bøye deg framover eller bakover?

Daglige belastninger, høyt stressnivå og den berømte “tidsklemma” kan alle være medvirkende årsaker til at det “drar seg til” i ryggen og at man opplever en negativ trend i forhold til økte ryggsmerter og redusert bevegelighet.

Slik nedsatt bevegelse i ryggen er ikke bra over tid, da det fører til at du ikke bruker muskulatur og sener på den mest gunstige måten. Over tid kan dette føre til nedsatt styrke og potensielt også muskelsvinn.

Det er flere faktorer som bør adresseres dersom du sliter med denne typen smerter – og våre behandlere jobber helhetlig for å kunne gi deg best mulig resultater og langvarig bedring. Man ser ofte en sammenheng mellom nedsatt bevegelse i rygg / bekken og stram bekkenmuskulatur. Hoftemuskulaturen er også essensiell når det kommer til å avlaste bekken, hofte og ryggen.

– Stramme ryggmuskler kan ramme alle

Nei, ryggsmerter er ikke de samme hos alle – selv om de kan ramme alle og enhver. Sannheten er at disse varierer fra person til person og at behandling må tilpasses den enkelte utfra deres ståsted. Slike plager kan være særdeles plagsomt og føre til redusert livskvalitet og funksjonsevne. Ofte kan det gå hardt utover både fritid og jobb, da stillinger og posisjoner som utøver trykk mot områdene kan gjenskape smerter.

Våre terapeuter er godt utdannet og trent i forhold til utredning og behandling av slike diagnoser. Ved bruk av kliniske, ortopediske tester, nevrologiske tester og funksjonelle vurderinger kan de i de aller fleste tilfeller stille diagnosen uten bruk av bildediagnostikk.

Ved Råholt Kiropraktorsenter har vi meget god kompetanse innen utredning og behandling – og samarbeider også tett med legespesialister ved behov; et samarbeid som har pågått over mange år.

På Råholt Kiropraktorsenter har våre kiropraktorer 6-årig utdanning (5-årig universitetsutdannelse pluss 1 år i turnus) med høyt fokus rettet inn mot utredning og behandling innen muskler, nerver, ledd og skjelett. Dette innebærer at du som pasient kan føle deg trygg og ivaretatt. Våre klinikere har også spesialistrettigheter i form av mulighet til sykmelding, henvisning til bildediagnostikk og eventuelle andre utredninger dersom det skulle vise seg å bli behov for dette.

• Tydelig trykkømhet over ryggmuskulaturen
  • Nedsatt bevegelighet
  • Redusert ryggfunksjon
  • “Hogg” i ryggen som kan ramme både ved hvile og aktivitet
  • “Verking” og en følelse av å være sliten i ryggen nesten hele tiden

Feilbelastninger i kombinasjon med for lite tid i tidsklemma til lindrende tiltak kan gjøre at muskelspenninger bygger seg opp over lengre tid og medfører lokale smerter i og rundt ryggmusklene.

Vi velger behandlingsmetode basert på den enkelte kasustikk – men med stramme ryggmuskler, så er det ofte effektivt å kombinere intramuskulær nålebehandling med leddmobilisering. Med denne diagnosen så er det ofte essensielt at man også får tatt tak i dysfunksjonell muskulatur i området – for så å styrke og gjøre denne mer funksjonell og kapabel til å motså overbelastning etter at man har fått normalisert den. Det er også viktig å mobilisere ryggen og hoftene for å sørge for riktig bevegelse og belastning.

Gode resultater med helhetlig tilnærming

Våre kiropraktorer tilbyr helhetlig behandling for alle aldersgrupper rettet mot både muskler og ledd. Vi anerkjenner at et muskuloskeletalt problem alltid er en kombinasjon av flere faktorer – f.eks. leddrestriksjoner (stive ledd), myalgier (overaktive muskler), muskelubalanse (for stramme muskler noen steder og for inaktive andre steder), dysergonomiske arbeidstillinger (en dårlig kontorstol kombinert med for mye sitting kan resultere i vond rygg) og feilaktig bevegelsesmønster (feil ganglag kan forverre plagene dine). Nettopp derfor behandler vi med hovedformål om å få deg bedre på alle plan – ikke bare mindre stive ledd (selv om det er en våre spesialiteter). Behandlingen er tilpasset etter alder, dagsform og sykdomshistorie – og egner seg dermed for alle.

– Tilpasset trening er viktig!

trening er viktig

Vi hjelper deg med å finne øvelsene som passer for deg og ditt problem!

Ikke la smertene stoppe deg – mindre bevegelse i hverdagen fører bare til at det blir verre (naturlig nok avhengig av skaden – noen skader kan kreve mer hvile og avlastning enn andre) – slike plager kan nemlig være særdeles plagsomt og føre til redusert livskvalitet og funksjonsevne. Det er derfor viktig at man får hjelp til å utrede problemet (ved behov vil vi henvise til diagnostisk ultralyd eller MR), mobilisere bløtvevet og kommer godt igang med riktige øvelser i en tidlig fase. Ta kontakt med oss hvis du mistenker at du har denne diagnosen.

Noen forslag til gode øvelser mot muskelknuter i ryggen:

• Tøyning av sete og ryggmuskulatur
  • Spinaldreining
  • Sideliggende benløft
  • Bekkenløft
  • Rygghev på terapiball

Ta gjerne kontakt, så hjelper vi deg å sette sammen et treningsprogram for deg.

– Ta tak i problemet. Ikke vent!

Studier og forskning har slått fast, gang på gang, at jo tidligere man får hjelp med sin muskuloskeletale problematikk, jo bedre er det. Ved langvarige plager er det nemlig høy sjanse for at man beveger seg mindre, beveger seg feil og gjør andre endringer i hverdagen som fører til at symptomene ikke blir bedre og at man utvikler smerter i andre området – sistnevnte kaller vi ofte for “kompensasjonssmerter“.

Vi jobber daglig med muskuloskeletal problematikk og har en særegen interesse i både utredning og behandling av slike diagnoser. Kontakt oss gjerne for en uforpliktende prat på telefon 63 96 33 35 – eller book en time online dersom du ønsker en konsultasjon (klikk på lenken nedenfor). Vi ser fram imot til å hjelpe deg mot en bedre hverdag.

Kilder: NHI.no, Vondt.net, Lommelegen.no, FHI.no, SINTEF

Ta kontakt med oss allerede i dag – så skal vi gjøre vårt ytterste for å hjelpe deg med dine plager.