spinal stenose i korsryggen

Spinal stenose i korsryggen | Symptomer, diagnose, utredning og behandling

Spinal stenose og trange nerveforhold i korsryggen? Våre terapeuter ved Råholt Kiropraktorsenter utreder og behandler diagnosen spinal stenose tilpasset den enkelte person.

Lumbal spinal stenose er det medisinske uttrykket for trange nerveforhold i korsryggen. Slike trange nerveforhold kan gi symptomer med tegn på nervetrykk (redusert muskelkraft, «tunge bein», nummenhet og ilinger), men kan også være asymptomatisk (altså ikke gi noen tegn på symptomer). Kanskje har du merket at du kun kan ta korte gåturer før du må ta pauser? Dette er et klassisk tegn på spinal stenose.

Våre terapeuter er godt utdannet og trent i forhold til å utrede symptomatikk i forhold til spinal stenose. Ved bruk av kliniske, ortopediske tester, nevrologiske tester og funksjonelle vurderinger kan de i de aller fleste tilfeller stille diagnosen uten bruk av bildediagnostikk.

Ved Råholt Kiropraktorsenter har vi meget god kompetanse innen utredning og behandling av korsryggsdiagnoser – og samarbeider også tett med legespesialister ved behov; et samarbeid som har pågått over mange år.

På Råholt Kiropraktorsenter har våre kiropraktorer 6-årig utdanning (5-årig universitetsutdannelse pluss 1 år i turnus) med høyt fokus rettet inn mot utredning og behandling av korsryggsdiagnoser, inkludert spinal stenose. Dette innebærer at du som pasient kan føle deg trygg og ivaretatt. Våre klinikere har også spesialistrettigheter i form av mulighet til sykmelding, henvisning til bildediagnostikk og eventuelle andre utredninger dersom det skulle vise seg å bli behov for dette.

Oversikt: Spinal stenose i korsryggen

Man kan ha trange nerveforhold i korsryggen uten at det legger trykk mot nerver, men dersom det blir for trangt så kan dette medføre nervesymptomer avhengig av hvilken eller hvilke nerver som havner under avklemming.

Når vi får nerveirritasjon og nerveavklemming så er det vanlig at dette fører til det vi kaller sekundære muskelsmerter – som en forsvarsmekanisme. Av mulige nervesymptomer så kan det føre til sensoriske endringer (bl.a. nummenhet i huden) og motoriske endringer (nedsatt kraft grunnet trykk mot nervene som skal sende elektriske signaler til den påvirkede muskelen). De vanligste områdene som er påvirket er de nederste nivåene i korsryggen kalt L5-S1; dette grunnet at det er naturlig at dette partiet er mest utsatt ved fysisk belastning og påkjenninger.

Kontakt oss gjerne i dag for utredning dersom du er plaget med spinal stenose i korsryggen. Vi tilpasser behandlingen og opptreningen til den enkelte for å oppnå best mulig resultater og effekt.

Vi gjør dog oppmerksom på at det å ta tak i problemet midlertidig kan irritere de involverte områdene – så det er viktig å være innstilt på at slik tilheling kan ta tid. Særlig hvis du har hatt plagene lenge. En kjent tommelfingerregel er at “jo lengre du har hatt problemet, desto lengre tid vil det ta å oppnå langvarig funksjonsbedring”.

sykdomshistorie 700

Spinal stenose kan gå utover nervefunksjonen og dermed medføre betydelige problemer over tid. Manglende nervesignaler kan blant annet medføre muskelsvinn og redusert følelse i det påvirkede området avhengig av hvilken nerve som er avklemt. Det er derfor særdeles viktig å ta nerveirritasjon og nervesymptomatikk på alvor – dette er altså ikke en ting man “ser om går over”, man tilrådes heller å ta tak i det så raskt som mulig for å sikre best mulig effekt og resultat.

Karakteristiske symptomer på spinal stenose i korsryggen er:

• Nummenhet og manglende følelse i huden på nerveområdet som er rammet – f.eks. utside av leggen
  • Stråling, iling og / eller prikking nedover beinet (isjias symptomer)
  • Nedsatt muskelstyrke grunnet nedsatt nervetilførsel
  • Lokal trykkømhet i det skadde området
  • Lokale, sekundære muskelsmerter grunnet nerveirritasjon
  • Isjias-smerter grunnet irritasjon av isjiasnerven
  • Må ta pauser når man er ute og går grunnet nervetrykket

Symptomene kan dog variere fra person til person. Både i forhold til hvor hardt de rammer, men også at det kan oppstå i ulike kombinasjoner av de ovennevnte.

lumbago

Vanlige årsaker til spinal stenose er leddtilstander og artrose, samt aldersbetinget slitasje. Dersom man er rammet så kan man fortsatt leve et godt liv med god funksjon – men man må endre livsstilen sin med mer bevegelse, opptrening av riktig muskulatur og, i visse tilfeller, oppfølgende dekompremeringsbehandling for å bidra til best mulig, symptomfri funksjon. Hvis man ikke tar spinal stenose på alvor så kan dette medføre gradvis forverring og dermed også mer og mer nerveavklemming.

Av mer fysiske årsaker til spinal stenose i korsryggen så nevnes særlig:

• Feilbelastninger over lengre tid som medfører gradvis skade på skiven eller leddene – som kan medføre artrose og leddforandringer
  • Plutselig, sterk feilbelastning (f.eks. et ekstremt tungt løft eller lignende) som fører til skade på mellomvirvelskiver
  • Skivelidelser, bl.a. prolaps, kan også medføre avklemming og dermed det vi kaller “funksjonell spinal stneose”

Det er aldri for sent å ta tak i problemet, men veien tilbake til 100% kan bli gradvis vanskeligere jo lenger man venter. Vi kombinerer funksjonsbedrende og symptomlindrende behandling med opptrening og rådføring i forhold til hvilke øvelser du bør gjøre når du er rammet av denne problematikken.

En nyere metastudie (2018) konkluderte med at kiropraktisk leddbehandling er effektiv i behandlingen av langvarige, kroniske korsryggsmerter. Metastudier er den sterkeste varianten av forskningsstudier som eksisterer.

Behandlingen av denne diagnosen går ut på å opprettholde best mulig funksjon, dekompresjon og opptrening av stabilitetsmuskulaturen som avlaster de påvirkede områdene. Traksjon er en behandlingsmetode som går ut på å «trekke» og tøye de påvirkede områdene fra hverandre med den hensikt å redusere avklemmingen og bidra til «nerveflossing» (mobilisering av nervevev for å stimulere normal funksjon).

Dette kombineres med muskulære teknikker, tilpasset leddmobilisering av nærliggende ledd og intramuskulær nålebehandling – sistnevnte er ofte effektiv når det kommer til reduksjon av smertesensitivitet (samt muskelspasmer) og å bidra til bedret funksjon. Det er også viktig med gradvis opptrening tilpasset deg og den fasen du er i.

Oppsummert er altså behandlingens hovedformål å bidra til funksjonsbedring, redusere sjansen for forverring og gradvis hjelpe deg til å bevege deg mer og mer i hverdagen.

Vi jobber daglig med korsryggpasienter og har en særegen interesse i både utredning og behandling av slike diagnoser. Kontakt oss gjerne for en uforpliktende prat på telefon 63 96 33 35 – eller book en time online dersom du ønsker en konsultasjon (klikk på lenken nedenfor). Vi ser fram imot til å hjelpe deg mot en bedre hverdag.

Forskning / kilder:

1. Coulter et al, 2018. Manipulation and mobilization for treating chronic low back pain: a systematic review and meta-analysis. Spine.
  2. Bilde: Vondt.net

Alternative søkeord: Spinal stenose, trange nerveforhold, traksjonsbehandling, korsrygg, kiropraktor, nålebehandling, intramuskulær akupunktur, behandling, massasje, muskelarbeid, utredning, symptomer, råholt, eidsvoll, akershus

Trange nerveforhold i korsryggen? Ta kontakt med oss og få hjelp til å finne en løsning og å legge forholdene til rette for best mulig tilheling.