hoftesmerter og senebetennelse i hoften

Lumbago (korsryggsmerte) | Symptomer, diagnose, utredning og behandling

Lumbago er latin for uspesifikke korsryggsmerter. Våre terapeuter ved Råholt Kiropraktorsenter utreder og behandler korsryggsmerter (lumbago) med ofte meget gode resultater.

Med «lumbal» så refererer man til de fem nederste korsryggsvirvelene i ryggen; L1 (øverst) ned til L5 (nederst). Muskler, nerver og ledd kan alle medføre uspesifikke korsryggsmerter – og i de aller fleste tilfellene så er det en blanding av dysfunksjon i disse strukturene som medfører lumbago.

Sammen kan vi finne ut av årsaken til at du har smerter i lavryggen (lumbago) og behandle disse slik at du kan oppnå både symptomlindring og funksjonsbedring. Vi er opptatt av å behandle problemet ditt helhetlig og følge deg fra akutt symptomlindring til spesifikk opptrening (rehabiliteringstrening).

Ved Råholt Kiropraktorsenter har vi meget god kompetanse innen utredning og behandling av korsryggsdiagnoser – og samarbeider også tett med legespesialister ved behov; et samarbeid som har pågått over mange år.

På Råholt Kiropraktorsenter har våre kiropraktorer 6-årig utdanning (5-årig universitetsutdannelse pluss 1 år i turnus) med høyt fokus rettet inn mot utredning og behandling av korsryggsdiagnoser, inkludert lumbago. Dette innebærer at du som pasient kan føle deg trygg og ivaretatt. Våre klinikere har også spesialistrettigheter i form av mulighet til sykmelding, henvisning til bildediagnostikk og eventuelle andre utredninger dersom det skulle vise seg å bli behov for dette.

Oversikt: Lumbago

Lumbago er som nevnt uspesifikke korsryggsmerter – og sier ikke stort annet en at personen med denne diagnosen har vondt i nedre del av ryggen. Sammen kan vi finne ut hvilke muskler og ledd som er smertesensitive hos deg og som gir deg dine lavryggsmerter.

Kontakt oss gjerne i dag for utredning dersom du er plaget med lumbago og korsryggsmerter. Vi vil gjøre vårt ytterste for å hjelpe deg med en grundig undersøkelse og eventuell behandling. Sammen kan vi finne ut av årsaken til at du har korsryggsmerter – og forhåpentligvis kan vi hjelpe deg med å ta tak i noen av årsakene til at du er rammet.

Vi gjør dog oppmerksom på at det å ta tak i problemet midlertidig kan irritere de involverte områdene – så det er viktig å være innstilt på at slik tilheling kan ta tid. Særlig hvis du har hatt plagene lenge. En kjent tommelfingerregel er at “jo lengre du har hatt problemet, desto lengre tid vil det ta å oppnå langvarig funksjonsbedring”.

sykdomshistorie 700

Mange i det vide land plages med lumbago og korsryggsmerter. Altfor få tar tak i det før det virkelig er så alvorlig at smertene har overtatt hverdagen og blitt en “følgesvenn” til alle døgnets tider. Vi anbefaler sterkt at man ikke lar det gå så langt, da smertesignaler er kroppens måte å si ifra om at du risikerer varige skader dersom du ikke gjør noe med problemet.

Karakteristiske symptomer på lumbago er uspesifikke korsryggsmerter – men kan også inneholde følgende symptomer:

• Trykkømhet over muskulatur i korsryggen
  • Verkende smerter i nedre del av ryggen
  • En følelse av å være konstant sliten og støl i lavryggen

Symptomene kan dog variere fra person til person. Både i forhold til hvor hardt de rammer, men også at det kan oppstå i ulike kombinasjoner av de ovennevnte.

lumbago

Noen av de vanligste årsakene til lumbago er smertesensitive muskler i kombinasjon med nedsatt leddbevegelighet – dette medfører nemlig at man ikke beveger seg på riktig måte og dermed forsterker problemet ytterligere. Tunge belastninger over lenge tid kan også medføre en gradvis oppbygning av feilfunksjon i muskler og ledd.

Av mer fysiske årsaker til lumbago så nevnes særlig følgende ledd og muskler:

• Nedre korsrygg og tilhørende muskulatur – da særlig paraspinale muskler i lumbal columna og quadratus lumborum
  • Lokale ryggmuskler
  • Leddnivået L5-S1 (nederste korsryggvirvel)

Dysfunksjonelle, smertefulle muskler og ledd sender ut flere smertesignaler – dette kan manifestere som dyp verking i korsryggen og da særlig ved visse bevegelser. Ofte er smertene også verst ved hvile på ettermiddagen / kvelden etter endt arbeidsdag.

En nyere metastudie (2018) konkluderte med at kiropraktisk leddbehandling er effektiv i behandlingen av langvarige, kroniske korsryggsmerter. Metastudier er den sterkeste varianten av forskningsstudier som eksisterer.

Vi utreder og behandler lumbago (både akutte varianter og langvarige, kroniske versjoner) hver eneste dag og har normalt sett gode resultater å vise til i forhold til bedret funksjon og reduserte smerter. Det handler om å finne tilbake gleden ved smertefri bevegelse – og det ser vi fram imot til å hjelpe deg med. Ved å kombinere og tilpasse behandlingen utifra den enkeltes problematikk har vi ofte meget gode resultater.

Vi kombinerer leddmobilisering, muskulært arbeid, rådgivning og hjemmeøvelser for å adressere både årsak og symptomgivende strukturer. Noen er mer plaget enn andre med dype muskelspenninger og da kan det være nødvendig med bruk av nålebehandling for å løse opp i de dyptgående myalgiene (smertegivende muskulatur eller «aktive muskelknuter»).

Vi jobber daglig med korsryggpasienter og har en særegen interesse i både utredning og behandling av slike diagnoser. Kontakt oss gjerne for en uforpliktende prat på telefon 63 96 33 35 – eller book en time online dersom du ønsker en konsultasjon (klikk på lenken nedenfor). Vi ser fram imot til å hjelpe deg mot en bedre hverdag.

Forskning / kilder:

1. Coulter et al, 2018. Manipulation and mobilization for treating chronic low back pain: a systematic review and meta-analysis. Spine.

Alternative søkeord: Korsryggsmerter, lumbago, kiropraktor, leddjustering, leddmobilisering, behandling, massasje, muskelarbeid, utredning, symptomer, råholt, eidsvoll, akershus

Lumbago? Ta kontakt med oss og få hjelp til å finne en løsning på problematikken og gjenskape gleden ved bevegelse.