vondt-i-midtre-del-av-ryggen

Stramme brystryggmuskler (muskelknuter i brystryggen)

Stramme brystryggmuskler i mellom skulderbladene og midtre ryggen kan være smertefullt og plagsomt, særlig når det fører til kompenseringsplager slik som leddlåsning, stiv rygg og ribbeinslåsning. Brystryggen er også kjent som torakal columna (latin). Stramme brystryggmuskler kan være medvirkende til myalgier, leddrestriksjoner / låsninger og generelt nedsatt bevegelse.

Kanskje verker det i midtre del av ryggen ved innpust eller ved vridning? Eller opplever du ofte at ryggen “kramper” seg på innsiden av skulderbladene? Vi hjelper deg med å kartlegge problemet ditt og finne ut av hvordan du kan løse opp i dine stramme brystryggmuskler. Musculus rhomboideus (fester på innsiden av skulderbladene) og torakal paraspinal muskulatur er ofte de musklene som har en tendens til å bli dysfunksjonelle / irriterte – og dermed referere smerter dypt inn i ryggen og mot ribbeinsfestene.

Vondt dypt i mellom skulderbladene?

Stramme brystryggmuskler og stive ledd kan ramme alle og kan være riktig så plagsomt – dòg rammer det oftest de som feilbelaster over evne uten tilstrekkelig god nok funksjon eller kapasitet. Stramme brystryggmuskler, også kalt muskelknuter, myalgier eller triggerpunkter i brystryggen, kan blant annet medvirke til nedsatt bevegelse. Slik stivhet i ryggen er ikke bra over tid, da det fører til at du ikke bruker muskulatur, ledd og sener på den mest gunstige måten. Over tid kan dette føre til mer smerter – både med tanke på frekvens og intensitet.

Det er flere faktorer som bør adresseres dersom du sliter med denne typen smerter – og våre behandlere jobber helhetlig for å kunne gi deg best mulig resultater og langvarig bedring. Man ser ofte en sammenheng mellom nedsatt bevegelse i ryggen og stram ryggmuskulatur. Skulder og skulderbladsmuskulaturen er også essensiell når det kommer til å avlaste rygg og brystrygg.

Våre terapeuter er godt utdannet og trent i forhold til utredning og behandling av slike diagnoser. Ved bruk av kliniske, ortopediske tester, nevrologiske tester og funksjonelle vurderinger kan de i de aller fleste tilfeller stille diagnosen uten bruk av bildediagnostikk.

Ved Råholt Kiropraktorsenter har vi meget god kompetanse innen utredning og behandling – og samarbeider også tett med legespesialister ved behov; et samarbeid som har pågått over mange år.

På Råholt Kiropraktorsenter har våre kiropraktorer 6-årig utdanning (5-årig universitetsutdannelse pluss 1 år i turnus) med høyt fokus rettet inn mot utredning og behandling innen muskler, nerver, ledd og skjelett. Dette innebærer at du som pasient kan føle deg trygg og ivaretatt. Våre klinikere har også spesialistrettigheter i form av mulighet til sykmelding, henvisning til bildediagnostikk og eventuelle andre utredninger dersom det skulle vise seg å bli behov for dette.

• Smerter mellom skulderbladene
  • Vanskeligheter med å rotere overkroppen eller bøye seg bakover
  • Smerter innenfor skulderbladene ved dype innpust eller som “konstant verking”

Smerter i brystryggen og mellom skulderbladene skyldes primært sett data-arbeid og ensidig belastning (f.eks. strikking i timesvis eller lignende) – i kombinasjon med for lite bevegelighet. Dette medfører stramme og irriterte muskler og ledd, som igjen avgir smertesignaler. Disse smertesignalene kan gi verkende, dype smerter i mellom skulderbladene og dypt inne i ryggvirvlene. Det kan også medføre nedsatt bevegelse i ribbeinsfestene – og dette kan gi grunnlag for dype, tidvis skarpe, smerter.

Vi behandler regelmessig stramme brystryggmuskler på en helhetlig og effektiv måte. Med denne diagnosen så er det ofte essensielt at man også får tatt tak i dysfunksjonell muskulatur i området – for så å styrke og gjøre denne mer funksjonell og kapabel til å motså overbelastning etter at man har fått normalisert den. Det er også viktig å mobilisere ryggen og skuldre for å sørge for riktig bevegelse og belastning.

Fysikalsk behandling med det hovedformålet å øke blodomløpet inn mot det  påvirkede området, noe som også promoterer økt reparasjon og restitusjon, kan være meget gunstig i den mer akutte delen av problematikken – da det kan være symptomlindrende og funksjonsbedrende. Denne typen behandlingen blandet med kiropraktisk mobilisering / leddmanipulasjon gjør at man kan ta tak i flere faktorer av problemet med god effekt – dette er klinisk bevist i flere studier.

Gode resultater med helhetlig tilnærming

Våre kiropraktorer tilbyr helhetlig behandling for alle aldersgrupper rettet mot både muskler og ledd. Vi anerkjenner at et muskuloskeletalt problem alltid er en kombinasjon av flere faktorer – f.eks. leddrestriksjoner (stive ledd), myalgier (overaktive muskler), muskelubalanse (for stramme muskler noen steder og for inaktive andre steder), dysergonomiske arbeidstillinger (en dårlig kontorstol kombinert med for mye sitting kan resultere i vond rygg) og feilaktig bevegelsesmønster (feil ganglag kan forverre plagene dine). Nettopp derfor behandler vi med hovedformål om å få deg bedre på alle plan – ikke bare mindre stive ledd (selv om det er en våre spesialiteter). Behandlingen er tilpasset etter alder, dagsform og sykdomshistorie – og egner seg dermed for alle.

– Tilpasset trening er viktig!

trening er viktig

Vi hjelper deg med å finne øvelsene som passer for deg og ditt problem!

Ikke la stramme brystryggmuskler stoppe deg – mindre bevegelse i hverdagen fører bare til at det blir verre (naturlig nok avhengig av skaden – noen skader kan kreve mer hvile og avlastning enn andre) – slike plager kan nemlig være særdeles plagsomt og føre til redusert livskvalitet og funksjonsevne. Det er derfor viktig at man får hjelp til å utrede problemet (ved behov vil vi henvise til diagnostisk ultralyd eller MR), mobilisere bløtvevet og kommer godt igang med riktige øvelser i en tidlig fase. Ta kontakt med oss hvis du mistenker at du har denne diagnosen.

Vi jobber daglig med muskuloskeletal problematikk og har en særegen interesse i både utredning og behandling av slike diagnoser. Kontakt oss gjerne for en uforpliktende prat på telefon 63 96 33 35 – eller book en time online dersom du ønsker en konsultasjon (klikk på lenken nedenfor). Vi ser fram imot til å hjelpe deg mot en bedre hverdag.

Ta kontakt med oss allerede i dag – så skal vi gjøre vårt ytterste for å hjelpe deg med dine plager.