ribbeinslåsning med skarpe smerter innenfor skulderbladet

Ribbeinslåsning (leddsmerter innenfor skulderbladet) | Symptomer, undersøkelse og behandling

Lokale, tydelige smerter innenfor skulderbladet? Opplever du at de blir verre ved innpust og vridning av brystryggen? Det kan være en ribbeinslåsning i costaleddene – en leddsmerte forårsaket av nedsatt funksjon i leddet der ribbeinet fester inn mot torakal columna (brystryggen).

Forstadiet til ribbeinslåsning starter ofte, men ikke alltid, med en lengre periode med smerter i musklene innenfor skulderbladet, interkostalmuskulaturen (ribbeinsmusklene) og en følelse av å være konstant stiv i øvre del av ryggen (brystryggen og mellom skulderbladene)

Men så kommer ofte den mer plutselige leddsmerten. Den som nesten hogger litt til og gir seg til kjenne på en ganske så kraftig måte. Det skal dog sies at det finnes en rekke forskjellige graderinger av ribbeinslåsning – fra mild til betydelig. En betydelig ribbeinslåsning er den hvor du kjenner at innpust gjenproduserer smertene eller forverrer disse. Ofte kan våre terapeuter gi effektiv symptomlindring og funksjonsbedring i løpet av noen få konsultasjoner – og hjelper deg gjerne også med å forebygge ytterligere episoder med ribbeinslåsning.

Hvorfor har jeg blitt rammet av ribbeinslåsning?

Det skyldes dysfunksjon i ledd, muskler og tilhørende biomekaniske strukturer – for eksempel sener og ligamenter. Dersom du opplever nedsatt bevegelighet, svakhet og smerter i muskulaturen i mellom skulderbladene, så anbefaler vi sterkt at du tar tak i problematikken så snart som overhodet mulig. Kanskje skyldes det at du har hatt en rekke belastninger mot dette området den siste tiden – uten tilstrekkelig kapasitet i muskulaturen for å avlaste leddene.

Man ser ofte en sammenheng mellom nedsatt bevegelse i ryggen og nakke med interkostalproblematikk. Derfor er opptrening av ryggmuskulaturen essensiell når det kommer til å avlaste skulderbladene.

– Ikke la et vondt ribbein stoppe deg fra å nyte fritiden din

Vi ser ofte at mange lar det gå ganske langt før de tar tak i problemet med leddsmerter og redusert funksjon. Spørsmålet er: “Ville du ignorert blinkende feilmeldinger i dashbordet på bilen din?” For det er nemlig det smerter er. Smertesignalene er kroppens måte å fortelle deg at noe er galt og ikke fungerer ordentlig – og jo lenger vi ignorerer disse feilsignalene desto høyere sjanse er det for “motorhavari” (billedlig talt).

Våre terapeuter er godt utdannet og trent i forhold til utredning og behandling av slike diagnoser. Ved bruk av kliniske, ortopediske tester, nevrologiske tester og funksjonelle vurderinger kan de i de aller fleste tilfeller stille diagnoser uten bruk av bildediagnostikk.

Ved Råholt Kiropraktorsenter har vi meget god kompetanse innen utredning og behandling – og samarbeider også tett med legespesialister ved behov; et samarbeid som har pågått over mange år.

På Råholt Kiropraktorsenter har våre kiropraktorer 6-årig utdanning (5-årig universitetsutdannelse pluss 1 år i turnus) med høyt fokus rettet inn mot utredning og behandling innen muskler, nerver, ledd og skjelett. Dette innebærer at du som pasient kan føle deg trygg og ivaretatt. Våre klinikere har også spesialistrettigheter i form av mulighet til sykmelding, henvisning til bildediagnostikk og eventuelle andre utredninger dersom det skulle vise seg å bli behov for dette.

• Vondt å puste inn
  • Vondt å vri seg mot involvert side
  • Betydelig trykkømhet over det eller de involverte ribbeinsleddene (kostaledd)
  • Tydelig økt tonus og muskulær spenning i ribbeinsmuskulaturen (interkostalmusklene)

Vi ser ofte at de som rammes av ribbeinslåsning har statiske jobber eller at de arbeider mye på datamaskin og smarttelefon. Dermed blir de påvirkede områdene overbelastet – som først gir utslag i stramme og vonde muskler, og deretter i leddsmerter når feilfunksjonen har blitt stor nok. Særlig nedsatt bevegelighet i brystryggen kan være med på å gi en høyere sjanse for at man rammes.

Ved ribbeinslåsning er det ofte så ømt i det påvirkede området at man først må mobilisere og bearbeide den irriterte muskulaturen i området. Tilpasset leddbehandling kan være med på å gjenopprette normalisert funksjon, men det kreves normalt sett cirka 3-4 behandlinger for å få i gang bevegelsen – faktisk så er det slik at antall behandlinger kommer helt an på den enkeltes kasustikk. Kanskje er du en som har litt høy smerteterskel og piner deg selv før du oppsøker hjelp? I så fall er det høyere sjanse for at din problematikk vil kreve flere behandlinger og at de første behandlingene kan etterfølges av ganske tydelig behandlingsømhet.

Vi velger behandlingsmetode basert på den enkelte kasustikk – men ved ribbeinslåsning, så er det ofte effektivt å kombinere muskulære teknikker (for eksempel intramuskulær nålebehandling) med leddmobilisering og IASTM (instrument-assistert bløtvevsbehandling rettet inn mot seneproblematikk) / eller trykkbølgebehandling. Med denne diagnosen så er det ofte essensielt at man også får tatt tak i dysfunksjonell muskulatur i området – for så å styrke og gjøre denne mer funksjonell og kapabel til å motstå overbelastning etter at man har fått normalisert den.

Gode resultater med helhetlig tilnærming

Våre kiropraktorer tilbyr helhetlig behandling for alle aldersgrupper rettet mot både muskler og ledd. Vi anerkjenner at et muskuloskeletalt problem alltid er en kombinasjon av flere faktorer – for eksempel leddrestriksjoner (stive ledd), myalgier (overaktive muskler), muskelubalanse (for stramme muskler noen steder og for inaktive andre steder), dysergonomiske arbeidstillinger (en dårlig kontorstol kombinert med for mye sitting kan resultere i vond rygg) og feilaktig bevegelsesmønster (feil ganglag kan forverre plagene dine). Nettopp derfor behandler vi med hovedformål om å få deg bedre på alle plan – ikke bare mindre stive ledd (selv om det er en våre spesialiteter). Behandlingen er tilpasset etter alder, dagsform og sykdomshistorie – og egner seg dermed for alle.

– Tilpasset trening er viktig!

trening er viktig

Vi hjelper deg med å finne øvelsene som passer for deg og ditt problem!

Ikke la smertene stoppe deg – mindre bevegelse i hverdagen fører bare til at det blir verre (naturlig nok avhengig av skaden – noen skader kan kreve mer hvile og avlastning enn andre) – slike plager kan nemlig være særdeles plagsomt og føre til redusert livskvalitet og funksjonsevne. Det er derfor viktig at man får hjelp til å utrede problemet (ved behov vil vi henvise til diagnostisk ultralyd eller MR), mobilisere bløtvevet og kommer godt i gang med riktige øvelser i en tidlig fase. Ta kontakt med oss hvis du mistenker at du har denne diagnosen.

Noen forslag til gode øvelser mot ribbeinslåsning

• Gå tur (3-4 ganger om dagen)
  • Pendeløvelse med armene
  • Pusteteknikker
  • Spinaldreining
  • Brystryggbevegelighetsøvelser

Ta gjerne kontakt, så hjelper vi deg å sette sammen et treningsprogram for deg.

– Ta tak i problemet. Ikke vent!

Studier og forskning har slått fast, gang på gang, at jo tidligere man får hjelp med sin muskuloskeletale problematikk, jo bedre er det. Ved langvarige plager er det nemlig høy sjanse for at man beveger seg mindre, beveger seg feil og gjør andre endringer i hverdagen som fører til at symptomene ikke blir bedre og at man utvikler smerter i andre området – sistnevnte kaller vi ofte for “kompensasjonssmerter“.

slitasje-i-hoften-hofteartrose

Vi jobber daglig med muskuloskeletal problematikk og har en særegen interesse i både utredning og behandling av slike diagnoser. Kontakt oss gjerne for en uforpliktende prat på telefon 63 96 33 35 – eller book en time online dersom du ønsker en konsultasjon (klikk på lenken nedenfor). Vi ser fram imot til å hjelpe deg mot en bedre hverdag.

• Klikk på bildet ovenfor eller her for å se ledige tider for en eventuell konsultasjon (åpnes i nytt nettleservindu)
  • Vi gjør vårt beste for å gi deg time på dagen eller neste dag
  • Online booking er døgnåpen 24/7/365
  • Ingen ledige timer? Ring oss gjerne på 63 96 33 35 (innenfor åpningstidene våre) eller kontakt oss via vår Facebookside, så skal vi gjøre vårt beste for å finne et tidspunkt til deg så snart som mulig

Kilder: NHI, Vondt.net, Lommelegen, FHI, SINTEF

Ta kontakt med oss allerede i dag – så skal vi gjøre vårt ytterste for å hjelpe deg med dine plager.