hoftesmerter

Piriformis syndrom | Utredning, råd og behandling

Piriformis syndrom er en diagnose der musculus piriformis trykker mot isjiasnerven i setet og gir grunnlag for isjialgi (falsk isjias) – som kan gi iling nedover beinet grunnet nerveirritasjon. Piriformis syndrom oppstår nesten alltid i kombinasjon med eller grunnet dysfunksjon i bekken og korsrygg. Diagnosen kan behandles konservativt.

Funksjonelt sett ser man nesten i hvert eneste tilfelle at nedsatt bekkenfunksjon og stivhet i korsryggen kan danne grunnlaget for denne diagnosen. Hypomobilitet i nevnte ledd kan nemlig medføre redusert støtdemping og dermed høyere påkjenning for hofte og setemuskulatur. Over tid kan denne muskulaturen i setet (blant annet gluteus medius og piriformis) irritere isjiasnerven og gi nervesymptomer lokalt, men også videre nedover i lår, legg og fot.

Råholt Kiropraktorsenter utreder og behandler regelmessig symptomer og dysfunksjoner i bekkenet, blant annet piriformis syndrom, ved bruk av moderne utrednings- og behandlingsmetoder.

– Hvordan behandles piriformis syndrom funksjonelt?

Piriformis syndrom opptrer normalt sett på en side. Ofte grunnet at dette området er mer utsatt for belastning enn den andre siden – som kan skyldes ganglaget ditt, muskulær ubalanse eller lignende.

Utredning av piriformis syndrom og tilhørende strukturer er meget viktig for å kunne behandle problematikken på best mulig måte. En grundig funksjonell undersøkelse som inkluderer ortopediske og nevrologiske tester gir grunnlag for å si om man har eventuelle muskulære ubalanser, muskelknuter, hypomobilitet (nedsatt leddbevegelse), nerveirritasjon eller andre årsaker som man må ta tak i ved tilpassede behandlingsmodaliteter.

Deretter velger man behandlingsmetode og oppsett avhengig av hvilke funn som ble gjort ved nevnte undersøkelse.

Ja, jeg tror jeg har piriformis syndrom. Hvordan går vi fram nå?

Det er flere faktorer som bør adresseres dersom du sliter med denne typen smerter og plager – og våre behandlere jobber helhetlig for å kunne gi deg best mulig resultater og langvarig bedring. Ved slike plager så er det viktig at man finner årsakene til at diagnosen har oppstått og at man forsøker å luke ut disse.

muskelarbeid

– Problemer med musculus piriformis kan ramme alle og enhver

Alle kan få piriformis syndrom, men det rammer oftest kvinner og da gjerne i forbindelse med svangerskap og forløsning. Det stilles nemlig økte krav til setemusklene i forbindelse med at bekkenet tipper forover og dermed blir det også reduserte plassforhold – med stadig mer tilstramming i nevnte muskler kan dette gi grunnlag for irritasjon av isjiasnerven (falsk isjias grunnet trykk fra musculus piriformis). Dette kan ramme forskjellig fra person til person og gi ulike symptomer.

Det er heller ikke sant at smertene er akkurat like fra person til person, selv om velmenende råd fra svigermor mener at “dette er akkurat det samme som jeg hadde”.

Sannheten er at disse varierer fra person til person og at behandling må tilpasses den enkelte utfra deres ståsted. Slike plager kan være særdeles plagsomt og føre til redusert livskvalitet og funksjonsevne. Ofte kan det gå hardt utover både fritid og jobb, da stillinger og posisjoner som utøver trykk mot områdene kan gjenskape smerter.

Våre terapeuter er godt utdannet og trent i forhold til utredning og behandling av slike diagnoser. Ved bruk av kliniske, ortopediske tester, nevrologiske tester og funksjonelle vurderinger kan de i de aller fleste tilfeller stille diagnosen uten bruk av bildediagnostikk.

Ved Råholt Kiropraktorsenter har vi meget god kompetanse innen utredning og behandling – og samarbeider også tett med legespesialister og fastleger ved behov; et samarbeid som har pågått over mange år.

På Råholt Kiropraktorsenter har våre kiropraktorer 6-årig utdanning (5-årig universitetsutdannelse pluss 1 år i turnus) med høyt fokus rettet inn mot utredning og behandling innen muskler, nerver, ledd og skjelett. Dette innebærer at du som pasient kan føle deg trygg og ivaretatt. Våre klinikere har også spesialistrettigheter i form av mulighet til sykmelding, henvisning til bildediagnostikk og eventuelle andre utredninger dersom det skulle vise seg å bli behov for dette.

• Trykkømhet i sete, bekken og nedre korsrygg
  • Muskulær trykkømhet over setemusklene på involvert side
  • Positive utslag på ortopediske tester som gir grunnlag for å si at det er bekkenproblematikk
  • Nedsatt bekkenbevegelse ved funksjonell undersøkelse
  • Smerter i bekken og rygg
  • Muskelsmerter i seteregionen
  • Mulig falsk isjias
  • Mulige smerter ved nedtråkk
  • Endret ganglag og mulig halting på involvert fot

De mest karakteristiske symptomene på piriformis syndrom er lokale smerter i sete og bekken, samt tilhørende iling eller strålende smerter ned i lår, legg og fot (grunnet nerveirritasjon).

Som nevnt kan alle rammes av stramme og lite funksjonelle setemuskler – som igjen kan resultere i denne diagnosen. Men det er ofte naturlige endringer i svangerskapet slik som endret bekkenstilling og holdning, samt gange, som gir grunnlag for denne irritasjonen og smerteproblematikken.

Man ser også at arbeid på hardt underlag uten tilstrekkelig støtdempende skotøy, over tid, kan føre til at setemuskulaturen blir tilstrammet og smertesensitiv.

Vi velger behandlingsmetode basert på den enkelte kasustikk – men ved piriformis syndrom, så er det ofte effektivt å kombinere muskelknutebehandling, tilpasset leddmobilisering og spesialiserte øvelser for akkurat deg. Intramuskulær nålebehandling rettet mot stramme muskler i setet og ryggen kan også være meget effektiv, da særlig ved mer alvorlige plager som har vedvart over lengre tid.

Nålebehandling kan ofte gi bedre effekt i form av å løsne opp i smertefulle muskelfibre og bidra til bedret blodsirkulasjon i området – som igjen fører til bedret naturlig tilheling.

Med denne diagnosen så er det ofte essensielt at man også får tatt tak i dysfunksjonell muskulatur i området – for så å styrke og gjøre denne mer funksjonell og kapabel til å motså overbelastning etter at man har fått normalisert den. Det er også viktig å mobilisere ryggen og bekkenleddene for å sørge for riktig bevegelse og belastning.

Gode resultater med helhetlig tilnærming

Våre kiropraktorer og terapeuter tilbyr helhetlig behandling for alle aldersgrupper rettet mot både muskler, sener, bindevev og ledd. Vi anerkjenner at et muskuloskeletalt problem alltid er en kombinasjon av flere faktorer – f.eks. leddrestriksjoner (stive ledd), myalgier (overaktive muskler), muskelubalanse (for stramme muskler noen steder og for inaktive andre steder), dysergonomiske arbeidstillinger (en dårlig kontorstol kombinert med for mye sitting kan resultere i vond rygg) og feilaktig bevegelsesmønster (feil ganglag kan forverre plagene dine). Nettopp derfor behandler vi med hovedformål om å få deg bedre på alle plan – ikke bare mindre stive ledd (selv om det er en våre spesialiteter). Behandlingen er tilpasset etter alder, dagsform og sykdomshistorie – og egner seg dermed for alle.

– Tilpasset trening er viktig!

trening er viktig

Vi hjelper deg med å finne øvelsene som passer for deg og ditt problem!

Ikke la smertene stoppe deg – mindre bevegelse i hverdagen fører bare til at det blir verre (naturlig nok avhengig av skaden – noen skader kan kreve mer hvile og avlastning enn andre) – slike plager kan nemlig være særdeles plagsomt og føre til redusert livskvalitet og funksjonsevne. Det er derfor viktig at man får hjelp til å utrede problemet (ved behov vil vi henvise til diagnostisk ultralyd eller MR), mobilisere bløtvevet og kommer godt i gang med riktige øvelser i en tidlig fase. Ta kontakt med oss hvis du mistenker at du har denne diagnosen.

Noen forslag til gode øvelser mot piriformis syndrom:

• Tøyning av ryggmusklene
  • Tøying av setemusklene
  • Seteløft
  • Sideliggende benløft
  • Østers-øvelsen
  • Monstergange
  • Strikkøvelser (for å få riktig motstand)
  • Balansetrening

Ta gjerne kontakt for en konsultasjon, så hjelper vi deg å sette sammen et treningsprogram for deg og din problematikk.

– Ta tak i problemet. Ikke vent!

Studier og forskning har slått fast, gang på gang, at jo tidligere man får hjelp med sin muskuloskeletale problematikk, jo bedre er det. Ved langvarige plager er det nemlig høy sjanse for at man beveger seg mindre, beveger seg feil og gjør andre endringer i hverdagen som fører til at symptomene ikke blir bedre og at man utvikler smerter i andre området – sistnevnte kaller vi ofte for “kompensasjonssmerter“.

slitasje-i-hoften-hofteartrose

Vi jobber daglig med muskuloskeletal problematikk innen muskler, ledd, nerver, sener og bindevev – med en særegen interesse i både utredning og behandling av slike diagnoser. Kontakt oss gjerne for en uforpliktende prat på telefon 63 96 33 35, via melding på vår Facebookside eller epost – eventuelt kan du booke en time online dersom du ønsker en konsultasjon (klikk på lenken nedenfor). Vi ser fram imot til å hjelpe deg mot en bedre hverdag.

• Klikk på bildet ovenfor eller her for å se ledige tider for en eventuell konsultasjon (åpnes i nytt nettleservindu)
  • Vi gjør vårt beste for å gi deg time på dagen eller neste dag
  • Online booking er døgnåpen 24/7/365
  • Ingen ledige timer? Eller fungerer ikke online booking som det skal? Ring oss gjerne på 63 96 33 35 (innenfor åpningstidene våre) eller kontakt oss via vår Facebookside, så skal vi gjøre vårt beste for å finne et tidspunkt til deg så snart som mulig

Kilder: NHI.no, Vondt.net, Lommelegen.no, FHI.no, SINTEF

Ta kontakt med oss allerede i dag – så skal vi gjøre vårt ytterste for å hjelpe deg med dine plager. Ha en fin dag videre.